Gå til innhold

Hundemat

Anbefalte innlegg

Skrevet

En labrador som ikke spiser opp tørrforet etter pannekanene, må vel være sånn passelig bortskjemt? ;-)

En labbis som ikke spiste pannekakene som ble servert, ville jeg sendt rett på veterinær-akutten :-)

Skrevet

Hvordan er det usunt å bare spise tørrfôr?

Det som kjøpes hos veterinær er fullkostfôr, og er helt klart sunnere enn å kun få tilfeldig utvalgte middagsrester.

Helt sikkert. Er man derimot klar over fordelingen av vitaminer, mineraler, proteiner, salt osv i middagsrestene, er det selvsagt ingen forskjell mellom dette og veterinærfôr.

Men at det ikke er sunt for hunden å bare få kuler, er tull. :-)

Jeg tror ikke det er sunt for noen å spise bare en ting hele tiden. Det er viktig å spise variert. Derfor gir jeg bikkja mi både hundefor og matrester som den kan spise. Kunstig fremtstilt mat kan aldri erstatte variasjon.

Det blir som om vi kun skulle spise pulvermat.

Skrevet

Jeg tror ikke det er sunt for noen å spise bare en ting hele tiden. Det er viktig å spise variert. Derfor gir jeg bikkja mi både hundefor og matrester som den kan spise. Kunstig fremtstilt mat kan aldri erstatte variasjon.

Det blir som om vi kun skulle spise pulvermat.

Hva mener du med å spise variert - det er konsistensen du snakker om da? At det viktig for hunder å spise mat av ulik konsistens? Hvorfor det?

Skrevet

Hva mener du med å spise variert - det er konsistensen du snakker om da? At det viktig for hunder å spise mat av ulik konsistens? Hvorfor det?

Nei, kjære deg det er da ikke konsistensen. Da kunne du jo bare bløtgjøre foret den ene dagen, og gi tørrfor den neste : O

Jeg mener innholdet i maten. Vitaminer, kjemiske, mineraler og mye annet som vi i dag ikke vet om mat og aldre klarer å fremstille kjemisk.

Og hva med acrylamid? Man mener jo at det er mer av dette jo mer varmebehandlet maten er .

Skrevet

Nei, kjære deg det er da ikke konsistensen. Da kunne du jo bare bløtgjøre foret den ene dagen, og gi tørrfor den neste : O

Jeg mener innholdet i maten. Vitaminer, kjemiske, mineraler og mye annet som vi i dag ikke vet om mat og aldre klarer å fremstille kjemisk.

Og hva med acrylamid? Man mener jo at det er mer av dette jo mer varmebehandlet maten er .

Men alt dette du beskriver finnes jo i veterinær-fôr. Så næringen er dekket.

Så hvorfor er det så _viktig_ for en hund å spise variert? :-)

Skjønner ikke hva du mener. Er det fordi du selv ville blitt lei av det samme hver dag, selv om det smakte godt og dekket alle næringsbehov?

Fôr fra veterinær er forresten godkjent som menneskemat. Og skal man snakke om fremstilling av mat er det vel ikke alt av menneskemat som er framstilt på beste måte heller.

Skrevet

Men alt dette du beskriver finnes jo i veterinær-fôr. Så næringen er dekket.

Så hvorfor er det så _viktig_ for en hund å spise variert? :-)

Skjønner ikke hva du mener. Er det fordi du selv ville blitt lei av det samme hver dag, selv om det smakte godt og dekket alle næringsbehov?

Fôr fra veterinær er forresten godkjent som menneskemat. Og skal man snakke om fremstilling av mat er det vel ikke alt av menneskemat som er framstilt på beste måte heller.

For mennesker anbefaler man å spise variert. og jeg tror det er viktig for en hund og, selv om for egentlig skal inneholde alt.

Skrevet

For mennesker anbefaler man å spise variert. og jeg tror det er viktig for en hund og, selv om for egentlig skal inneholde alt.

Ok, men du begrunner ikke hvorfor???? :-)

Ikke for å være vanskelig, men jeg mener du tillegger hunden menneskelige behov. De fleste hundeeiere opplever at hunden tigger ved middagsbordet, og mange tenker "stakkars deg da, har du så lyst på? Det er klart du skal få, du som bare spiser kjedelig hundemat hele dagen!"

En hund sier sjelden nei takk, men det er ikke derimot sagt at det er _viktig_ å få menneskemat! Du snakker sikkert om en gylden middelvei der hunden får begge deler, men det er veldig langt derfra til at det er _usunt_ for en hund å bare spise hundemat! Jeg lurer veldig på hvor du har det fra.

Det som derimot faktisk KAN være usunt for en hund, er nettopp å få menneskemat - som gjerne inneholder mye salt. For mye salt er uheldig for eldre hunder og hunder med nyreproblemer.

Jeg sier ikke at hunder aldri kan få en bit menneskemat, men jeg reagerer på at du påstår at det er usunt for en hund å bare spise hundemat. :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...