Gå til innhold

Rødstrømper - ruinerte parforhold

Anbefalte innlegg

Velger å leve som singel....

....vel, jeg NEKTER å tro at det er noen, hverken kvinner eller menn, som helst vil være single.

INGEN liker å være alene, menneske er skapt for tosomhet. De som velger å være single gjør evt det fordi de ikke finner en partner som tilfredsstiller deres krav (og som vil ha dem)...

Du får nekte til krampa tar deg, sant er det uansett.

Fortsetter under...

• Svar 175
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

22

• Prozak

8

• mil1365380270

7

• Jeg er en annen

6

Gjest mannebein

Du forvirrer alle med den feilaktige bruken av ordet rødstrømpe.

En rødstrømpe er en litt gammeldags betegnelse på en feminist. I dag gir den vel enkelte negative assosiasjoner, men fortsatt beskriver betegnelsen en som er opptatt av likestilling, kanskje særlig på kvinnens premisser.

Du setter likhetstegn mellom rødstrømpe og mannehater (kfr. lenger ned). Ikke rart du er forvirret (og forvirrer andre).

Har lagt merke til reaksjonene ja.

De får se mer på hva jeg skrev. I mangel på tilstrekkelig dekkende ord brukte jeg ordet rødstrømpe.

Det var først og fremst ment i betydningen "ei som hater eller forakter menn". Men også delvis i betydningen "likestillingsfanatiker", slike som ikke tåler forskjeller mellom kvinner og menn.

Etter min mening har det likestillingshysteriet gått for langt. Så langt at familiesamhold blir skadelidende, barn vokser opp med for lite foreldrekontakt, mange kvinner presses inn i yrkes de senere angrer på osv. Skal firmaer presses til kjønnskvotering av kvinner i styrene, kan de ikke lenger velge den best skikkede personen.

Likestillingshysteriet og feminisme er mest vikarierende argumenter for egosentriske kvinners krav. Likestillingshysteriet og feminisme kamuflerer mye forakt mot menn.

Gjest mannebein

Nå ble du usaklig mannebein. Og jeg som støttet deg....

Men "jeg er en annen" tar opp en veldig interessant utvikling, men har en litt rar konklusjon.

Er det greit å være slem mot noen bare fordi de har vært slemme mot deg?

Og i dette tilfelle rammer det jo ikke samme mannen! Her blir det;

"Er det rettferdig å ta hevn på sønnen, fordi faren hans var slem mot deg, eller evt din mor?!"

....jeg trodde blodhevn var avskaffet.....

"Er det greit å være slem mot noen bare fordi de har vært slemme mot deg?

Og i dette tilfelle rammer det jo ikke samme mannen!"

Selvfølgelig er det ikke greit uansett hvem som rammes. Det har du rett i. (Kan ikke fordra vold. Etter min mening straffes vold og voldtekt for lavt i Norge.) Men legg merke til at jeg svarte på bare en liten del fra "Jeg er en annen".

Gjest mannebein

Jo det kan jo være galt hvis han er en fyr som først rakker ned på det han kaller rødstrømper, og så går og finner seg en underdandig kone, være seg thailandsk eller norsk eller ukrainsk eller amerikansk.

"Jo det kan jo være galt hvis han er en fyr som først rakker ned på det han kaller rødstrømper, og så går og finner seg en underdandig kone, være seg thailandsk eller norsk eller ukrainsk eller amerikansk."

Å nei. Den underdanige er ikke mindre verdt eller noe slikt, uansett hvor hun kommer fra. Ikke noe galt i det. (Østens kulturer med underdanige kvinner er ikke tilbakestående i så måte.) Men det blir først galt om gubben ikke er tilstrekkelig hensynsfull og kjærlig mot henne. I så fall er det upassende.

Gjest mannebein

Jaha, så hva er en rødstrømpe? Det har du vel enda ikke kommet med noen god definisjon på.

Forøvrig har ikke menn som er trygg på seg selv og sin maskulinitet videre problemer med å være sammen med tøffe kvinnfolk.

"Jaha, så hva er en rødstrømpe? Det har du vel enda ikke kommet med noen god definisjon på."

Jeg bruker kanskje definisjonen litt annerles enn andre her. Se svar til Elextra.

