Gå til innhold

Typisk mannfolk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg mener at vi har altfor stor tendens til å tenke lineært og sette ting i skuffer, båser eller hyller her i den vestlige verden i hvert fall. det er på tide å se på de sirkulære sammenhengene og at det er ikke grense i mellom fysikk og psyke.

Men det var jo du som mente at mye av overgangsalderen ikke dreide seg om fysiske prosesser - ergo er det du som deler det opp.

Med vennlig hilsen

• Svar 301
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

77

• Spirello

12

• Ade|ina

7

• Babette

6

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Det er ikke snakk om at alle mødre behandler sønnene sine som unger, selvom en senil mor på et aldershjem gjør kanskje det. Og da smiler vi alle sammen. Å spørre sønnen sin om han har det bra er en god ting. Moren til min ekskjæreste fra Sri Lanka spurte om de utroligste ting, og som mor selv så smilte jeg og følte et fellesskap med denne damen som jeg aldri traff.

Moren til min amerikanske ekskjæreste spurte også om han spiste, og om han hadde nok klær på seg. Han hadde vært syk og dette bunnet i ren omsorg. Jeg traff henne aldri, men følte fellesskapet likevel. Min mor har en annen måte overfor guttene enn oss, men innrømmer det aldri. Søsteren min er begynt å ligne på min mor, og det synes jeg er koselig, og savner noen ganger å ikke ha sønner å dulle slik med. Jenter er ikke det samme som gutter.

Igjen er det intet som tilsier at dette er genetisk, og ikke tillært.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Men det var jo du som mente at mye av overgangsalderen ikke dreide seg om fysiske prosesser - ergo er det du som deler det opp.

Med vennlig hilsen

Ja jeg er en vestlig dame. Hvorfor må vi finne syndebukker hele tiden? Det er ingen en som deler opp, det er vi alle sammen ifølge min filosofi som jeg bygger på Gregory Batesons teorier.

Skrevet

Igjen er det intet som tilsier at dette er genetisk, og ikke tillært.

Med vennlig hilsen

Samme for meg da føler jeg et såkalt 'tillært' fellesskap med andre damer. Det er helt naturlig og greit.

Skrevet

Ja jeg er en vestlig dame. Hvorfor må vi finne syndebukker hele tiden? Det er ingen en som deler opp, det er vi alle sammen ifølge min filosofi som jeg bygger på Gregory Batesons teorier.

Jo - for eksempel deler du opp i "menn" og "kvinner", og tillegger dem forskjellig oppførsel basert på din gruppering.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Samme for meg da føler jeg et såkalt 'tillært' fellesskap med andre damer. Det er helt naturlig og greit.

Hei,

Ja, og siden det er tillært, så er det også "tilfeldig", og kunne vært anderledes.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Mitt problem var alle de velmenende venninnene som kom og fortalte meg hvor heldig jeg var,og hvor godt gift osv. Hvis de bare hadde hatt en slik mann.......så hadde de ikke hatt noen problemer......begynte noen ganger å lure på om de hadde videoovervåking hjemme hos meg. Til slutt ble jeg overbevist om at jeg var gal, dum, nyttesløs, utakknemlig og mye mer.

Livet er ikke så enkelt, og heldigvis bor jeg nå med doringen nede hele tiden. Min ekskjæreste satte den aldri ned, og innrømmet at hans to ekskoner hadde irritert seg over det begge to. Da fikk jeg meg en ordentlig latter, for han sa det uten at jeg hadde kommentert det. Han var overrasket over at jeg ikke hadde gjort det.

Livet er komplisert.

Jeg kjenner ikke til ditt liv med denne mannen, så derfor kan jeg jo heller ikke uttale meg om hvordan du har hatt det - utenom dolokket :)

Men en ting er sikkert. Livet er ingen dans på roser for de fleste av oss.

Skrevet

Jo - for eksempel deler du opp i "menn" og "kvinner", og tillegger dem forskjellig oppførsel basert på din gruppering.

Med vennlig hilsen

Ja og så deler jeg menn opp i mange forskjellige kategorier, og underkategorier der igjen. Livet er komplisert.

mil1365380270
Skrevet

Klassisk felle damer går i:

" ..gir opp snart å be ham om hjelp... "

Hvis han ikke gjør sin del, er det han som må be deg om hjelp i tilfelle.

Kanskje dere må sette der ned og bli enige om hvem som har ansvar for hva?

Gjest alive&kicking
Skrevet

Menn er ikke idioter som skal ha skryt fordi vi faktisk klarer å vaske på badet, mer enn kvinner skal ha skryt når de vasker.

Da har kvinnen allerede gjort seg til "sjef over badevaskingen".

Med vennlig hilsen

Menn er ikke idioter. Heller ikke kvinnene. Derfor skryter jeg av mannen min når han gjør noe positivt, på samme måte som han skryter av meg når jeg gjør noe positivt. Hva er galt i det da? Det er helt tydelig at det blir kjekkere stemning i huset med litt skryt når det er fortjent.

