Gå til innhold

Å spille uten noter

Anbefalte innlegg

Skrevet

De som har gått og lært seg noter fra første stund er ofte mindre flinke til å spille fritt uten noter.

Unger (og voksne) som får lov til å leke med instrumentet og prøver seg frem før de får noteheftene trykket nedover hodet har mye lettere for å improvisere og å lære seg å spille på øret (utvikler bedre gehør).

Jepp, sånn gjør vi det på jobben (kommunale musikkskole) også.

De aller fleste greier nok å leite fram en melodi med èn finger på et piano. Det tror jeg nok noteslavene klarer også.

En blanding av noter og gehørspill er nok det beste for de fleste :-)

Skrevet

Jepp, sånn gjør vi det på jobben (kommunale musikkskole) også.

De aller fleste greier nok å leite fram en melodi med èn finger på et piano. Det tror jeg nok noteslavene klarer også.

En blanding av noter og gehørspill er nok det beste for de fleste :-)

Godt å høre at noen klarer å bryte seg ut av korps-tradisjonen...! Der skal jo ungene helst ha lært seg noter før de i det hele tatt får ta i et instrument...

Skrevet

Så rart ingen gidder. ;)

Nei, kan du skjønne det! Alle har vel gode blokkfløyteminner?

Gjest musikalsk uten notestativ
Skrevet

Hei!

Vil bare minne om at en ikke trenger absolutt gehør for å spille uten noter!

Det å høre forskjellen på intervallene (avstanden mellom tonene) er noe en kan øve opp uten å ha absolutt gehør.

I et fag som heter hørelære lærer vi å notere melodier ned uten hjelp av instrument eller synging. (Vi får oppgitt begynnertonen). I tillegg noterer vi ned akkordene som læreren spiller.

Andre ganger i dette faget får vi utdelt noter vi skal synge uten å ha hørt melodien tidligere, også atonale melodier uten hjelp av et instrument.

Dette kan øves opp. Noen tar det lettere enn andre.

Jeg skrev ikke at man *måtte* ha absolutt gehør for å spille uten noter. Jeg sa at det hadde vært greiest å ha.

Skrevet

I hvertfall ikke min mann. Snakket også med en veninne. Hun er flink til å spille men uten noter greide hun det ikke på en finger en gang. Det var da jeg begynte å lure på hvor vanlig det var. Men har skjønt nå at det ikke var så uvanlig allikevel så da er jeg vel ikke så begavet som jeg først håpet. :)

Du er nok uten tvil begavet! Har selv gehør ( eller hadde er vel rettere å si ). Pass på å holde øret "oppgradert", det vil nok ta en stund før jeg er der jeg var for 10 år siden..

Gjest Musikalsk med gehør
Skrevet

Det er ofte sånn at hvis man er født med gehør og har musikalsk teft til å spille, så er det vanelig blant dem...

Skrevet

Glemte å skrive at dette gjaldt kun å spille på en fing.

Hehe, da blir alt straks noe ganske annet *flire*

Ikke særlig imponert jeg heller da, beklager.

Skrevet

Godt å høre at noen klarer å bryte seg ut av korps-tradisjonen...! Der skal jo ungene helst ha lært seg noter før de i det hele tatt får ta i et instrument...

Ikke noe galt i å spille etter noter da *lettere fornærmet*. Det betyr ikke at jeg ikke klarer å spille etter hukommelse og gehør i de tilfeller jeg ikke har noter.

Skrevet

Ikke noe galt i å spille etter noter da *lettere fornærmet*. Det betyr ikke at jeg ikke klarer å spille etter hukommelse og gehør i de tilfeller jeg ikke har noter.

Jeg har da aldri sagt at det er noe galt i å spille etter noter heller? Jeg spiller da selv etter noter!

Det jeg sa var at det er galt å lære ungene noter før de lærer å spille på instrumentet sitt.

Skrevet

Jeg har da aldri sagt at det er noe galt i å spille etter noter heller? Jeg spiller da selv etter noter!

Det jeg sa var at det er galt å lære ungene noter før de lærer å spille på instrumentet sitt.

Det gjorde jeg, ser ikke noe galt i det.

Skrevet

Faren min kan vel knapt nok en note, men spiller både tenorsaksofon, trompet og orgel.

Har du godt gehør, klarer du deg nok fint uten noter!

Skrevet

Ja, blokkfløyte er vel det eneste jeg kan spille litt på. Tenk deg det at jeg, som døv, spilte julesanger på bedehuset når jeg var liten *grøsser*

Det hadde nok kvalifisert til en forside i VG *ler*

Det hører med til historien at noter var et "must" ;o)

Skrevet

MANGE gode blokkfløyteminner! :)

Skrevet

Ikke nå lenger. Det var i "gamle dager" korpsmiljøet var sånn.

I mitt korps begynner vi med gehørspill, introduserer ikke noter før etter jul første året.

Alle, både store og små får spillt etter gehør i løpet av sesongen.

Skrevet

trenger da ikke være galt det..

Skrevet

Ja, blokkfløyte er vel det eneste jeg kan spille litt på. Tenk deg det at jeg, som døv, spilte julesanger på bedehuset når jeg var liten *grøsser*

*LOL*

Skrevet

*flirer*

Skrevet

Det gjorde jeg, ser ikke noe galt i det.

Man trener bedre opp sitt indre øre om man lærer å spille instrumentet før man lærer å spille etter noter.

Skrevet

trenger da ikke være galt det..

Nei, hvis du først og fremst ønsker å lære tekniske kunnskaper så er det sikkert fint.

Men studier viser at eleven får bedre gehør og trener opp sitt indre øre ved å lære seg å spille på instrumentet før notepugginen kommer inn. Eleven blir også ofte flinkere i improvisjasjon og komponering på sitt eget instrument.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...