"Forøvrig har ikke menn som er trygg på seg selv og sin maskulinitet videre problemer med å være sammen med tøffe kvinnfolk."

Hadde aldri funnet rødstrømper interessanne nok til å dele resten av livet med ei slik dame. Og det har ikke noe med egen trygghet å gjøre, bare ulike preferanser.

"Jo det kan jo være galt hvis han er en fyr som først rakker ned på det han kaller rødstrømper, og så går og finner seg en underdandig kone, være seg thailandsk eller norsk eller ukrainsk eller amerikansk."

Å nei. Den underdanige er ikke mindre verdt eller noe slikt, uansett hvor hun kommer fra. Ikke noe galt i det. (Østens kulturer med underdanige kvinner er ikke tilbakestående i så måte.) Men det blir først galt om gubben ikke er tilstrekkelig hensynsfull og kjærlig mot henne. I så fall er det upassende.

Så det hele skal altså foregå på gubbens premisser?

Du gikk ut på dato for flere hundre år siden. Heldigvis.

Annonse

Gjest tjohooo

Så har jeg vel aldri ment at de er mindre verdt heller.

Jeg ville bare lurt på hva som var feil med fyren som måtte ha en underdandig kone for å fungere, og samtidig rakket ned på de som vil ha et likestilt forhold. Voksne mennesker i mental balanse og sunt ego skal da ikke ha problemer med et likeverdig forhold.

Gjest tjohooo

"Jaha, så hva er en rødstrømpe? Det har du vel enda ikke kommet med noen god definisjon på."

Jeg bruker kanskje definisjonen litt annerles enn andre her. Se svar til Elextra.

"Forøvrig har ikke menn som er trygg på seg selv og sin maskulinitet videre problemer med å være sammen med tøffe kvinnfolk."

Hadde aldri funnet rødstrømper interessanne nok til å dele resten av livet med ei slik dame. Og det har ikke noe med egen trygghet å gjøre, bare ulike preferanser.

Ja men du, kanskje menn med ego i ubalanse kanskje kan føle seg kastrerte av sterke kvinner, da.

Gjest KariKruskakli.

Selvfølgelig hadde de sex, og behovene var de samme. Det var vanlig med utenomekteskapelige forhold, som noen ganger resulterte i unger. Tenk f.eks. vikingtiden når mennene var borte i åresvis, tror du alle levde uten sex selv om ikke det var i lovlig ekteskap. Konene var hjemme og drev gårdene med drenger og treller, mennene var ute og røvet bl.a. jenter for trelldom. Det var nok en del sex der ja, hva med amerikanske slaveriet. George Washington hadde en hvit kone og en svart elskerinne, slik hadde de fleste det på den tiden.

Det er sikkert helt riktig det du sier,og jeg visste ikke hvor langt tilbake du ville. Men det forandrer ikke på mine meninger om at jeg tror et forhold uten sex ikke er et bra forhold.

Det høres jo litt trist ut.

Gjest KariKruskakli.

Noe har de nok hatt, men antall graviditeter og fødsler gjorde nok at det var adskillig mindre enn nå :-)

Mine tippoldeforeldre fikk 10 barn med ett og to års mellomrom. 18 år totalt.

De hadde jo ikke prevensjon, men når man tenker på ammetiden og alt, tenker jeg at må ha holdt på som kaniner for å greie det.Ellers må de ha vært veldig flink til å finne riktig tidspunkt.

Vet ikke om graviditet hindret dem.

Gjest KariKruskakli.

Du har forstått poenget meget bra.

Det jeg savner hos veldig mange kvinner er at de ikke bare tar avstand til Ottar-feministenes fanatisme men også til de mindre ekstreme utgavene.

Hvordan skal to mennesker holde ut med hverandre hjemme, når toleransen for ulikheter i et parforhold følger rødstrømpenes lavmål ?

Feminisme har kun grader av intoleranse mot menn.

Jeg tar avstand fra all fanatisme.

Jaha, så hva er en rødstrømpe? Det har du vel enda ikke kommet med noen god definisjon på.

Forøvrig har ikke menn som er trygg på seg selv og sin maskulinitet videre problemer med å være sammen med tøffe kvinnfolk.

