Gå til innhold

prevensjon

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Spør du om hva slags prevensjon jeg vil anbefale? Hvis du ikke har tenkt å få barn med det første, så er spiral en gid ide. Hvis du har rikelige blødninger, kan du ev. bruke hormonspiralen. Spiraler kan sitte i fem år. Hvis du ønsker å bli gravid relativt snart, kan du bruke p-piller 8eller p-plaster eller p-ring i skjeden), hvis du ikke har risiko for blodpropp og ellers er frisk.

Det er også andre metoder som prevensjons-sprøyte eller implantat under huden, ev den østrogenfri p-pille Cerazette.

Hvis det ikke var det du spurte om, kan du legge inn nytt spørsmål, og du skal da ikke betale for det.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/169971-prevensjon/#findComment-1115630
Del på andre sider

hermansen1365380800

Spør du om hva slags prevensjon jeg vil anbefale? Hvis du ikke har tenkt å få barn med det første, så er spiral en gid ide. Hvis du har rikelige blødninger, kan du ev. bruke hormonspiralen. Spiraler kan sitte i fem år. Hvis du ønsker å bli gravid relativt snart, kan du bruke p-piller 8eller p-plaster eller p-ring i skjeden), hvis du ikke har risiko for blodpropp og ellers er frisk.

Det er også andre metoder som prevensjons-sprøyte eller implantat under huden, ev den østrogenfri p-pille Cerazette.

Hvis det ikke var det du spurte om, kan du legge inn nytt spørsmål, og du skal da ikke betale for det.

Hei og takk for svar.

Mye av innlegget mitt falt dessverre bort. Etter siste fødsel tåler jeg ikke lenger tilførsel av hormoner. Har også prøvd nuvaring, men det ble likevel for mye hormoner til kroppen. Vil ikke bruke spiral. Har ikke planer om å få flere barn.

Vennlig hilsen

Yvonne Hermansen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/169971-prevensjon/#findComment-1116257
Del på andre sider

Gjest lille rosinen

Jeg vet ikke hva som er grunnen til at du mener du ikke tåler hormoner. Men, jeg vet at jeg hvertfall ikke "tåler" en del hormoner pga at de gir meg plagsomme bivirkninger (ustabilt humør, depresjon, nedsatt sexlyst, blødninger osv... lista er lang). Er fremdeles på mitt første brett, men jeg prøver hvertfall p-pillen cerazette nå. Det er jo tidlig å si, men jeg har ikke merket NOEN bivirkninger enda... Krysser fingrene for at det varer. Kanskje det hadde vært noe å prøve for deg?

Hvis du ikke vil prøve cerazette så er vel kobberspiral et sikkerstikk?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/169971-prevensjon/#findComment-1117503
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Hei og takk for svar.

Mye av innlegget mitt falt dessverre bort. Etter siste fødsel tåler jeg ikke lenger tilførsel av hormoner. Har også prøvd nuvaring, men det ble likevel for mye hormoner til kroppen. Vil ikke bruke spiral. Har ikke planer om å få flere barn.

Vennlig hilsen

Yvonne Hermansen

Hvis du ikke vil bruke hormoner og ikke spiral, så er det kondom og pessar tilbake.Pessar er faktisk enkelt å bruke, det må tilpasses for rett størrelse hos legen og brukes sammen med krem. Det er like lett å sette inn som en tampong. Brukt korrekt gir det stor sikkerhet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/169971-prevensjon/#findComment-1118477
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...