starfish Skrevet 6. januar 2005 Del Skrevet 6. januar 2005 Jeg er en jente på 24 år som bruker p-pillen yasmin. Mitt problem for tiden er at jeg har svie i skjeden. Det svir litt uten berøring, men desto mer ved berøring og etter samleie (kan gjerne svi i mange timer). Det er spesielt ved "inngangen". Jeg må understreke at dette ikke er vondt, det er ikke en sånn type "smerte". Det er ømt og ubehagelig og gjør at skjeden tørker ut under samleie. Hvilket igjen gjør at det omtrent er umulig å gjennomføre et samleie uten smerter og ubehag. Utfloden er tykk og seig. Jeg er "våt" ved begynnelsen av samleiet, men nytelsen er meget kortvarig og svien og smertene tar snart over. Første gangen dette skjedde var etter at jeg gjennomførte en medisinsk abort i mai. Jeg blødde sammenhengende i 2-3 uker etter denne. Jeg har ikke vært til noen gynekologisk undersøkelse i ettertid. Det eneste jeg MÅTTE gjøre etter aborten var å komme tilbake etter 4 uker for å ta en blodprøve (fikk time. Ingen sa til meg at jeg måtte ta en gynekologisk undersøkelse - måtte jeg det?). Siden den gang har jeg hatt dette problemet. Jeg tenkte først at dette var en soppinfeksjon, og kjøpte canesten. Denne hjalp ikke nevneverdig. Jeg kan nevne at jeg ikke har hatt sex ofte det halvåret dette har vart. Partneren som jeg hadde før aborten er jeg ikke sammen med lenger, men de gangene jeg har hatt samleie etterpå har vært med ham, og hver gang har det vært det samme (og sist nå i november). Vel, hva kan dette være? Bør jeg komme meg til gynekolog? (Jeg har ingen gynekolog, bare fastlegen). Bør jeg skaffe meg en time hos spesialist? (gynekolog). Lurte på om dette kunne være vestibulitt. Har derfor ikke kjøpt nok en canesten kur da jeg leste at det ikke var bra å bruke hvis det var vestibulitt. Synes du det høres mer ut som en soppinfeksjon? Eller hva annet kan det eventuelt være? Dette er meget frustrerende da jeg før aborten hadde et helt normalt og godt sexliv. Nå forbinder jeg det bare med svie og smerte. Jeg har ikke hatt noen "psykisk knekk" etter aborten da dette var en avgjørelse jeg stod helt inne for. Dette problemet jeg har nå derimot, det tærer litt på psyken. Jeg har tenkt å slutte med p-pillen når jeg er ferdig med dette brettet. Noe mer jeg kan gjøre? Håper du kan hjelpe meg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/169756-svie-og-smerte-ved-samleie/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
starfish Skrevet 6. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2005 Jeg glemte å si at jeg har hatt menstruasjon som normalt etter aborten og at jeg begynte på p-pillen i første skikkelige menstruasjon etter aborten. Denne måneden har jeg hatt en brunaktig utflod i noen dager (skal ha menstruasjon i slutten av neste uke - tar siste tabletten på brettet på mandag). Normalt? Eller kan det være noe spesielt? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/169756-svie-og-smerte-ved-samleie/#findComment-1112382 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 10. januar 2005 Del Skrevet 10. januar 2005 Ditt første spørsmål: Hvis du hadde blødning eller smerter, ville det være aktuelt med undersøkelse etter aborten, ellers er det ikke nødvendig. Jeg tror ikke det er noe sammenhang mellom aborten og dine nåværende symptomer. Med hensyn til dine symptomer, så er du selv inne på om det kan være vestibulitt, og det er mye i beskrivelsen av dine symptomer som tyder i den retning. Vestibulitt er en tilstand hvor berøring ved skjedeinngangen fremkaller smerter, men hvor området ellers ikke er vondt. Vi vet ikke hva som er årsaken, det er en slags overfølsomhet ved berøring. Jeg synes du skal snakke med fastlegen og få en henvisning til gynekolog. Hvis du bor i Oslo kan du selv søke til Olafia-klinikken. Rikshospitalet har også en ’vulva-klinikk’ som tar imot hardnakkede tilfeller etter henvisning. I mellomtiden må du avstå fra å bruke kremer og annet som kan irritere huden, evt vaske med babyolje. I noen tilfeller kan det være bra å slutte med p-pille. Er det vestibulitt, bør du i noen måneder avstå fra samleie for å skape ro i området. Noen ganger kan medikamenter hjelpe, av samme type som man bruker ved visse nervesykdommer. En siste utvei er operasjon, men noen kan bli verre etter dette, og så er det ingen vei tilbake. Les mer om tilstanden på følgende linker, vennlig hilsen Mette H Moen http://www.olafia.no/vulvaplager.htm http://www.legeforeningen.no/index.gan?id=14405&subid=0 PS du klager over ikke å ha fått svar før. Det står i informasjon at det tar 3-5 virkedager. Du la inn ditt spørsmål torsdag etter ’arbeidstid’ og nå er det søndag-mandag natt. Det er altså ikke gått mer enn 1 virkedag. Når andre har fått svar før deg, så er det fordi ditt brev var spesielt langt og jeg måtte finne henvisninger. Håper du har forståelse for det! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/169756-svie-og-smerte-ved-samleie/#findComment-1115622 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.