Gå til innhold

Info om soning

Anbefalte innlegg

Gjest Fengselsfugl
Skrevet

Er det noen som vet hvor man kan finne informasjon om soning av kortere fengselsdommer. Jeg har fått en dom på 30 dagers fengsel og lurte på litt praktiske ting mht soningen, hvordan det hele fungerer.

Noen som vet, eller har noen linker?

Skrevet

Du har med deg legitimasjon og stiller opp. Finn ut hvem som er "sjefen" og hold deg inne med ham. Vær tøff og vis for all del aldri noen svakhet uansett hva som skjer. Der er et eget hierarki og "survival of the fittest", og ingen nåde for svakhet.

Fortell hvordan det gikk da, etterpå....

Skrevet

Du har med deg legitimasjon og stiller opp. Finn ut hvem som er "sjefen" og hold deg inne med ham. Vær tøff og vis for all del aldri noen svakhet uansett hva som skjer. Der er et eget hierarki og "survival of the fittest", og ingen nåde for svakhet.

Du har sett for mange amerikanske fengselsfilmer.

Jeg er en annen
Skrevet

Du glemte å si at han burde banke opp den største og farligste jævlen i matsalen allerede første dagen, dette for å sette seg i respekt. Hallo? 30 dager, han har vel kjørt i fylla e.l. og skal spikre paller sammen med andre som har kjørt i fylla, svindlet med en sjekk eller pasifister som har nektet militæret.

Skrevet

Du glemte å si at han burde banke opp den største og farligste jævlen i matsalen allerede første dagen, dette for å sette seg i respekt. Hallo? 30 dager, han har vel kjørt i fylla e.l. og skal spikre paller sammen med andre som har kjørt i fylla, svindlet med en sjekk eller pasifister som har nektet militæret.

I det fengslet jeg er kjent med soner de sammen, enten det er narko, vold eller promille og annet småpusk.

Kanskje du er mer kjent med institusjoner der de bare samler fyllekjørere og andre småkriminelle?

Skrevet

Du har sett for mange amerikanske fengselsfilmer.

Du er kanskje mer kjent i norske fengsler? Fortell litt mer om hvordan du har opplevd det da?

Skrevet

Du er kanskje mer kjent i norske fengsler? Fortell litt mer om hvordan du har opplevd det da?

Nah, ikke nok til å strø om meg med gode råd om hvor tøff en skal være «innafor murene», men jeg innbiller meg at en kommer langt med å oppføre seg som folk og ikke blande seg bort i tull.

Jeg er en annen
Skrevet

I det fengslet jeg er kjent med soner de sammen, enten det er narko, vold eller promille og annet småpusk.

Kanskje du er mer kjent med institusjoner der de bare samler fyllekjørere og andre småkriminelle?

Mitt inntrykk er at de fleste som soner dommer så korte som 30 dager havner sammen med andre som også soner korte straffer, men det er mulig det er ulik praksis fra sted til sted.

Skrevet

Nah, ikke nok til å strø om meg med gode råd om hvor tøff en skal være «innafor murene», men jeg innbiller meg at en kommer langt med å oppføre seg som folk og ikke blande seg bort i tull.

Mulig det er forskjellige kulturer i forskjellige fengsler. Har bare kjennskap til ett fengsel. Der var det steintøft fangene imellom, og noen var psykisk vrak etter en 21 dager fylledom.

"Sjefen" som da satt inne for noen år er såpass PR-kåt at hele byens befolkning vet hvem han er. Han har "skikka seg" og er offisielt lovlydig. Han har vært ute i årevis etterpå, men likevel regjerer han ennå over hele byens kriminelle. Ett blikk er nok til å sette dem på plass og de skjelver bare de hører navnet hans. Men holdt man seg inne med ham hadde man det bra. Han var ikke den største og sterkeste i matsalen, bare intelligent nok til å holde riktig "hoff" som gjorde "grovarbeidet".

Skrevet

Mulig det er forskjellige kulturer i forskjellige fengsler. Har bare kjennskap til ett fengsel. Der var det steintøft fangene imellom, og noen var psykisk vrak etter en 21 dager fylledom.

"Sjefen" som da satt inne for noen år er såpass PR-kåt at hele byens befolkning vet hvem han er. Han har "skikka seg" og er offisielt lovlydig. Han har vært ute i årevis etterpå, men likevel regjerer han ennå over hele byens kriminelle. Ett blikk er nok til å sette dem på plass og de skjelver bare de hører navnet hans. Men holdt man seg inne med ham hadde man det bra. Han var ikke den største og sterkeste i matsalen, bare intelligent nok til å holde riktig "hoff" som gjorde "grovarbeidet".

Whatever...

Skrevet

Det er vel relativt vanlig å ha en viss sortering på grupper av sonende. Litt tullete å sette hardbarkede drapsmenn sammen med han som hadde kjørt litt for tidlig på morgenen etter fengselet.

"........................."

Skrevet

...for ikke å snakke om at man ALDRI må plukke opp såpa hvis man mister den i dusjen.

"eller pasifister som har nektet militæret."

...forøvrig må man nekte både militæret og sivil tjeneste for å havne bak lås og slå :-)

".........................."

Skrevet

Det er vel relativt vanlig å ha en viss sortering på grupper av sonende. Litt tullete å sette hardbarkede drapsmenn sammen med han som hadde kjørt litt for tidlig på morgenen etter fengselet.

"........................."

...jeg mener å ha hørt at veldig ofte så soner kreti og pleti sammen....

Skrevet

Du kan i alle fall vinke til vokterne etter 30 dager - smile og rope; "SES!" - eller kanskje ikke? hehe

Skrevet

...jeg mener å ha hørt at veldig ofte så soner kreti og pleti sammen....

Det kommer vel litt an på hvilken soning man har, tenker jeg. Det er vel forskjellig grader av sikkerhet etc. Men jeg har sldri sittet inne, så det får jeg evt. vente til det skjer med å si noe sikkert om :-)

".........................."

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...