Gå til innhold

Farfar er blitt så misteksom, hva er det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som barnebarn har jeg vært svært knyttet til mine besteforedre hele livet. Jeg er godt voksen nå og har flere barn selv. Jeg og min samboer har alltid stillt opp for mine besteforeldre med mange forskjellige gjøremål gjennom årene. Nå er besteforeldrene mine passert 80 år.

Men i den siste tid er farfar blitt så mistenksom, at det hele blir svært urimelig. I går tilbudte min samboer ser at han kunne ta farmor ut en tur slik at de fikk handle inn mat. Det synes farmor var greit. De var borte i ca 3 timer. Da de kom hjem var farfar svært sint over at de hadde vært så lenge borte og var svært uhøflig mot min samboer og farmor. Dette fortalte samboeren min meg når han kom hjem. Han sa også at han ikke ville dra på besøk ettersom farfaren min var så utakknemlig og spydig. Han hadde sagt at han lurte virkelig på hvorfor det tok 3 timer å handle....det må jo ha vært noe mer.

Sent på kvelden ringte min farfar meg på tlf og fortalte denne historien til meg der han antydet at min samboer og farmor måtte ha noe på gang ettersom de var så lenge borte. Han sa at dette hadde han han tenkt på mange ganger siden de to alltid har så mye å prate om. Plutselig spurte han hvilken farge det var på bilen vår. Jeg sa den var grå. Da sa han at han hadde lest i avisen tidligere at det var observert en slik lignende bil på en parkeringsplass med et elskede par i og har trekte raskt konklusjon om at det måtte ha vært min samboer og farmor da de hadde vært ute å handlet den aktuelle gangen. Jeg sa til farfaren min at nå måtte han slutte med dette tullet, for det stemmer overhodet ikke. Men han holder fast på dette og kommer stadig med slike hentydninger til både meg og farmoern min. Vi er svært så skuffet over dette og lysten til å hjelpe er laber. Har nesten ikke lyst å dra dit for det er så ubehagelig. Vet ikke hvordan man skal gå frem med dette. Farfar virker svært klar og er ikke dement på noen måter, han leser og styrer med sitt hele dagen og kommuniserer med andre.

Må legge til at han de siste år også har blitt svært sexfiksert, noen jeg synes er vemmelig både overfor meg og døtrene mine, der han kommer med hentydninger. Hva skal vi gjøre? synes dette er pinelig også for samboeren min.

Gjest kan være noe på gang
Skrevet

Min historie er at min mor begynte nettopp med fantasier og oppspinn et til to år før alzheimer slo til. Dengang visste ikke vi at det var årsaken. Moren min virket helt ok som regel. Men som sagt så var det beskyldninger og sinne og en fantasi som hun surret seg lenger og lenger inn i og som hadde utspill i nettopp noe som har med sex og kjærlighet og gjøre.. Vi visste at dette ikke var sannheten, men det hjalp ikke å prøve og forklare noe annet.

Derfor kan det tenkes at en demenssituasjon er pågang i første fase her også.

• 2 uker senere...
Skrevet

Min historie er at min mor begynte nettopp med fantasier og oppspinn et til to år før alzheimer slo til. Dengang visste ikke vi at det var årsaken. Moren min virket helt ok som regel. Men som sagt så var det beskyldninger og sinne og en fantasi som hun surret seg lenger og lenger inn i og som hadde utspill i nettopp noe som har med sex og kjærlighet og gjøre.. Vi visste at dette ikke var sannheten, men det hjalp ikke å prøve og forklare noe annet.

Derfor kan det tenkes at en demenssituasjon er pågang i første fase her også.

Det kan høres ut som begynnelse på Alzheimer\demens. Det begynner ofte med mistenksomhet og fiksering på ting og tang.

• 3 uker senere...
Skrevet

Bestefaren min begynte slik. Bestemoren min fikk ikke gå ut av leiligheten nesten uten at han ble sint og mistenkte henne for ting. Ikke fikk hun besøke familien heller for han ble sjalu. Problemet var at han ikke ville på besøk til noen heller. Etterhvert ble det bare verre og verre. Han begynte å beskylde folk for å stjele pengene hans og han hadde en stor trang til å sjekke lommeboken sin hele tiden, selv når bare bestemor var der. Så utviklet det seg slik at han begynte å ikke kjenne oss igjen av og til (bare i veldig korte intervaller). Bestemor var og noen ganger en fremmed . Så begynte han å bli voldelig og kom med trusler.

