Gå til innhold

Å spille uten noter

Anbefalte innlegg

Gjest Glad i musikk
Skrevet

Da jeg var tolv år fikk vi piano hjemme. Jeg kunne fra første stund spille alle slags sanger jeg kjende til uten noter. Litt feil ble det jo men ikke så mange. På barneskolen så jeg heller ikke på notene når vi skulle spille blokkfløyte. Jeg spillte rent uten noter. Min mann skjønner ikke hvordan jeg kan få til å spille slik og jeg skønner det egentlig ikke helt selv heller.

Hvor vanlige er det å kunne spille ganske rent uten noter eller særlig trening?

Gjest musikalsk uten notestativ
Skrevet

Jeg har alltid spilt piano uten noter. Får vondt i ørene dersom noen spiller feil akkorder. Hører med en gang at det er galt. Det betyr bare at man har godt gehør. Det finnes mange umusikalske mennesker som kan noter og spiller helt uten følelse for musikken. Ikke særlig pent selv om tonene er helt riktige.

Det beste er selvfølgelig å kunne både noter og ha absolutt gehør..men det er det få som har. Eva Knardahl er en av dem.

Gjest glad i musikk
Skrevet

Glemte å skrive at dette gjaldt kun å spille på en fing.

Gjest Vinteren
Skrevet

Jeg tror at hvis det er kun med én fin, så er det ikke så uvanlig. Dersom du derimot kunne og kan spille med akkorder uten å ha øvd, uten noter eller noen ting, så er det litt mer uvanlig.

Gjest gald i musikk
Skrevet

Jeg tror at hvis det er kun med én fin, så er det ikke så uvanlig. Dersom du derimot kunne og kan spille med akkorder uten å ha øvd, uten noter eller noen ting, så er det litt mer uvanlig.

Vi fikk oss piano i forrige uke. Jeg synes nå det er veldig morsomt å spille. Jeg spiller en del med akkorder også men da må jeg huske litt mere hvor de var og må jobbe litt mere før jeg får det til men uten noter. Med en fing så kommer tonene nesten av seg selv, jeg trenger ofte ikke å se en på gang.

Gjest Vinteren
Skrevet

Vi fikk oss piano i forrige uke. Jeg synes nå det er veldig morsomt å spille. Jeg spiller en del med akkorder også men da må jeg huske litt mere hvor de var og må jobbe litt mere før jeg får det til men uten noter. Med en fing så kommer tonene nesten av seg selv, jeg trenger ofte ikke å se en på gang.

Det er sikkert litt uvanlig hvis du også spiller med akkorder,selv om du må tenke litt mer. Jeg vet ikke. Kos deg med pianoet, du :-)

Gjest Kvinne78
Skrevet

Det er nok ganske uvanlig å kunne spille uten noter uten å ha lært det. Men jeg vil anbefale musikkskole. For man lærer seg mange "unoter" som selvlært.

Skrevet

Gjorde det samme da jeg som 3-4åring fikk slippe til på pianoet.

Skrevet

Jeg spilte med undervisning i 13 år uten å kunne noter. Tror ikke det er så uvanlig.

Skrevet

Min far spiller mandolin, gitar, trekkspill og et blåseinstrument, alle uten noter.

Skrevet

Tja, så lenge du spiller bare med en finger på pianoet, er det nok ikke så uvanlig.

Jeg spiller for øvrig en hvilken som helst sang på gehør på blokkfløyte. Bare synd at ingen gidder å høre på... *flire*

Skrevet

Glemte å skrive at dette gjaldt kun å spille på en fing.

Hvis du spiller med en finger, er jeg ikke særlig imponert. Beklager. ;)

Skrevet

Tja, så lenge du spiller bare med en finger på pianoet, er det nok ikke så uvanlig.

Jeg spiller for øvrig en hvilken som helst sang på gehør på blokkfløyte. Bare synd at ingen gidder å høre på... *flire*

Så rart ingen gidder. ;)

Skrevet

Det er vel ikke særlig uvanlig. Kjenner mange som kan det..

Skrevet

jeg lærte meg også spille piano uten undervisning. spiller mest med besifiring og komponerer litt selv. Jeg betrakter meg ikke som spesiell flink, men nesten alle synes det er flott å høre på når jeg spiller, så... kanskje det er sjarmerende med litt notefeil her og der?

Gjest fløytist
Skrevet

Jeg har alltid spilt piano uten noter. Får vondt i ørene dersom noen spiller feil akkorder. Hører med en gang at det er galt. Det betyr bare at man har godt gehør. Det finnes mange umusikalske mennesker som kan noter og spiller helt uten følelse for musikken. Ikke særlig pent selv om tonene er helt riktige.

Det beste er selvfølgelig å kunne både noter og ha absolutt gehør..men det er det få som har. Eva Knardahl er en av dem.

Hei!

Vil bare minne om at en ikke trenger absolutt gehør for å spille uten noter!

Det å høre forskjellen på intervallene (avstanden mellom tonene) er noe en kan øve opp uten å ha absolutt gehør.

I et fag som heter hørelære lærer vi å notere melodier ned uten hjelp av instrument eller synging. (Vi får oppgitt begynnertonen). I tillegg noterer vi ned akkordene som læreren spiller.

Andre ganger i dette faget får vi utdelt noter vi skal synge uten å ha hørt melodien tidligere, også atonale melodier uten hjelp av et instrument.

Dette kan øves opp. Noen tar det lettere enn andre.

Skrevet

Det er ikke spesielt uvanlig - verken med én eller flere fingre.

Gjest glad i musikk
Skrevet

-kan ikke alle det da?

I hvertfall ikke min mann. Snakket også med en veninne. Hun er flink til å spille men uten noter greide hun det ikke på en finger en gang. Det var da jeg begynte å lure på hvor vanlig det var. Men har skjønt nå at det ikke var så uvanlig allikevel så da er jeg vel ikke så begavet som jeg først håpet. :)

Skrevet

I hvertfall ikke min mann. Snakket også med en veninne. Hun er flink til å spille men uten noter greide hun det ikke på en finger en gang. Det var da jeg begynte å lure på hvor vanlig det var. Men har skjønt nå at det ikke var så uvanlig allikevel så da er jeg vel ikke så begavet som jeg først håpet. :)

De som har gått og lært seg noter fra første stund er ofte mindre flinke til å spille fritt uten noter.

Unger (og voksne) som får lov til å leke med instrumentet og prøver seg frem før de får noteheftene trykket nedover hodet har mye lettere for å improvisere og å lære seg å spille på øret (utvikler bedre gehør).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...