Gå til innhold

Typisk mannfolk?

Anbefalte innlegg

Gjest KariKruskakli.
Skrevet

Sånne bagateller blir ofte store, samme med tannpastatuben som ikke blir brukt på 'riktig' måte. Når en blir syk så oppdager en hvor viktige de små tingene i hverdagen er, og når jeg har flyttet (jeg har flyttet mye og bodd i mange land), så savner jeg de enkelte øyeblikkene, ikke helheten. Når jeg flytter herfra hvor jeg bor nå så kommer jeg til å savne vinterkveldene ved kjøkkenvinduet hvor jeg ser en trolsk måne over østmarka og stjernehimmelen. Da lager jeg mange eventyr i tankene som da jeg var barn på Island og viste knapt nok hva et tre var og enda mindre hva en skog var.

Jeg vet hvor viktige de små tingene i livet er.

Tro meg, jeg er en veldig jordnær type.

Veldig mye mer enn mannen min. Det sier han også.

Det er vel kanskje akkurat derfor jeg virkelig ikke gidder krangle om slike ting som et dolokk og en tannpastatube.

Livet er for kort til at jeg vil bråke om slikt.

Tenk om jeg skulle ha ligget for døden nå, og så hadde jeg brukt livet mitt på å henge meg opp i tannpastaer og dolokk. Tragisk.

• Svar 301
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

77

• Spirello

12

• Ade|ina

7

• Babette

6

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Kjønnene er forskjellige, og det dreier seg ikke om å tillegge problemer.

To vilkårlige mennesker er også forskjellige.

Hvis du tillegger forskjellene til kjønn (genetisk), så må du heller fortelle oss om hvilke gener som er ansvarlige for dette.

Hvis du mener at dette er tillært, så kan det åpenbart avlæres også.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Fordi du definerer at Det Rette er at doringen skal ligge nede, når man like gjerne kunne definert at Det Rette er at den skal stå oppe.

Så fordømmer du ham fordi han enten ikke er enig med din definisjon, eller fordi han ikke følger opp det du har bestemt.

Han kunne jo, med akkurat like gyldig grunn, kritisere deg for at du ikke løftet opp doringen etter at du var ferdig.

Jeg må forresten innrømme at jeg aldri har diskutert doringproblematikken før! ;-)

Med vennlig hilsen

Jeg har fortalt at det ble et problem for små barn, og hvis ikke det er en grunn nok for menn så er det en stor forskjell på menn og kvinner. Hvorfor skal jeg definere det riktig at jeg skal sette opp doringen, for så å løpe utpå do og ta den ned når barna skal sette seg der?

Gjest KariKruskakli.
Skrevet

Hehe! Den var jo faktisk ganske morsom da.

Skal jeg ta neste gang sambo roter fram støvsugeren, for den har ikke jeg tatt i det siste halve året. ;)

Har du ikke?

Heldig du. Jeg har en venninne som har en slik mann. Men det jeg trøster meg med da er alle de gode egenskapene som mannen min har og ikke mannen til venninnen min har.

Jeg har en mann med vilje og "tæl" når det kommer til stykket.

Så da får jeg bare svelge de negative tingene.

Skrevet

Jeg vet ikke hvor mye erfaring du har med å bo sammen med noen hvor irritsjonen vokser og vokser og hvor det er barn tilstede. Det er lett å påpeke noe hele tiden, men vanskeligere å gjøre noe konkret.

Jeg har meget stor erfaring med ikke å irritere meg over at ikke alle er enige med meg; jeg forventer det heller ikke.

Men det nytter ihvertfall ikke å "skylde på kjønn", og å si at "han er sånn fordi han er mann (og kan ikke endre på det)". Med mindre du forventer en kjønnskifteoperasjon, så har du jo bare argumentert for at situasjonen må være som den er.

Hvis du derimot påpeker at "her er vi uenige, og må finne en løsning" så er det mulig å gå fremover.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Nei det går ikke.

Og jeg har fått det bedre med meg selv, når jeg innså det, og tok valg ut i fra det.

Det er ikke alltid det beste å ha rett for enhver pris. Mye kunne vært annerledes hvis flere enn deg innså det, og ikke sammenlignet seg med naboer/venner hele tiden.

