Sakse1365380450 Skrevet 11. januar 2005 Del Skrevet 11. januar 2005 HeiJeg har nettopp kommet i overgangsalderen etter en MA, og har fått målt verdier, som fastlegen sier bestemt er overg.alderen. 1 blodprøve er tatt. Fikk Trisikvens, som etter tre mnd., ikke fungerer for meg, da jeg får store smerter de østrogenfrie dagene, og kroppen faller sammen.Var til gyn., og denne sier at Trisikvens er gammeldags, jeg må bruke Progynova og provera sammen. Javel, de skal jeg begynne pånå. Immellomtiden har jeg vært til enda en gyn., og denne sier at både Trisikvens og Prog/Prov er gammeldagse, jeg må bruke NOVOFEM!!! Fikk en følelse av at denne legen hadde betalt for å si akkurat det! Så nå er jeg totalt forvirret!! Skal begynne på nye tab. nå, har kjøpt både Pro/Progy og Novofem.....Jeg er sterkt plaget med kraftige og lange menstr., fra før menopausen, og har i alle år hatt vanskelig for å bli gravid. Et gj.ført svangerskap som endte med dødfødsel. Ingen barn ellers.Vær så snill å hjelp meg og vær nøytral mht. anbefalinger av hvilke to sistnevnte behandlinger du mener jeg bør bruke. Jeg er helt i villrede, og for ikke å snakke om kroppen, Den er i totalt ulage. Samtidig: Når er blødningsperiodene for de forskjellige prod?Mor har nettopp hatt brystkreft, og jeg har endo., mye kreft i fam. jeg har også lavt stoffskifte og kronisk tretthetssyndrom. Dette er selvsagt tatt opp med lege. Er veldig takknemlig for en veiledning, på forhånd takk.jena 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/170295-%C3%B8strogenprogesteronbeh/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest levelenge Skrevet 11. januar 2005 Del Skrevet 11. januar 2005 Hei! Jeg er ingen ekspert, men kan bare gi egne erfaringer. Jeg kom i overgangsalderen tidlig (42) og har brukt trisekvens i flere år. Det har vært ok. Prøvde novofem en tid, er ikke det samme opplegg som trisekvens, bare svakere? Fungerte ikke, jeg fikk større "overgangsproblemer. Siden du har krefttilfeller i familien (jeg har ett) så ville jeg oppsøkt nok en lege, det er lov å få en second/third opinion. Dette er viktig og opptar oss kvinner mye, naturlig nok. Hvis du går inn på Google, Alltheweb m.m. vil du finne mye om dette. Men; min erfaring er at det også her er divergerende meninger. Jeg er for eks. blitt både frarådet og anmodet om å fortsette med trisekvens... så der står vi kvinner... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/170295-%C3%B8strogenprogesteronbeh/#findComment-1117594 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 12. januar 2005 Del Skrevet 12. januar 2005 De ulike preparater inneholder følgende hormoner: 1. Trisekvens: 1 mg østradiol i 6 dager, 2 mg østradiol i 12 dager og 2 mg østradiol + 1mg NETA i 10 dager 2. Progynova: 1 eller 2 mg østradiol. Provera: 5 mg (eller 10 mg) MPA 3. Novofem: 1 mg østradiol i 16 dager og 1mg østraiol+1 mg NETA i 12 dager Regime 1 og 3 er velkjente og anbefales brukt det første året etter menstruasjonen er stoppet opp. Før startet man med Trisekvens, nå er Novofem førstevalg da det inneholder mindre østrogen. Hjelper det ikke mot hetetokter, går man over til Triskevens. Østradiol 1 eller 2 mg hjelper mot hetetokter, tørre slimhinner, forebygger benskjørhet. Gestagen (MPA eller NETA) brukes bare for å beskytte livmorslimhinnen mot ukontrollert vekst undre østrogenbehandling. Kombinasjonen under 2. er ikke vanlig behandling. Hvordan skal du ta tablettene? Begge deler hver dag ? eller noen dager med Progynova og så Provera i tillegg eller alene i noen dager? Du må beskrive litt bedre hva legen har sagt for at jeg kan vurdere det. For å råde deg må jeg ha følgende opplysninger: din alder, npr du har hatt siste menstruasjon, ev. hvordan ditt blødningsmønster er og hvilke plager du ønsker behandling for? Legg isse tilleggsopplysninger inn på vanlig forum og jeg skal svare uten at du behøver å betale ekstra. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/170295-%C3%B8strogenprogesteronbeh/#findComment-1118452 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sakse1365380450 Skrevet 12. