Gå til innhold

Hvilken type prevensjon bruker dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg skal til legen å få prevensjon. Jeg er 32 og har ikek lyst å velge p-piller fordi jeg er plaget med sterk hodepine når jeg bruker det. Jeg vil heller ikke ta p-sprøyten fordi det kan øke faren for benskjørhet i tidligere alder og at en kan komme i overgangsalderen tidligere enn ønsket. Jeg vil heller ikke bruke spiral. Hva bruker dere og hva vil dere anbefale meg, erfaringer?

Gjest hvilket behov
Skrevet

Hvorfor vil du ikke bruke spiral?

Er det hormonene som gjør at du får hodepine av p-piller (da kan du ikke bruke plaster, sprøyte osv heller, kanskje?)

Er du i fast forhold?

Er det katastrofe hvis du blir gravid, kan du tenke deg å bli gravid innen noen få år?

Har du regelmessig syklus?

Skrevet

Jeg lurer også på hvorfor du ikke vil bruke spiral.

Har forøvrig hormonspiral selv, og er veldig fornøyd med den. Har ikke mensen lenger engang, bare litt sporblødning noen timer en gang innimellom.

Så jeg anbefaler hormonspiral, også fordi hormenmengden er liten, og kun lokal. Det gjør at du unngår å ha hormoner i hele kroppen, og problemer du kan ha hatt med f eks p-piller forsvinner.

Skrevet

Jeg bruker hormonspiral, har hatt det i temmelig nøyaktig 4 år.

Vet ikke hvorfor du ikke vil bruke det. For meg fungerer det utmerket. Har ikke merket noen bivirkninger, annet enn at menstruasjonen er så godt som borte - noe som ikke akkurat er noen ulempe. Hormonspiral inneholder svært lite hormoner (tilsvarende 1-2 p-piller i måneden) og virker bare lokalt. Dessuten er det det sikreste prevensjonsmiddelet som finnes.

Hvis du vil unngå hormoner totalt, kan det kanskje være en ide å prøve Persona. Det krever imidlertid litt regelmessig innsats, pluss at det er mindre sikkert.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Du er ufattelig vrien. Vil ikke - vil ikke - vil ikke.

Alternativet til alt du ikke vil ser ut til å være kondom. Du vil jo ikke noe annet.

Skrevet

Jeg bruker NuvaRing, og det fungerer utmerket.

Pga hormontrøbbel er p-piller og mini-pillen utelukket, det samme er hormonspiral og vanlig spiral (ja, jeg har prøvd alt).

Sist hormonene tok seg rusletur på egenhånd kunne jeg heller ikke bruke Nuvaringen, men etter at kroppen var mer stabil prøvde jeg igjen, og det siste året har det gått aldeles utmerket.

Gjest papirtiger
Skrevet

Hvis du ikke tåler hormonell prevensjon og ikke vil bruke spiral, så gjenstår det faktisk bare kondom, pessar og slike temperaturmåle-greier (sistnevte er ikke spesielt sikker).

Jeg er kjempefornøyd med kobberspiral

Skrevet

Jeg bruker vanlig spiral og har ingen problemer med det.

Skrevet

Jeg har brukt P-implantat i to mnd nå. Kjempeenkelt å sette inn i underarmen. Staven er på str med en fyrstikk og sender ut mindre hormoner enn annen hormonprevensjon. 15-20 % plages av småblødninger.

Selv har jeg hatt bare en mens etter fødselen for syv mnd siden og den var ganske sparsommelig. Ellers har jeg ikke hatt småblødninger, så jeg håper jeg slipper unna. Hormonspiralen gav meg småblødninger i 9 mnd!

P-implantatet kan også brukes når man ammer, så for meg er det perfekt prevensjon.

Skrevet

Reaksjoner på hormoner varierer mellom de forskjellige merkene og doseringene.

Selv tåler jeg trionetta veldig dårlig, yasmin noenlunde bra bortsett fra magesmerter, og p-plaster helt perfekt.

Spiral er utelukket, og jeg synes ikke implantat høres behagelig ut. P-sprøyte har jeg samme forbehold om som deg, og tenk på å leve med bivirkningene så lenge dersom man ikke tåler den. Nuvaring vil jeg ikke ha fordi skjeden min lett blir irritert/lokale bivirkninger.

Skrevet

Reaksjoner på hormoner varierer mellom de forskjellige merkene og doseringene.

Selv tåler jeg trionetta veldig dårlig, yasmin noenlunde bra bortsett fra magesmerter, og p-plaster helt perfekt.

Spiral er utelukket, og jeg synes ikke implantat høres behagelig ut. P-sprøyte har jeg samme forbehold om som deg, og tenk på å leve med bivirkningene så lenge dersom man ikke tåler den. Nuvaring vil jeg ikke ha fordi skjeden min lett blir irritert/lokale bivirkninger.

Er p-plasteret veldig stort, og hvor fester du det, kan en dusje som normalt?

Skrevet

Er p-plasteret veldig stort, og hvor fester du det, kan en dusje som normalt?

Det er 4*4cm og sitter veldig godt. Jeg har aldri problemer med at det løsner på grunn av dusj eller vanlig svømmebasseng, men sånn massasje-FOSS i svømmebasseng kan bli litt for mye :-)

Det skal kunne settes nederst på magen, øverst på brystet (ikke puppene), på overarmene og baksiden av skuldrene. Og øverste delen av rompa eller noe i den dur.

Selv får jeg det bare til å sitte bra nok på overarmene, og varierer mellom et del plasseringer der.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...