Jeg tror mange forhold blir ødelagt av press fra andre, som kommer med velmenende råd som "det der må du ikke finne deg i osv".

Enhver familie må finne ut hva som er best for DEM. Det mener nå jeg.

Skrevet

Har du ikke?

Heldig du. Jeg har en venninne som har en slik mann. Men det jeg trøster meg med da er alle de gode egenskapene som mannen min har og ikke mannen til venninnen min har.

Jeg har en mann med vilje og "tæl" når det kommer til stykket.

Så da får jeg bare svelge de negative tingene.

Nei, jeg rydder og tørker støv, han støvsuger. Han tar hele kjøkkenet, og jeg tar hele badet. Funker bra sånn. Har ikke vasket opp på halvannet år heller, og det er veldig digg.

Gjest KariKruskakli.
Skrevet

Det er ikke alltid det beste å ha rett for enhver pris. Mye kunne vært annerledes hvis flere enn deg innså det, og ikke sammenlignet seg med naboer/venner hele tiden.

Jeg tror mange forhold blir ødelagt av press fra andre, som kommer med velmenende råd som "det der må du ikke finne deg i osv".

Enhver familie må finne ut hva som er best for DEM. Det mener nå jeg.

Jeg er helt enig.

Skrevet

Jeg har fortalt at det ble et problem for små barn, og hvis ikke det er en grunn nok for menn så er det en stor forskjell på menn og kvinner. Hvorfor skal jeg definere det riktig at jeg skal sette opp doringen, for så å løpe utpå do og ta den ned når barna skal sette seg der?

Enig i at det er forskjellig når det er småbarn der, men han er vel like ansvarlig for å hjelpe dem?

Med vennlig hilsen

Skrevet

Jeg vet hvor viktige de små tingene i livet er.

Tro meg, jeg er en veldig jordnær type.

Veldig mye mer enn mannen min. Det sier han også.

Det er vel kanskje akkurat derfor jeg virkelig ikke gidder krangle om slike ting som et dolokk og en tannpastatube.

Livet er for kort til at jeg vil bråke om slikt.

Tenk om jeg skulle ha ligget for døden nå, og så hadde jeg brukt livet mitt på å henge meg opp i tannpastaer og dolokk. Tragisk.

Helt enig med deg. Livet er for kort til å krangle om bagateller, og jeg oppfatter dosetet som en bagatell. Når jeg var gift hadde vi vaske og støvsuge ansvar i to uker hver. Jeg lærte meg fort at det var mer behagelig å senke min forventning til hvordan huset skulle være i hans uker. Men han bedret seg og gjorde en grundigere jobb etterhvert! Han likte ikke å få kommentarer fra folk som kom på besøk om at det så litt "annerledes" ut i de ukene. :o) Men jeg har heldigvis aldri hatt støv på hjernen eller evne til å sette min ære i et prikkfritt hus.

Gjest KariKruskakli.
Skrevet

Nei, jeg rydder og tørker støv, han støvsuger. Han tar hele kjøkkenet, og jeg tar hele badet. Funker bra sånn. Har ikke vasket opp på halvannet år heller, og det er veldig digg.

Tro det eller ei, men jeg holder faktisk på å vaske nå (går bare så sabla tregt pga av denne diskusjonen)

He he, skulle jo nesten tro jeg hadde støv på hjernen, når jeg vasker samtidig som jeg er i en "vaskediskusjon"

Men jeg får skynde meg å bli ferdig nå, før jeg skal legge meg. Vasker ut jula skjønner du.

Jeg fikk ihvertfall hjelp til å kaste ut juletreet da.

Skrevet

Jeg har meget stor erfaring med ikke å irritere meg over at ikke alle er enige med meg; jeg forventer det heller ikke.

Men det nytter ihvertfall ikke å "skylde på kjønn", og å si at "han er sånn fordi han er mann (og kan ikke endre på det)". Med mindre du forventer en kjønnskifteoperasjon, så har du jo bare argumentert for at situasjonen må være som den er.

Hvis du derimot påpeker at "her er vi uenige, og må finne en løsning" så er det mulig å gå fremover.

