Gå til innhold

Metabolsk acidose /alkalose / hypokalemi / tetaniske kramper???

Anbefalte innlegg

Gjest bivirkninger
Skrevet

Hva betyr: "Diaré med metabolsk acidose, deretter hypokalemi med metabolsk alkalose som kan medføre tetaniske kramper"?

Skrevet

Syre-base balansen reguleres ved respirasjonen/pusten ved at vi puster ut mer eller mindre CO2 og ved metabolse prosesser hvor vi skiller ut stoff som påvirker denne balansen gjenneom oppkast, svette, urin og avføring.

Metabolsk acidose betyr at syre-base balansen er forskjøvet i sur retning grunnet en metabolsk forstyrrelse, i dette tilfellet diarre.

Gjennom dette taper en kalium, og konsentrasjonen av dette blir for lav: hypokalemi.

Kompensatorisk svinger dette over i en alkalose (det motsatte av acidose) dvs at en er basisk - pH stiger.

Dette kan så igjen utløse kramper.

Still confused - but om a higher level?

Gjest bivirkninger
Skrevet

Syre-base balansen reguleres ved respirasjonen/pusten ved at vi puster ut mer eller mindre CO2 og ved metabolse prosesser hvor vi skiller ut stoff som påvirker denne balansen gjenneom oppkast, svette, urin og avføring.

Metabolsk acidose betyr at syre-base balansen er forskjøvet i sur retning grunnet en metabolsk forstyrrelse, i dette tilfellet diarre.

Gjennom dette taper en kalium, og konsentrasjonen av dette blir for lav: hypokalemi.

Kompensatorisk svinger dette over i en alkalose (det motsatte av acidose) dvs at en er basisk - pH stiger.

Not so confused.

Hvor har du lært dette a?

Ellers noen tips til lindring?

Gjest bivirkninger
Skrevet

Her står det forresten "Mavetømming. Væskesubstitusjon. Antispasmolytika.". Hva betyr de to siste?

Skrevet

Her står det forresten "Mavetømming. Væskesubstitusjon. Antispasmolytika.". Hva betyr de to siste?

Substitusjon betyr erstatning. Dvs du erstatter væske tapet du har hatt pga diarre.

Antispasmolytika er medisin som forebygger og eller demper kramper.

Skrevet

Substitusjon betyr erstatning. Dvs du erstatter væske tapet du har hatt pga diarre.

Antispasmolytika er medisin som forebygger og eller demper kramper.

Spasmer og kramper er vel ikke helt det samme, er det det da?

Skrevet

Spasmer og kramper er vel ikke helt det samme, er det det da?

Fra bokmålsordboka:

spas|me m1 (fra gr, av span 'trekke') krampe(trekning), særlig om langvarig muskelkrampe .

Skrevet

Fra bokmålsordboka:

spas|me m1 (fra gr, av span 'trekke') krampe(trekning), særlig om langvarig muskelkrampe .

Jeg bare trodde at man ikke kunne ha spasmer uten feil i ryggmarg eller sentralnervesystemet.

• 2 år senere...
Skrevet

Hva egentlig de ordene betyr?

atonisk

intestinal

hypokalemi

laksantia

gastrointestinal

abdominal kolikk

ventrikkeltømming

antraktinoderivator

peristatikk

fekal

Gjest Shira :o)
Skrevet

Det andre vet jeg ikke, men jeg har metabolsk acidose. Det er rett og slett at blodet mitt er alt for surt.

Gjest Shira :o)
Skrevet

Jaja, innlegget er fra 2005, det så jeg ikke før nå, fant det på 100 nyeste jeg *rødmer*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...