En dag sa vi at det var nok. Bestefar hadde våknet om natten og vært veldig forvirret. Bestemor hadde prøvd å roe han, men da hadde han tatt tak i armen hennes, knepet alt han kunne og slengt henne rundt i rommet. Hun hadde skreket alt hun kunne. Armen var helt blå. Vi kjørte han opp på psykatrisk sykehus på akutt avdelig. Der var de helt sjokkert over hvor langt han var kommet i alzheimersykdommen og de gjorde det klart at bestemor skulle få slippe å få han hjem igjen. Vi skulle gjort noe for lenge siden. Det kunne gått skikkelig gale. Det er veldig typisk at de blir voldelig med denne sykdommen.

Tegnene du beskriver ligner ihvertfall veldig på alzheimer. Samboeren min sin bestemor ble veldig pervers da hun utviklet sykdommen. Gjør noe tidligere enn det vi gjorde.

• 1 måned senere...
Skrevet

kjenner også igjen tegnene.. forstår deg når du sier at det ikke er noen tegn på demens. men det er akkurat det som er så spesielt. mange som begynner å bli demente/er demente virker helt klare. det er bare noen små forandringer som kan legges merke til.

jeg prøver også å forstå den dementes situasjon. frustrasjonen kommer nok lett når det som er en dements virkelighet blir snudd på. det kan være så ekte for dem.

som for eksempel de som er 80 år, og fremdeles tror at bestemor er i live. så kommer noen å sier at hun ikke er det. spesielt hvis det er dine nærmeste som påstår at bestemora er død...

håper du finner ut av det....

• 2 måneder senere...
Gjest det blir verre
Skrevet

He he ja ja sånn er det med den saken, stakkars farfar, han har jo ikke innsett at han har eldes å ser heller ikke aldersforskjellen på farmor og din sambo. Han har fått noe som heter forvirring til å begynne med men desverre ,, så blir det nok enda værre ettersom tiden går. Jeg fikk høre av min sv. mor at hennes svigerinne på over 80 nå hadde fått et nytt barn, så snart skulle de ha barndåp.

Jeg prøvde å protestere for svigerinnen hadde jo vært enke i 40 år å hadde jo alderen i mot seg. Det resulterte i hissig sinne fra min sv. mors side for hvordan kunne jeg si noe så grusomt? Så det er nok best å bare jatte med eller å forklare at det nok er helt umulig at din sambo og farmor har noe forhold. Han (din farfar) viser nok desverre hva som har bodd i ham å at han mulig alltid har vært av den sjalue typen, Forsettelse følger... bare vent tolmodig å se..

Vi får nok vite mye de aller helst har villet tie for oss om.

• 3 uker senere...
Gjest søk legens hjelp
Skrevet

Jeg syns dere skal snakke med legen til farfar og fortelle ham alt sammen (både det ene og det andre).Han bør få medisiner. Om det er alzheimer eller om han holder på å utvikle en paranoid sykdom, er vanskelig for meg å svare på, men han bør absolutt vurderes av lege.

Problemet er jo at paranoide pasienter sjelden innser problemet sitt og sjelden vil oppsøke lege. Kanskje dere da kan avtale at legen kommer hjem til ham?

• 5 måneder senere...
Skrevet

kjenner også igjen tegnene.. forstår deg når du sier at det ikke er noen tegn på demens. men det er akkurat det som er så spesielt. mange som begynner å bli demente/er demente virker helt klare. det er bare noen små forandringer som kan legges merke til.

jeg prøver også å forstå den dementes situasjon. frustrasjonen kommer nok lett når det som er en dements virkelighet blir snudd på. det kan være så ekte for dem.

som for eksempel de som er 80 år, og fremdeles tror at bestemor er i live. så kommer noen å sier at hun ikke er det. spesielt hvis det er dine nærmeste som påstår at bestemora er død...

håper du finner ut av det....

Akkurat det minner meg om en episode fra et sykehjem jeg jobbet på. En vikar tok seg av en av de gamle pasientene. Pasienten gikk bortover korridoren og ga seg ikke og påstod hun skulle besøke sin mor. Neida, din mor er død, gjentok pleieren (vikaren) flere ganger. Dette ble den gamle veldig bestyrtet og sint over, og sa at moren hennes levde visstså.

Helt til en av de fast ansatte hørte det, og kom bort og tok over. Det var helt riktig det, sa hun, at moren levde, hun hadde rom lenger bort i gangen her - de hadde datter (gammel) og mor (enda eldre) på samme avdeling!

• 2 måneder senere...
Skrevet

Er hjelpepleier og har jobbet mye med demente, dette er et tydelig tegn på at han begynner og utvikle alzheimer. Få legen til å henvise han til utredning.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...