Med vennlig hilsen

Jeg kan bli bevisst på at slik er det når en mann og en kvinne bor sammen, akkurat som jeg vet mye om AD/HD problematikken f.eks. Eller jeg vet mye om de følelsene mennesker som bor i annet land enn sitt fødeland har.

Skrevet

Enig i at det er forskjellig når det er småbarn der, men han er vel like ansvarlig for å hjelpe dem?

Med vennlig hilsen

Ikke når han ikke er hjemme. Og mor er oftere hjemme og vasker gulvene, mens han 'må' ut å trene. Han 'må' hjelpe naboene osv. Hun derimot prioriterer gulvvasken og klesvasken for det er viktig for henne.

Skrevet

Først så skriver du dette:

"Det dreier seg kanskje om at hvis kvinnen sier at det er irriterende, så tar ikke mannen hensyn til det, men turer fram på sin måte. Hvis han hadde brydd seg om 'husfreden' og vært riktig glad i sin kone så hadde han rekket ut hånda for å legge doringen ned."

Her skriver du da sannelig at han ikke tar hensyn til deg, og ikke er (var) glad nok i deg. Dette pga. en doring som ikke ble lagt ned. Jeg greier ikke med min beste vilje å se at han ikke skulle ha vært glad i deg av den grunn.

Samme problemet med hvem vei dorullen skulle henge også eller? :) Har lest om dem på DOL før også.

Skrevet

Ikke når han ikke er hjemme. Og mor er oftere hjemme og vasker gulvene, mens han 'må' ut å trene. Han 'må' hjelpe naboene osv. Hun derimot prioriterer gulvvasken og klesvasken for det er viktig for henne.

Når han ikke er hjemme (fordi han går på jobb) så står vel doringen nede, fordi da er vel du den siste som har brukt toalettet?

Kan ikke helt tro at jeg fremdeles diskuterer doringer! *ler*

Med vennlig hilsen

Skrevet

Jeg kan bli bevisst på at slik er det når en mann og en kvinne bor sammen, akkurat som jeg vet mye om AD/HD problematikken f.eks. Eller jeg vet mye om de følelsene mennesker som bor i annet land enn sitt fødeland har.

Jo, men intet av det har noe med kjønn (genetisk) å gjøre.

Når man bor i et annet land enn sitt eget har man faktisk bedre forutsetninger til å overse "doring-problematikker".

Med vennlig hilsen

Skrevet

Jo, men intet av det har noe med kjønn (genetisk) å gjøre.

Når man bor i et annet land enn sitt eget har man faktisk bedre forutsetninger til å overse "doring-problematikker".

Med vennlig hilsen

Nei da først blir doringen et problem :)

Skrevet

Først så skriver du dette:

"Det dreier seg kanskje om at hvis kvinnen sier at det er irriterende, så tar ikke mannen hensyn til det, men turer fram på sin måte. Hvis han hadde brydd seg om 'husfreden' og vært riktig glad i sin kone så hadde han rekket ut hånda for å legge doringen ned."

Her skriver du da sannelig at han ikke tar hensyn til deg, og ikke er (var) glad nok i deg. Dette pga. en doring som ikke ble lagt ned. Jeg greier ikke med min beste vilje å se at han ikke skulle ha vært glad i deg av den grunn.

Samme problemet med hvem vei dorullen skulle henge også eller? :) Har lest om dem på DOL før også.

Tror ikke du forsto hva jeg skrev, og ikke orker jeg å forklare det igjen.

Skrevet

Når han ikke er hjemme (fordi han går på jobb) så står vel doringen nede, fordi da er vel du den siste som har brukt toalettet?

Med vennlig hilsen

Jaaaaa når han f.eks. går på jobb om morgenen og doringen står oppe og kniven på kjøkkenet står der hvor den er farlig for små barn, og han bare glemte seg. Det ene barnet falt i do, det andre skjærte seg på kniven, og etter det så står mor alltid opp og fyker rundt i huset for å passe på å rette på forholdene siden stakkars mannen med sin viktige jobb er så glemsk.

Skrevet

Med vennlig hilsen

Akkurat det der tenkte jeg også. Når han ikke er/var der, så kan det da neppe ha vært store problemet.

Milde moses, så lite å lage problemer ut av, men det er klart. Det ligger sikkert langt mer bak - det er bare noe med fremføringen her som er så latterlig :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...