Når vi skryter av hverandre så er det fordi vi er takknemlige for det den andre har gjort. Skryter jeg og er glad for at han har vasket badet så er det jo fordi jeg er så heldig å slippe, på samme måte som han skryter og er glad når jeg har vasket og ryddet bilen, for da slipper han å gjøre det. See??

Skrevet

Menn er ikke idioter. Heller ikke kvinnene. Derfor skryter jeg av mannen min når han gjør noe positivt, på samme måte som han skryter av meg når jeg gjør noe positivt. Hva er galt i det da? Det er helt tydelig at det blir kjekkere stemning i huset med litt skryt når det er fortjent.

Når vi skryter av hverandre så er det fordi vi er takknemlige for det den andre har gjort. Skryter jeg og er glad for at han har vasket badet så er det jo fordi jeg er så heldig å slippe, på samme måte som han skryter og er glad når jeg har vasket og ryddet bilen, for da slipper han å gjøre det. See??

Det var selvsagt ikke "skytet" som var poenget! :)

Med vennlig hilsen

Skrevet

Ja og så deler jeg menn opp i mange forskjellige kategorier, og underkategorier der igjen. Livet er komplisert.

Med andre ord, du gjør dette:

"Jeg mener at vi har altfor stor tendens til å tenke lineært og sette ting i skuffer, båser eller hyller her i den vestlige verden i hvert fall."

;-)

Med vennlig hilsen

Skrevet

Han blir ikke som DEG - mener du? - mulig du har én standard - og han har en annen - og unga har det akkurat like bra! :)

Gjest rutangis netu
Skrevet

"Jeg gir opp snart å be ham om hjelp"

Jeg synes alltid det er interessant når kvinner snakker om menn som "hjelper til" med husarbeid og egne unger.

Det sier ganske mye om hvordan rollene er definert i hjemmet.

Mannen din ser vel på denslags oppgaver som primært din jobb, derfor har han heller ikke interesse nok til å gjøre det skikkelig. Han vet jo at du ordner det for ham uansett.

At han ikke klarer, er tulball. Det handler utelukkende om å gidde.

ENIG! Så lenge kvinner fortsetter å si at 'mannen min hjelper til huset' og 'sitter barnevakt' for egne barn, så sier vi jo rett og slett at det ikke er hans jobb opprinnelig.

Gjest rutangis netu
Skrevet

Moren skal ikke være mer følsom enn faren, men det er et faktum at det er ganske ofte slik.

I dette tilfellet i hovedinnlegget har jeg følelsen av at han ikke har bestemt seg for at han vil ha klærne til barna skitne. Jeg tror heller at han ikke tar ansvar siden han vet at hun gjør det. Hvis hun hadde forsvunnet helt hadde han kanskje måttet velge standard, og hva hadde han valgt da?

Noen ganger har jeg også faktisk mannfolk mistenkt for å gjøre dårlig jobb med vilje. De skjønner sammenhengen. De er ikke dumme. Gjør de jobben slik kona vil, så kan de jo risikere å bli værende med ansvar for oppgaven! Og dette mener jeg virkelig.

Har kjempet i flere år selv. Både med mann og unger (gutter). Særlig en av dem påstår hardnakket at han ikke kan det jeg ber han om, og gjør det så elendig han bare kan, helt til han skjønner at det ikke nytter mer. Da KAN han det plutselig. Så er det neste oppgave han ikke 'kan'. Slik har jeg tatt oppgave for oppgave, og nå kan han det meste. hehe... Ville ikke tørt å se en eventuell svigerdatter i øynene. Men jeg starte lovlig sent, derfor ble det tøffere enn nødvendig.

Gjest alive&kicking
Skrevet

Det var selvsagt ikke "skytet" som var poenget! :)

Med vennlig hilsen

Hva var poenget da??? er du rødstrømpe eller??

Skrevet

Ja det er typisk mannfolk.

Det er bare å gi opp å lære han å gjøre slikt arbeid på en måte som du vil være fornøyd med.

Enten så må du la han få gjøre det på sin måte (og slutte å ergre deg over det), eller så må du gjøre det selv - punktum. :-)

Skrevet

Men hun får vel neppe varig mén av å ha forskjellig farge sokker på?

Jeg blir kritisert opp, ned og i mente fordi jeg er feminist (= for likestilling), men dette er faktisk ikke et likestillings-problem (i utgangspunktet), men et problem om uenighet om "hvor rent er rent".

Med vennlig hilsen

Her er jeg "rørende" enig med deg Sør:-)

Skrevet

Vet ikke om dette er typisk mannfolk, men jeg tror du er et typisk kvinnfolk...

Skrevet

Ja det er typisk mannfolk.

Det er bare å gi opp å lære han å gjøre slikt arbeid på en måte som du vil være fornøyd med.

Enten så må du la han få gjøre det på sin måte (og slutte å ergre deg over det), eller så må du gjøre det selv - punktum. :-)

selv? så det er HENNES barn og hus? hehe

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...