Gjest bivirkninger Skrevet 7. januar 2005 Skrevet 7. januar 2005 Hva betyr: "Diaré med metabolsk acidose, deretter hypokalemi med metabolsk alkalose som kan medføre tetaniske kramper"? 0 Siter
Gjest knarp Skrevet 7. januar 2005 Skrevet 7. januar 2005 Syre-base balansen reguleres ved respirasjonen/pusten ved at vi puster ut mer eller mindre CO2 og ved metabolse prosesser hvor vi skiller ut stoff som påvirker denne balansen gjenneom oppkast, svette, urin og avføring. Metabolsk acidose betyr at syre-base balansen er forskjøvet i sur retning grunnet en metabolsk forstyrrelse, i dette tilfellet diarre. Gjennom dette taper en kalium, og konsentrasjonen av dette blir for lav: hypokalemi. Kompensatorisk svinger dette over i en alkalose (det motsatte av acidose) dvs at en er basisk - pH stiger. Dette kan så igjen utløse kramper. Still confused - but om a higher level? 0 Siter
Gjest bivirkninger Skrevet 7. januar 2005 Skrevet 7. januar 2005 Syre-base balansen reguleres ved respirasjonen/pusten ved at vi puster ut mer eller mindre CO2 og ved metabolse prosesser hvor vi skiller ut stoff som påvirker denne balansen gjenneom oppkast, svette, urin og avføring. Metabolsk acidose betyr at syre-base balansen er forskjøvet i sur retning grunnet en metabolsk forstyrrelse, i dette tilfellet diarre. Gjennom dette taper en kalium, og konsentrasjonen av dette blir for lav: hypokalemi. Kompensatorisk svinger dette over i en alkalose (det motsatte av acidose) dvs at en er basisk - pH stiger. Dette kan så igjen utløse kramper. Still confused - but om a higher level? Not so confused. Hvor har du lært dette a? Ellers noen tips til lindring? 0 Siter
Gjest bivirkninger Skrevet 7. januar 2005 Skrevet 7. januar 2005 Syre-base balansen reguleres ved respirasjonen/pusten ved at vi puster ut mer eller mindre CO2 og ved metabolse prosesser hvor vi skiller ut stoff som påvirker denne balansen gjenneom oppkast, svette, urin og avføring. Metabolsk acidose betyr at syre-base balansen er forskjøvet i sur retning grunnet en metabolsk forstyrrelse, i dette tilfellet diarre. Gjennom dette taper en kalium, og konsentrasjonen av dette blir for lav: hypokalemi. Kompensatorisk svinger dette over i en alkalose (det motsatte av acidose) dvs at en er basisk - pH stiger. Dette kan så igjen utløse kramper. Still confused - but om a higher level? Her står det forresten "Mavetømming. Væskesubstitusjon. Antispasmolytika.". Hva betyr de to siste? 0 Siter
Gjest knarp Skrevet 7. januar 2005 Skrevet 7. januar 2005 Her står det forresten "Mavetømming. Væskesubstitusjon. Antispasmolytika.". Hva betyr de to siste? Substitusjon betyr erstatning. Dvs du erstatter væske tapet du har hatt pga diarre. Antispasmolytika er medisin som forebygger og eller demper kramper. 0 Siter
Dorthe Skrevet 7. januar 2005 Skrevet 7. januar 2005 Substitusjon betyr erstatning. Dvs du erstatter væske tapet du har hatt pga diarre. Antispasmolytika er medisin som forebygger og eller demper kramper. Spasmer og kramper er vel ikke helt det samme, er det det da? 0 Siter
Gjest knarp Skrevet 7. januar 2005 Skrevet 7. januar 2005 Spasmer og kramper er vel ikke helt det samme, er det det da? Fra bokmålsordboka: spas|me m1 (fra gr, av span 'trekke') krampe(trekning), særlig om langvarig muskelkrampe . 0 Siter
Dorthe Skrevet 7. januar 2005 Skrevet 7. januar 2005 Fra bokmålsordboka: spas|me m1 (fra gr, av span 'trekke') krampe(trekning), særlig om langvarig muskelkrampe . Jeg bare trodde at man ikke kunne ha spasmer uten feil i ryggmarg eller sentralnervesystemet. 0 Siter
bina_garota Skrevet 2. oktober 2007 Skrevet 2. oktober 2007 Hva egentlig de ordene betyr? atonisk intestinal hypokalemi laksantia gastrointestinal abdominal kolikk ventrikkeltømming antraktinoderivator peristatikk fekal 0 Siter
Gjest Shira :o) Skrevet 2. oktober 2007 Skrevet 2. oktober 2007 Det andre vet jeg ikke, men jeg har metabolsk acidose. Det er rett og slett at blodet mitt er alt for surt. 0 Siter
Gjest Shira :o) Skrevet 2. oktober 2007 Skrevet 2. oktober 2007 Jaja, innlegget er fra 2005, det så jeg ikke før nå, fant det på 100 nyeste jeg *rødmer* 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.