Jeg lurer på om det er noen som sier om seg selv at de er rødstrømpe. Det er ikke en særlig positiv betegnelse.

I min studietid var det på en måte to leire: Kvinnefronten og nyfeministene. Jge tilhørte førstnevnte gruppe, og vi syntes nyfeministene virket litt fanatiske og mannbiske.

I Kvinnefronten var det lite diskusjon om private forhold i hjemmet som fordeling av husarbeid og slikt. Det gikk mest på abortspørsmålet, rett til arbeid og internasjonal solidaritet. Og 8. mars.

Jeg vil påstå at vi var svært lite fanatiske, og vi ville ikke ha likt å bli kalt rødstrømper. Vi sminket oss og pyntet oss og hadde sex med lyset på. Noen av oss barberte til og med leggene.

Annonse

Gjest tjohooo

Jeg lurer på om det er noen som sier om seg selv at de er rødstrømpe. Det er ikke en særlig positiv betegnelse.

I min studietid var det på en måte to leire: Kvinnefronten og nyfeministene. Jge tilhørte førstnevnte gruppe, og vi syntes nyfeministene virket litt fanatiske og mannbiske.

I Kvinnefronten var det lite diskusjon om private forhold i hjemmet som fordeling av husarbeid og slikt. Det gikk mest på abortspørsmålet, rett til arbeid og internasjonal solidaritet. Og 8. mars.

Jeg vil påstå at vi var svært lite fanatiske, og vi ville ikke ha likt å bli kalt rødstrømper. Vi sminket oss og pyntet oss og hadde sex med lyset på. Noen av oss barberte til og med leggene.

Tror det er et par på steinerskolen som ser på seg selv som det, og liker det :)

Men når de får seg kjæreste er de like pusete og vanlige som alle andre.

Gjest mannebein

Så har jeg vel aldri ment at de er mindre verdt heller.

Jeg ville bare lurt på hva som var feil med fyren som måtte ha en underdandig kone for å fungere, og samtidig rakket ned på de som vil ha et likestilt forhold. Voksne mennesker i mental balanse og sunt ego skal da ikke ha problemer med et likeverdig forhold.

"Jeg ville bare lurt på hva som var feil med fyren som måtte ha en underdandig kone for å fungere, og samtidig rakket ned på de som vil ha et likestilt forhold."

Tror ikke at såkallt likeverd er det i praksis. Det rødstrømper kaller likeverd er ikke annet enn kamuflasje og vikarierende argumenter for at rødstrømper vil dominere. Og det er uinteressant for noen menn.

"Voksne mennesker i mental balanse og sunt ego skal da ikke ha problemer med et likeverdig forhold. "

Så menn med utenlandske koner er i mental ubalanse ? Det der er et understatement av mannsforakt og forakt mot kvinner fra østens kulterer.

For når norske rødstrømper finner seg afrikanske menn alt alt OK for dem. Men når norske menn finner seg koner fra fjerne østen starter rødstrømpene hylekoret, moralkrigen og beskyldninger om å utnytte underdanige kvinner.

Gjest mannebein

Ja men du, kanskje menn med ego i ubalanse kanskje kan føle seg kastrerte av sterke kvinner, da.

"Ja men du, kanskje menn med ego i ubalanse kanskje kan føle seg kastrerte av sterke kvinner, da. "

Hvis du med sterke kvinner mener egoister, har du muligens rett for noen menn. Egotripp har neppe positiv virkning på potensen. Ellers tror jeg ikke påstanden din har noe for seg.

Gjest mannebein

Jeg synes ikke du skal undervurdere rødstrømpene, de klarer tross alt å kasterere menn bare ved å være til.

"Jeg synes ikke du skal undervurdere rødstrømpene, de klarer tross alt å kasterere menn bare ved å være til. "

Jeg undervurderer dem ikke. Rødstrømper er innbilske om de tror de har mannetekke på andre enn tøffelhelter og mammadalter.

Den beste kvinnebevegelsen er den i sengen. Der hører ikke rødstrømper med.

