Gå til innhold

Typisk mannfolk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det verre for deg å komme til do-ringen oppe enn for en mann å komme til do-ringen nede?

Med vennlig hilsen

Nei si det, ja jeg tror det. Menn må noen ganger sette seg på do, vet du.

Dette er en irritasjonsfaktor for en del kvinner, og ingen grunn til å undervurdere det.

• Svar 301
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

77

• Spirello

12

• Ade|ina

7

• Babette

6

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Nei, men man får det slik hvis man utroper seg til "renholdsekspert" - uansett om det er mannen eller kvinnen som gjør det.

Samme som hvis jeg skulle påberope meg alt vedr. bilen. Da ville selvsagt min samboer følt at det overhodet ikke var hennes ansvar.

Med vennlig hilsen

Det blir så fort slik når en har fått barn, og dagen rekker ikke til for alle viktige gjøremål. Ingen har bestemt det, men så plutselig 'pang' slik er det. Vi mennesker er noen underlige skapninger.

Skrevet

....herregud, det der er jo verdens eldste triks, gjør en slett og dårlig jobb så går andre som er mer pirkete inn og overtar.....

Skrevet

Vet du, jeg tror egentlig ikke det er viljen det går på heller jeg.

Men at menn og kvinner er forskjellig.

Det er jeg helt enig i, og derfor er bevisstgjøring viktig.

Skrevet

Nei si det, ja jeg tror det. Menn må noen ganger sette seg på do, vet du.

Dette er en irritasjonsfaktor for en del kvinner, og ingen grunn til å undervurdere det.

Joda, men da er det vel "hva man irriterer seg over" som er problemet, og ikke om do-ringen er horisontalt eller vertikalt?

Med vennlig hilsen

Skrevet

Det blir så fort slik når en har fått barn, og dagen rekker ikke til for alle viktige gjøremål. Ingen har bestemt det, men så plutselig 'pang' slik er det. Vi mennesker er noen underlige skapninger.

Hei,

Jo, men da blir det feil å si "han vil ikke ha det like rent som meg, ergo er det noe gale med ham".

Man faller inn i kjønnsrolle-mønster, men det kan være begges feil, og er derfor begges ansvar å gjøre noe med.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Joda, men da er det vel "hva man irriterer seg over" som er problemet, og ikke om do-ringen er horisontalt eller vertikalt?

Med vennlig hilsen

Det er lett å irritere seg over de små hverdagslige tingene, når livet ikke går helt greit. Før så tenker man ikke over det, og så blir det kanskje for sent. Hva gjør man da? Jeg ble skilt, og det er ikke noen 'god' løsning, men var den beste i mitt tilfelle. For all del jeg ble ikke skilt pga. doringproblematikk alene.

Skrevet

Hallo?

ALLE er forskjellige!

Problemstillingen er den samme om det var to kvinner eller to menn som bor sammen.

Ja, selvsagt er det forskjeller i kjønnsrollemønsterene, men de er tillærte. Ergo kan de avlæres, om så var.

Med vennlig hilsen

Problemstillingen er ikke den samme når to kvinner eller to menn bor sammen, netopp pga. kjønnenes ulikheter. Men det kan være andre problemer for det, og det er ikke temaet her.

Skrevet

Det er lett å irritere seg over de små hverdagslige tingene, når livet ikke går helt greit. Før så tenker man ikke over det, og så blir det kanskje for sent. Hva gjør man da? Jeg ble skilt, og det er ikke noen 'god' løsning, men var den beste i mitt tilfelle. For all del jeg ble ikke skilt pga. doringproblematikk alene.

Jeg håper da det var mer tungtveiende grunner enn doringproblematikken! *knegg*

Selvsagt kan små ting være irriterende, men poenget var mer at det ikke er noen lov som sier at det korrekte er at doringen skal ligge nede.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Enig jeg også.

Selv får jeg bare høre dette: Du elsker jo å rydde og vaske!

Når jeg henter støvsugern så sier han: Skal du ut på tur med bikkja di nå?

Han er så fryktelig morsom ser du. (i egne øyne)

Hehe! Den var jo faktisk ganske morsom da.

Skal jeg ta neste gang sambo roter fram støvsugeren, for den har ikke jeg tatt i det siste halve året. ;)

Skrevet

Det er isåfall ni-trist, både for deg og ham, fordi du har gitt opp å være likeverdig, med mindre du har en særlig interesse for å "vaske gulv".