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2005 De ulike preparater inneholder følgende hormoner: 1. Trisekvens: 1 mg østradiol i 6 dager, 2 mg østradiol i 12 dager og 2 mg østradiol + 1mg NETA i 10 dager 2. Progynova: 1 eller 2 mg østradiol. Provera: 5 mg (eller 10 mg) MPA 3. Novofem: 1 mg østradiol i 16 dager og 1mg østraiol+1 mg NETA i 12 dager Regime 1 og 3 er velkjente og anbefales brukt det første året etter menstruasjonen er stoppet opp. Før startet man med Trisekvens, nå er Novofem førstevalg da det inneholder mindre østrogen. Hjelper det ikke mot hetetokter, går man over til Triskevens. Østradiol 1 eller 2 mg hjelper mot hetetokter, tørre slimhinner, forebygger benskjørhet. Gestagen (MPA eller NETA) brukes bare for å beskytte livmorslimhinnen mot ukontrollert vekst undre østrogenbehandling. Kombinasjonen under 2. er ikke vanlig behandling. Hvordan skal du ta tablettene? Begge deler hver dag ? eller noen dager med Progynova og så Provera i tillegg eller alene i noen dager? Du må beskrive litt bedre hva legen har sagt for at jeg kan vurdere det. For å råde deg må jeg ha følgende opplysninger: din alder, npr du har hatt siste menstruasjon, ev. hvordan ditt blødningsmønster er og hvilke plager du ønsker behandling for? Legg isse tilleggsopplysninger inn på vanlig forum og jeg skal svare uten at du behøver å betale ekstra. Vennlig hilsen Mette H Moen Hei igjen Dr.Moen. Takk for svar, beklager mangl. oppl. Jeg er 40 år, siste mens., slutten av april 2004, gravid mai 2004,MA 23 juli,2004, jeg da 12 uker, foster 9.Ikke utviklet seg. Siste måneder ureg.messig mens, med kortere intervaller, max. 14 dg. mellom hver mens. Langvarige blødn.perioder, 10 dg., og kraftig mens. Siste 1 1/2 år, før MA. uregelmessig mens, etter nok en abort., da SA i mars 2003.Etter MA ingen mens. påvist overgangsalder. ALt.2, skal tas progynova hver dag i 28dg., med en periode på 10dg., da med provera 10mg.(2 tab).Har også fått beskjed om at jeg kan hoppe over 2 måneder med provera, men må ha progesteron en gang hver 3dje måned min.Er nå begynt på progynova. Siste brett med trisikvens, 2 perioder med blødninger., først på røde tabletter, derefter et kort opphold med ny blødningsperiode på 10 dg.Kraftig mens. Håper dette kan hjelpe. På forhånd takk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/170295-%C3%B8strogenprogesteronbeh/#findComment-1118563 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sakse1365380450 Skrevet 12. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2005 Hei igjen Dr.Moen. Takk for svar, beklager mangl. oppl. Jeg er 40 år, siste mens., slutten av april 2004, gravid mai 2004,MA 23 juli,2004, jeg da 12 uker, foster 9.Ikke utviklet seg. Siste måneder ureg.messig mens, med kortere intervaller, max. 14 dg. mellom hver mens. Langvarige blødn.perioder, 10 dg., og kraftig mens. Siste 1 1/2 år, før MA. uregelmessig mens, etter nok en abort., da SA i mars 2003.Etter MA ingen mens. påvist overgangsalder. ALt.2, skal tas progynova hver dag i 28dg., med en periode på 10dg., da med provera 10mg.(2 tab).Har også fått beskjed om at jeg kan hoppe over 2 måneder med provera, men må ha progesteron en gang hver 3dje måned min.Er nå begynt på progynova. Siste brett med trisikvens, 2 perioder med blødninger., først på røde tabletter, derefter et kort opphold med ny blødningsperiode på 10 dg.Kraftig mens. Håper dette kan hjelpe. På forhånd takk. Litt tillegg: Jeg ønsker bare å få et synspunkt på hvilke behandling som er best for meg. Da jeg ikke fikk tilnake mens etter MA, fikk jeg typiske overgangsplager som hetetokter, nattesvette, smerter i eggestokkene underlivet, og totalt ute av form. Dette er jo bedre nå,men er ikke bra nok med hensyn til at trisikvens mangler østogen i 6 dager, og på de første to brettene har jeg reagert voldsomt på disse seks dager, men ikke det siste brettet, det har stort sett gått greti. Kan det være mulig at kroppen ike har "gittSeg over" enda? takk 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/170295-%C3%B8strogenprogesteronbeh/#findComment-1118565 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sakse1365380450 Skrevet 12. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2005 Hei! Jeg er ingen ekspert, men kan bare gi egne erfaringer. Jeg kom i overgangsalderen tidlig (42) og har brukt trisekvens i flere år. Det har vært ok. Prøvde novofem en tid, er ikke det samme opplegg som trisekvens, bare svakere? Fungerte ikke, jeg fikk større "overgangsproblemer. Siden du har krefttilfeller i familien (jeg har ett) så ville jeg oppsøkt nok en lege, det er lov å få en second/third opinion. Dette er viktig og opptar oss kvinner mye, naturlig nok. Hvis du går inn på Google, Alltheweb m.m. vil du finne mye om dette. Men; min erfaring er at det også her er divergerende meninger. Jeg er for eks. blitt både frarådet og anmodet om å fortsette med trisekvens... så der står vi kvinner... Hei levelenge! Tusen takk for ditt svar. Jeg er naturlig nok i prøve/feileperioden, men føler at kroppen fortsatt er "med".Opplevde du å få eggløsning, etter endt røde tabletter-6dg.?Snakker om Trisikvensen. Jeg har hatt tykk, kraftig hvit utflod, typisk eggløsning, rett et ferdig med siste røde.Men vet ikke om det er "ekte" eggløsning. Men trodde ikke at man fikk typiske symptom ved bruk av disse preparatene Helt forvirret. Har noen småplager med insulinet, og det øker jo med østrogenbruk, så det blir en tilleggsbelastning.Sukk. Alt vi må igjenom gitt! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/170295-%C3%B8strogenprogesteronbeh/#findComment-1118776 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sakse1365380450 Skrevet 14. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2005 De ulike preparater inneholder følgende hormoner: 1. Trisekvens: 1 mg østradiol i 6 dager, 2 mg østradiol i 12 dager og 2 mg østradiol + 1mg NETA i 10 dager 2. Progynova: 1 eller 2 mg østradiol. Provera: 5 mg (eller 10 mg) MPA 3. Novofem: 1 mg østradiol i 16 dager og 1mg østraiol+1 mg NETA i 12 dager Regime 1 og 3 er velkjente og anbefales brukt det første året etter menstruasjonen er stoppet opp. Før startet man med Trisekvens, nå er Novofem førstevalg da det inneholder mindre østrogen. Hjelper det ikke mot hetetokter, går man over til Triskevens. Østradiol 1 eller 2 mg hjelper mot hetetokter, tørre slimhinner, forebygger benskjørhet. Gestagen (MPA eller NETA) brukes bare for å beskytte livmorslimhinnen mot ukontrollert vekst undre østrogenbehandling. Kombinasjonen under 2. er ikke vanlig behandling. Hvordan skal du ta tablettene? Begge deler hver dag ? eller noen dager med Progynova og så Provera i tillegg eller alene i noen dager? Du må beskrive litt bedre hva legen har sagt for at jeg kan vurdere det. For å råde deg må jeg ha følgende opplysninger: din alder, npr du har hatt siste menstruasjon, ev. hvordan ditt blødningsmønster er og hvilke plager du ønsker behandling for? Legg isse tilleggsopplysninger inn på vanlig forum og jeg skal svare uten at du behøver å betale ekstra. Vennlig hilsen Mette H Moen Hei Jeg har gitt tilleggsopplysninger som du ba om,se trådene. Håper du kan gi råd om hvilke prod. som er best å bruke. Jeg har lest nå, og ser jeg har misforstått vedr. østrogeninnholdet i de røde tab. Trodde ikke det var østrogen da, men det er jo 1 mg. Så det er mulig det jeg reagerer på at østrogenmengden blir mindre. Men problemet vil bli det samme om jeg bruker Trisekvens Forte, det er mindre mengde østrogen, en periode der også. Eller? På forhånd takk. PS. Holder på med progynova nå, 1 mg. og har smerter i eggstokkene ,til og fra hele dagen, samt veldig trøtt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/170295-%C3%B8strogenprogesteronbeh/#findComment-1120550 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest levelenge Skrevet 16. januar 2005 Del Skrevet 16. januar 2005 Hei levelenge! Tusen takk for ditt svar. Jeg er naturlig nok i prøve/feileperioden, men føler at kroppen fortsatt er "med".Opplevde du å få eggløsning, etter endt røde tabletter-6dg.?Snakker om Trisikvensen. Jeg har hatt tykk, kraftig hvit utflod, typisk eggløsning, rett et ferdig med siste røde.Men vet ikke om det er "ekte" eggløsning. Men trodde ikke at man fikk typiske symptom ved bruk av disse preparatene Helt forvirret. Har noen småplager med insulinet, og det øker jo med østrogenbruk, så det blir en tilleggsbelastning.Sukk. Alt vi må igjenom gitt! Jeg får helt vanlig mens (5-6 dgr.) på den andre røde pillen i trisekvens. Praktisk å vite når mensen kommer, men etterhvert kunne jeg jo tenke meg en mens-fri tilstand. Har holdt opp med trisekvens 2 ganger, da kom plagene over meg som et uvær igjen.