Gjest mannebein

Tror du har hengt deg opp i noen gamle greier. I begynnelsen måtte rødstrømpene nekte å stå på kjøkkenet og ha hele ansvaret for barna, for å vise at de også var i stand til å gjøre annet arbeid med de små kroppenene og de små hjernene sine. Det var et par menn og noen damer, som mente kvinner kun egnet seg til huslige sysler.

Eneste måten å brøyte veg for at kvinner skulle ha rettigheter på arbeidsmarkedet, var å få inn mange, og motbevise påstandene.

Eller har du et bedre forslag til hvordan det kunne vært gjort?

Nå er det derimot helt annerledes, mange av målene ble nådd, takket være de som sto på, selv om de ble kalt både det ene og det andre.

Fanesakene nå er at en kvinnelig kvinnelig ingeniør og en mannlig ingeniør, skal ha samme lønn, for likt arbeid. De har også stått på for at omsorgsyrkene skal bedre vilkår, men det er det mange som er imot, de mener man ikke skal forfordele til kvinne-dominerte yrker. Det arbeides også for at det å være hjemme ikke skal ødelegge arbeidskarrieren din, du skal kunne gjøre begge deler :-)

"Eneste måten å brøyte veg for at kvinner skulle ha rettigheter på arbeidsmarkedet, var å få inn mange, og motbevise påstandene.

Eller har du et bedre forslag til hvordan det kunne vært gjort? "

Arbeidsmarkedet har aldri vært preget av rettferdighet hverken for menn eller kvinner. Det kommer aldri til å bli preget av rettferdighet heller. Alt for mange mennesker bruker albuer og egotrippmetoder. Man kan selvfølgelig prøve å få til mer rettferdige forhold, men millimeterrettferdighet er en illusjon.

I jakten på mer rettferdige ordninger og større frihet for kvinner i arbeidslivet, glemmes andre andre hensyn: barn, samhold i familie og parforhold, og frihet for organisasjoner til å velge den person de mener er best egnet til en oppgave/stilling (konflikt i forhold til kjønnskvotering).

I slike konfliktinteresser velger karriere-kvinner jobb og egne interesser på bekostning av barn, familie og arbeidsgivers målsetting. For å dempe slike konfliktproblemer, velger mange karriere-kvinner bort å bli mor. Andre bruker for lite tid på barn og familie fordi de prioriterer heltidsjobb og karriere først. De velger mulig anerkjennelse i jobbsammenheng i tråd med feministisk ideologi på bekostning av alt mulig annet. Så blir de berøvet for mye av barnas og samboers/ektefelles kjærlighet om det i det hele tatt har slikt.

Det store samtale-emnet mellom mange kvinner for tiden er visst 'hvordan kombinere jobb og privatliv'. Mange får øynene opp for konflikten og risiko for ruinerte parforhold. Det siste kan bli fryktelig kostbart både økonomisk og emosjonellt.

For noen uker siden snakket jeg med en to-barnsmor om dette. Hun hadde valgt å være hjemme med barna mens de var små. Hun hadde økonomisk utdanning nok noe å drive sitt eget firma. Men det kunne hun absolutt ikke tenkt seg. Når barna ble store nok, ville hun skaffe seg en økonomimedarbeider jobb, ikke lederjobb. Helst deltidsstilling. Hvorfor det ? Jo, livet var da mer enn et jag etter penger og anerkjennelse i jobb etter hennes mening. Den type stress ville hun gjerne slippe.

Tror ikke mange rødstrømper ville forstått poenget hennes. De ser det ikke før de sitter igjen med ruinert parforhold med tungt forsørgeransvar for barn eller kanskje barnløs og for gammel til å bli mor. De kan alltids legge skylden på gubben, men hva hjelper det ? Kilden til ulykken: feminisme....

Gjest En kvinne med følelser

Jo det kan jo være galt hvis han er en fyr som først rakker ned på det han kaller rødstrømper, og så går og finner seg en underdandig kone, være seg thailandsk eller norsk eller ukrainsk eller amerikansk.

Plager det deg at faktisk en god del kvinner faktisk ønsker å være den underdanige i et forhold? Kvinner er forskjellige og noen ønsker at mannen skal være den som skal bestemme fordi de synes dette gir dem sterkere bånd og følelser. Jeg synes du har en negativ holdning til desse kvinnene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...