Gå til innhold

NHD. Om "lykkepiller".....svarmeia......

Anbefalte innlegg

Har nettopp begynt hos psykiater for å få hjelp til å beherske panikkangst og generell angst. Er ganske plaget, men klarer hverdagen greit, siden panikkanfallene er ganske sjeldne.

Min psykiater sier jeg bør vurdere å prøve "lykkepiller", siden det visstnok funker godt sammen med terapi. Men - er det ikke sånn at jeg, dersom jeg spiser piller, blir "avflatet" og ikke behandler de "virkelige" følelesene, men bare de som "er igjen" etter pillene. Og i så fall - hvordan blir det når jeg slutter med pillene da ?

Hvorfor virker terapi best (som jeg forsto min psyk.) i kombinasjon med piller ? Vil terapien ta lengre tid/kompliseres dersom jeg sier nei ?

Mine foreldre er hhv alkoholmisbruker og "vival-spiser" (selvfølgelig ikke vival legen min har tenkt å skrive ut, men..)- jeg er derfor SÆRDELES skeptisk til piller !

Jeg har tenkt å forsøke å bli gravid igjen i løpet av høsten - er det noen vits i å begynne med piller for en så kort periode, og kan det evt. skade fosteret ? Hva skjer om jeg skulle bli gravid ved et "uhell" mens jeg spiser pillene - bruker pessar som prevensjonsmiddel - og det er jo ikke like sikkert som feks p-piller.

Jeg synes både legen min og denne psykiateren anbefaler piller så veldig raskt. Er "legestanden" slepphendte, eller er det ikke noen stor sak, egentlig, å begynne med medikamenter mot angst ?

Jeg ønsker helst å lære angstmestring uten piller, men er usikker, og synes det er vanskelig å gå i mot psykiaterens anbefalinger.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/16976-nhd-om-lykkepillersvarmeia/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Jeg bruker Seroxat mot panikkangst, så jeg kjenner litt til dette. Jeg for min del blir ikke avflatet av Seroxat, den tar bare brodden av panikkanfallene. Kombinasjonen med terapi er viktig fordi man da bevisst kan planlegge å oppsøke situasjoner/steder som utløser panikken. Således brukes Seroxaten(eller lignende) slik at man får positive opplevelser fra situasjonene. Panikklidelse krever normalt rel. langt tid på medikamenter, kanskje et år, før man kan forsøke å "liste" seg ned igjen.

Håper svaret var til hjelp.

Hilsen

Ole

Nils Håvard Dahl, psykiater

Ved panikkangst hjelper SSRIer ved å blokkere for nye anfall. Dersom dine anfall ikke er hyppigere eller sterkere enn at du godt tåler dem, er jeg enig i at det ikke er nødvendig med medisiner. Nå skriver du selv at psykiateren sier at du skal _vurdere_...

Min erfaring er at en bør ha et visst "lidelsestrykk" for å få best fremgang i psykoterapi. På den annen side er det svært vanskelig dersom pasienten har _for_ sterke symptomer. Derfor anbefaler jeg medisiner før og sammen med psykoterapi for eks for de mest deprimerte. På den annen side erfarer jeg at dersom medisinen fjerner alle plager, synker motivasjonen for psykoterapi.

Av det du skriver, leser jeg at du er i "passe" nivå for psykoterapi slik du er nå.

Lytt også til de kloke råd du får fra Sero.

Vi regner det ikke lenger som noen fare å bruke SSRI i et svangerskap, men jeg synes uansett at du skal vente med å bli gravid til du har avsluttet psykoterapien. Du bør unne deg å være frisk før du blir svanger.

Jeg synes det er vanskelig å karakterisere legestanden under ett. Noen er for slepphendte, de fleste har et svært gjennomtenkt forhold til dette. Jeg vil også gi detg rett i at det ikke er ennveldig stor sak å gi noen et SSRI.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...