Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.Lurer på om du kan gi meg noen sikre råd når det gjelder hetekav mange ganger i døgnet.Har opp til 3 om morgningen før jeg skal på jobb,mens jeg er på jobb blandt barn og voksne har jeg og ca 3 kav med rennende svette i nakke og ansikt og rygg.Roer seg litt utover dagen og så har jeg det bra noen timer til det begynner i nitida om kvelden.Da kan jeg ha flere eller jeg våkner i svette.Merker det er verre å få sove nå,og jeg merker det er verst før jeg skulle hatt en menstuasjon,men den stoppa for ca et fire mnd siden.Iperioder før det var den borte i måneder.Jeg er nettopp fyllt 49 år og har hatt plager med dette fra jeg var 46år.Da begynte jeg på Trisekvens siden jeg hadde min menstruasjon.Det gikk jeg på nøyaktig et år og hadde det bedre,men allikevel hetekav når det nærmet seg den tida jeg skulle ha mensen.Så kom oppstyret med hormonbehandling hvor farlig det var osv. Jeg sluttet da og begynte på Tofupil natursoya produkt.Dette hadde jeg god hjelp av ,men nå for noen måneder siden slutta det og å virke.Så nå har jeg startet på Efamol nattlysolje,men her er det kun huden så har blitt fin:) I min omgangskrets er det tabu med østrogenhjelp for det er årsaken til all brystkreft og sykdom sier mine allvitende venninner.Jeg blir helt frustrert av all synsinga og lir meg gjennom dagene og nettene.Nå henvender jeg meg til deg som fagkvinne på området.Hva vil du råde meg til?Jeg har alt intakt i underlivet,men uten mens.Har medisin hver dag for astma.Seritide.Har og endel hjertebank som føles ubehagelig,men jeg er ikke deprimert eller har noen angst.Noe jeg er takknemlig for.Håper du kan gi meg noen råd,eller foreslå behandling for meg. Med hilsen narita.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/170306-overgangs-plager-og-behandlig/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest akupunktur hjalp meg

Hei, jeg sluttet også med hormoner for en stund siden, og startet med akupunktur. Det er bare helt utrolig og veldig deilig - akupunktur hjelper virkelig på hetetoktene! Hvis du har anledning til å prøve det vil jeg anbefale deg det på det varmeste.

I tillegg bruker jeg Progesta Care progesteronkrem og Tofu-pill. (det er dyrt å være kvinne - trodde at når mensen forsvinner blir det mindre utgifter, men akk...)

Mette Moen, Gynekolog

Det er ikke lett dette med valg eller fravalg av hormonbehandling for plager i overgangsalderen. Pendelen svinger fram og tilbake, for tiden er den nede.

Det er ikke til å komme utenom at det er øket risiko for brystkreft, men den siste forskningen sier at hvis det brukes ren østrogen (Progynova tabletter eller østrogen plaster) så er det ikke øket risiko. Men brukes ren østrogen over lengre tid øker risiko for livmorkreft, derfor må østrogen kombineres med et gestagen (de hvite tabletter i Trisekvens). Pest eller kolera?

Du har forsøkt alternativ behandling, og det har ikke hatt tilstrekkelig effekt. Dine venninner fraråder, men det er jo du som har problemene. Jeg kan ikke gjøre valget for deg, men vil foreslå følgende opplegg, hvis du bestemmer deg for hormonbehandling:

Du får en hormonspiral som gir gestagen for å beskytte livmorslimhinnen og tar så rene østrogentabletter eller rent østrogen plaster for å få hjelp mot hetetokter. Engang i året kan du holde en pause med østrogen og se om hetetoktene kommer tilbake. Det gjør de dessverre ofte, men du kan forsøke å nedtrappe østrogen med stadig lavere dose eller økende dager mellom tablett-inntak eller bytte av plaster.

Vennlig hilsen Mette H Moen

PS hormonbehandling reduserer risiko for tykktarmskreft omtrent like meget som risiko for brystkreft økes !

Hei, jeg sluttet også med hormoner for en stund siden, og startet med akupunktur. Det er bare helt utrolig og veldig deilig - akupunktur hjelper virkelig på hetetoktene! Hvis du har anledning til å prøve det vil jeg anbefale deg det på det varmeste.

I tillegg bruker jeg Progesta Care progesteronkrem og Tofu-pill. (det er dyrt å være kvinne - trodde at når mensen forsvinner blir det mindre utgifter, men akk...)

hei og takk for svar.Jeg har ikke prøvd akupunktur ,men tofupil i to år.Den virka frem til nå men skal forsøke det du foreslår før hormobehandlig.Ja, det er knalldyrt å gå gjennom dette har,men nå har sunkost beutikkene kampanje på tofupil 269kr så her får vi være om oss!!!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...