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/170295-%C3%B8strogenprogesteronbeh/#findComment-1122296 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sakse1365380450 Skrevet 17. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2005 Jeg får helt vanlig mens (5-6 dgr.) på den andre røde pillen i trisekvens. Praktisk å vite når mensen kommer, men etterhvert kunne jeg jo tenke meg en mens-fri tilstand. Har holdt opp med trisekvens 2 ganger, da kom plagene over meg som et uvær igjen.. Hei Takk for svar. Ja jeg kan ikke slutte med beh., for da blir jeg helt uvel. Men har nå gått over til 1 mg. østrogen, og det virker ok, så langt.Noen menssmerter har jeg antydinger på,så det kan være at dosen er for lav, det er jo mindre enn hva kroppen selv normalt prod. Kunne tenke meg å prøve kosttilskuddet Barbasco ....det øker DHEA nivået i kroppen og er veldig gunstig istedet for østrogenbehandling, sier de som har prøvet det. Så må nok prøve meg fram med de forkjellige før jeg finner det mest tilfredsstillende, regner jeg med. Novofem består av kun 1mg. østrogen hele mnd., så det er det neste jeg skal prøve ut.Nå bruker jeg progynova, 1 mg., kombinert med provera 10mg i 10 dg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/170295-%C3%B8strogenprogesteronbeh/#findComment-1122681 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 Hei Jeg har gitt tilleggsopplysninger som du ba om,se trådene. Håper du kan gi råd om hvilke prod. som er best å bruke. Jeg har lest nå, og ser jeg har misforstått vedr. østrogeninnholdet i de røde tab. Trodde ikke det var østrogen da, men det er jo 1 mg. Så det er mulig det jeg reagerer på at østrogenmengden blir mindre. Men problemet vil bli det samme om jeg bruker Trisekvens Forte, det er mindre mengde østrogen, en periode der også. Eller? På forhånd takk. PS. Holder på med progynova nå, 1 mg. og har smerter i eggstokkene ,til og fra hele dagen, samt veldig trøtt. Tak for tilleggsopplysninger. Du er kommet meget tidlig i overgangsalder. Er diagnosen sikker? Det er helt uvanlig å kunne bli gravid så kort tid før overgangsalderen. Er andre muligheter for hetetokter som for eksempel unormalt stoffskifte utelukket? Trisekvens forte er ikke lenger i handelen. Jeg foreslår at du som basis bruker progynova 2 mg, dem kan du øke til 4 mg (styrke som i Trisekvensn forte) med provera for blødning hver eller hver 2.-3.måned. Går det mer enn en måned, vil jeg anbefale deg 14 dagers behandling. Alternativt å få en hormonspiral og så sjonglere litt med østrogen, da trenger du ikke provera. Lykke til, hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/170295-%C3%B8strogenprogesteronbeh/#findComment-1123042 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sakse1365380450 Skrevet 18. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2005 Tak for tilleggsopplysninger. Du er kommet meget tidlig i overgangsalder. Er diagnosen sikker? Det er helt uvanlig å kunne bli gravid så kort tid før overgangsalderen. Er andre muligheter for hetetokter som for eksempel unormalt stoffskifte utelukket? Trisekvens forte er ikke lenger i handelen. Jeg foreslår at du som basis bruker progynova 2 mg, dem kan du øke til 4 mg (styrke som i Trisekvensn forte) med provera for blødning hver eller hver 2.-3.måned. Går det mer enn en måned, vil jeg anbefale deg 14 dagers behandling. Alternativt å få en hormonspiral og så sjonglere litt med østrogen, da trenger du ikke provera. Lykke til, hilsen Mette H Moen Hei! Takk for svar. Har hatt lavt stoffskifte i 10 år, vært i lavområdet siste årene, men dog innenfor verdiene. 16fT4, og 4 TSH. Har regulert meg opp, nå 19/0,22. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/170295-%C3%B8strogenprogesteronbeh/#findComment-1123874 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.