Med vennlig hilsen

Det er ikke noe ni-trist å ha en arbeidsfordeling. Mange mennesker har vært lykkelige med det, selvom jeg har kjempet hardt mot forandringer.

Skrevet

Jeg håper da det var mer tungtveiende grunner enn doringproblematikken! *knegg*

Selvsagt kan små ting være irriterende, men poenget var mer at det ikke er noen lov som sier at det korrekte er at doringen skal ligge nede.

Med vennlig hilsen

Det dreier seg kanskje om at hvis kvinnen sier at det er irriterende, så tar ikke mannen hensyn til det, men turer fram på sin måte. Hvis han hadde brydd seg om 'husfreden' og vært riktig glad i sin kone så hadde han rekket ut hånda for å legge doringen ned.

Skrevet

Hei,

Jo, men da blir det feil å si "han vil ikke ha det like rent som meg, ergo er det noe gale med ham".

Man faller inn i kjønnsrolle-mønster, men det kan være begges feil, og er derfor begges ansvar å gjøre noe med.

Med vennlig hilsen

Ja det har du helt rett i, men det er det som er så uhyre vanskelig.

Skrevet

Det dreier seg kanskje om at hvis kvinnen sier at det er irriterende, så tar ikke mannen hensyn til det, men turer fram på sin måte. Hvis han hadde brydd seg om 'husfreden' og vært riktig glad i sin kone så hadde han rekket ut hånda for å legge doringen ned.

Men det kan da umulig være vanskeligere for deg å bevege doringen enn det er for ham, ergo er det like mye ditt ansvar å overse dette.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Problemstillingen er ikke den samme når to kvinner eller to menn bor sammen, netopp pga. kjønnenes ulikheter. Men det kan være andre problemer for det, og det er ikke temaet her.

Kun hvis man tillegger evt. problemer til kjønn.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Ja det har du helt rett i, men det er det som er så uhyre vanskelig.

Jeg har ikke sagt at det ikke er vanskelig. Jeg har påpekt noe, og det er jo første skritt til å løse problemstillingen.

Det som ihvertfall ikke hjelper er å si "det må bare være slik, fordi kvinner og menn bare er sånn."

Med vennlig hilsen

Skrevet

Men det kan da umulig være vanskeligere for deg å bevege doringen enn det er for ham, ergo er det like mye ditt ansvar å overse dette.

Med vennlig hilsen

Hvorfor det, hvis jeg sier til han at dette irriterer meg, så er det merkelig hvis dette er et problem for ham. Hvorfor irriterer han seg tilbake over at jeg ikke vil legge den ned, eller som i mitt tilfelle når det ble et problem for barna å sette seg på do og jeg måtte gå og hjelpe dem fordi han ikke gadd eller ikke husket eller ikke kunne elller.......

Skrevet

Jeg har ikke sagt at det ikke er vanskelig. Jeg har påpekt noe, og det er jo første skritt til å løse problemstillingen.

Det som ihvertfall ikke hjelper er å si "det må bare være slik, fordi kvinner og menn bare er sånn."

Med vennlig hilsen

Jeg vet ikke hvor mye erfaring du har med å bo sammen med noen hvor irritsjonen vokser og vokser og hvor det er barn tilstede. Det er lett å påpeke noe hele tiden, men vanskeligere å gjøre noe konkret.

Skrevet

Kun hvis man tillegger evt. problemer til kjønn.

Med vennlig hilsen

Kjønnene er forskjellige, og det dreier seg ikke om å tillegge problemer.

Skrevet

Hvorfor det, hvis jeg sier til han at dette irriterer meg, så er det merkelig hvis dette er et problem for ham. Hvorfor irriterer han seg tilbake over at jeg ikke vil legge den ned, eller som i mitt tilfelle når det ble et problem for barna å sette seg på do og jeg måtte gå og hjelpe dem fordi han ikke gadd eller ikke husket eller ikke kunne elller.......

Fordi du definerer at Det Rette er at doringen skal ligge nede, når man like gjerne kunne definert at Det Rette er at den skal stå oppe.

Så fordømmer du ham fordi han enten ikke er enig med din definisjon, eller fordi han ikke følger opp det du har bestemt.

Han kunne jo, med akkurat like gyldig grunn, kritisere deg for at du ikke løftet opp doringen etter at du var ferdig.

Jeg må forresten innrømme at jeg aldri har diskutert doringproblematikken før! ;-)

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...