Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er 31 år gammel og fødte mitt første barn for ca 5 måneder siden. Jeg ble forløst med keisersnitt to uker før termin, ettersom morkaken ikke hadde utviklet seg slik den skulle. Jeg fikk aldri fullammet men ga en kombinasjon av morsmelk og erstatning til 3 måneders alder.Vi ønsker å forsøke på barn nummer 2 med en gang, men jeg har fremdeles ikke fått igjen menstruasjon. I løpet av de siste to månedene har jeg ved flere anledninger kjent svake smerter i livmoren som kan minne om en begynnende menstruasjon, men ingenting har kommet. Jeg har også tatt en graviditetstest, for å utelukke det alternativet. Min fastlege sa at det var helt normalt at det kunne ta opptil 1 år før eggløsningen/menstruasjon kom i gang igjen. Er det virkelig tilfelle? Finnes det eventuelt preparater som kan brukes til å sette i gang eggløsning? Kan min tilstand være et symptom på et problem/ en sykdom?Tusen takk for svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/169847-menstruasjon-etter-graviditet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Hvis du har ammet til 3 måneders alderen, så kan det gå noen tid før du får menstruasjon. Hvis det ikke er kommet blødning innen 6 måneder fra du sluttet, kan du få en sjekk av dine hormoner og ev. ultralyd av livmoren.

Meget, meget sjelden kan det oppstå sammenvoksninger i livmoren etter fødsel og/eller keisersnitt så man av den grunn ikke får blødning, men det er ekstremt sjelden. Hvis du har for lavt stoffskifte eller andre hormonforstyrrelser kan det også holde menstruasjonen tilbake. Man kan stimulere til eggløsning med tabletter, men man vil nok vente. Det er økt risiko for sprekk av livmoren etter keisersnitt hvis det går mindre enn 18 måneder.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...