Gå til innhold

Hva skjer om jeg overskriver fraværskvoten på studiet pga sykdom?

Anbefalte innlegg

Gjest Tristan Da Cunha
Skrevet

går på et studie hvor vi kan være borte så så mange timer. Nå skal jeg gjennom en hofteoperasjon og regner med at jeg kommer til å bli borte en stund etter det. Om jeg blir nødt til å ta semesteret på nytt så taper jeg penger på det.

Hvilke støtteordninger finnes for meg i en slik situasjon? Det må vel finnes noe?b

Skrevet

Du bør snakke med studeiveileder (som evt henviser deg videre til den du skal snakke med på ditt fag), gjør dette så fort som mulig.

Så må du sørge for at du får sykemelding for alt fravær (gå til fastlegen din, det er viktig at du få god kontakt med denne (evt studiestedets lege). Sykemeldingene må du passe godt på, lånekassen kan be om kopi av disse mange år etterpå (ved søkand om senere studier osv).

I sykemeldingsperioden blir låneandelen omgjort til stipend. Men det er begrensinger for dette, så det er viktig at du personlig snakker med din kontaktperson hos lånekassen (møter opp personlig, med alle papirer, helst en tid i semesteret hvos de har litt tid).

Så det er altså tre ting som er viktig at du ikke overser / glemmer, det er å få lagt frem saken din for

1) Studiestedet / studieveileder

2) Fastlegen (få sykemelding for alt fravær, selv om du ikke har noen arbeidsgiver)

3) lånekassen.

Lånekassens regler kan du lese om her:

www.lanekassen.no

Bruker man noen dagers inten innsats til disse tingene, er sjansen for at lånekassen gjør om lånet til stipend og / eller at studiestedet lar deg gå opp til tross for stort fravær, ganske stor. Men kommer du i etterkant, og ikke har snakket med alle på forhånd, har du mye dårligere sjanse.

Gjest Tristan Da Cunha
Skrevet

Du bør snakke med studeiveileder (som evt henviser deg videre til den du skal snakke med på ditt fag), gjør dette så fort som mulig.

Så må du sørge for at du får sykemelding for alt fravær (gå til fastlegen din, det er viktig at du få god kontakt med denne (evt studiestedets lege). Sykemeldingene må du passe godt på, lånekassen kan be om kopi av disse mange år etterpå (ved søkand om senere studier osv).

I sykemeldingsperioden blir låneandelen omgjort til stipend. Men det er begrensinger for dette, så det er viktig at du personlig snakker med din kontaktperson hos lånekassen (møter opp personlig, med alle papirer, helst en tid i semesteret hvos de har litt tid).

Så det er altså tre ting som er viktig at du ikke overser / glemmer, det er å få lagt frem saken din for

1) Studiestedet / studieveileder

2) Fastlegen (få sykemelding for alt fravær, selv om du ikke har noen arbeidsgiver)

3) lånekassen.

Lånekassens regler kan du lese om her:

www.lanekassen.no

Bruker man noen dagers inten innsats til disse tingene, er sjansen for at lånekassen gjør om lånet til stipend og / eller at studiestedet lar deg gå opp til tross for stort fravær, ganske stor. Men kommer du i etterkant, og ikke har snakket med alle på forhånd, har du mye dårligere sjanse.

ok tusen takk for et fyldig og informativt svar:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...