Dory Skrevet 11. januar 2005 Skrevet 11. januar 2005 Tenkte jeg skulle lage kjøttkaer i morgen... Men er ikke så flink husmor ennå. Fant 2 ulike oppskrifter. Inneholdt b.ant ingefær, muskat osv. Men den ene oppskriften har 6 dl vann og 2 sp potetmel. Den andre har også 2 sp potetmel med bare 2 dl vann. Synes 6 dl vann høres meget mye ut... Noen som har en bra oppskrift å hjelpe meg med? Så også at det ska være ingefær, og muskat. Ingefær har jeg, men ikke muskat. Er det veldig viktig?? Vennlig hilsen, 0 Siter
Elis31 Skrevet 11. januar 2005 Skrevet 11. januar 2005 Jeg har hørt at fløte skal være godt. Ellers ville jeg garantert ha hatt i litt hakket løk. Men ellers har jeg ikke pepling. Ellers kan jeg bare anbefale oppskriftene på TV2 frokost tv, de pleier å være gode. Du får søke der. 0 Siter
IngenLurerDenneGutten Skrevet 11. januar 2005 Skrevet 11. januar 2005 " Ingefær har jeg, men ikke muskat. Er det veldig viktig??" Du behøver ingen av delene, men liker du smaken er det ok. Når jeg lager kjøttkaker av et 1/2 kg. kjøttdeig bruker jeg ca. to ss potetmel, 2 ts. bakepulver, to egg. og krydder, løk. Lag en god brunsaus, den er minst like viktig. 0 Siter
Gjest fra sine Skrevet 11. januar 2005 Skrevet 11. januar 2005 Er husmor jeg , da, men ikke så innmari flink til mat ennå.. Jeg bruker en kilo kjøttdeig, en finhakket løk, to spiseskjeer mel, og en dæsj melk. Krydder etter smak. Det man må tenke på når man leser kokebøker, er at alle oppskriftene er mest mulig økonomiske. Og derfor ikke så gode.. Bruk melk, ikke vann. Og baker du boller, bruk mye fett (ikke lettmelk, margarin og tørrgjær, men h-melk, smør og fersk gjær) 0 Siter
Gjest fra sine Skrevet 11. januar 2005 Skrevet 11. januar 2005 Er husmor jeg , da, men ikke så innmari flink til mat ennå.. Jeg bruker en kilo kjøttdeig, en finhakket løk, to spiseskjeer mel, og en dæsj melk. Krydder etter smak. Det man må tenke på når man leser kokebøker, er at alle oppskriftene er mest mulig økonomiske. Og derfor ikke så gode.. Bruk melk, ikke vann. Og baker du boller, bruk mye fett (ikke lettmelk, margarin og tørrgjær, men h-melk, smør og fersk gjær) At jeg kunne glemme det, der ser du, jeg er ikke flink.. 0 Siter
Gjest bebba Skrevet 11. januar 2005 Skrevet 11. januar 2005 Ta kjøttdeigen opp i en skål og del den i fire og ta en fjerdedel opp på de andre. Fyll opp i mel i hullet, og rør sammen med egg og krydder. Muskat ville jeg tatt i tillegg til salt og pepper, men ikke ingefær. Ta gjerne hakket løk oppi, og spe på med melk til deigen får passe konsistens. Lag kaker med en skje eller med hånda og stek/ brun godt på en stekepanne. Kok i kjøttkraft og lag brunsaus. Kok poteter og finn frem det du synes passer til, f.eks. tyttebærsyltetøy, erter, salat, rødkål, rødbeter eller hva du nå måtte ønske. God appetit 0 Siter
tiliti Skrevet 11. januar 2005 Skrevet 11. januar 2005 Kjøttdeig arbeides til henger sammen, jeg synes kjøttkakene henger best sammen dersom du enten bruker mixmaster med sånne krøllepinner, eller kjøkkenmaskin med eltekrok. Tilsett buljong/muskat/pepper, arbeid godt inn, ha i melk ..1/2 dl først, jobb inn og "se det an" (1dl) "gjørmete". 2 store spiseskjeer potetmel, 1/2 liten løk. 0 Siter
tiliti Skrevet 11. januar 2005 Skrevet 11. januar 2005 Kjøttdeig arbeides til henger sammen, jeg synes kjøttkakene henger best sammen dersom du enten bruker mixmaster med sånne krøllepinner, eller kjøkkenmaskin med eltekrok. Tilsett buljong/muskat/pepper, arbeid godt inn, ha i melk ..1/2 dl først, jobb inn og "se det an" (1dl) "gjørmete". 2 store spiseskjeer potetmel, 1/2 liten løk. u/t 0 Siter
Beatrize Skrevet 12. januar 2005 Skrevet 12. januar 2005 Når jeg lager kjøttkaker gjør jeg sånn: I en halvkilo kjøttdeig knar jeg først inn en ts salt. Deretter blander jeg i resten av ingrediensene: 1 egg, litt revet muskat og ingefærpulver, (krydder kan selvsagt sløyfes, men er godt i)og pepper. Jeg pleier å ta i et par spiseskjeer hvetemel og kanskje en halv spiseskje potetmel. Spe med melk til passe konsistens. Jeg liker ikke for mye potetmel i kjøttkakene, for da blir de for faste. Liker at de er litt løse i konsistensen. Bruker så to spiseskjeer til å forme kakene som jeg steker pent brune. Lar dem deretter koke/trekke ferdig i brunsausen. Brunsausen skal selvfølgelig lages med meierismør i jevningen.. Nå ble jeg jaggu sulten gitt! Det er ikke mye som er så godt som hjemmelagede kjøttkaker! Lykke til! 0 Siter
Beatrize Skrevet 12. januar 2005 Skrevet 12. januar 2005 Når jeg lager kjøttkaker gjør jeg sånn: I en halvkilo kjøttdeig knar jeg først inn en ts salt. Deretter blander jeg i resten av ingrediensene: 1 egg, litt revet muskat og ingefærpulver, (krydder kan selvsagt sløyfes, men er godt i)og pepper. Jeg pleier å ta i et par spiseskjeer hvetemel og kanskje en halv spiseskje potetmel. Spe med melk til passe konsistens. Jeg liker ikke for mye potetmel i kjøttkakene, for da blir de for faste. Liker at de er litt løse i konsistensen. Bruker så to spiseskjeer til å forme kakene som jeg steker pent brune. Lar dem deretter koke/trekke ferdig i brunsausen. Brunsausen skal selvfølgelig lages med meierismør i jevningen.. Nå ble jeg jaggu sulten gitt! Det er ikke mye som er så godt som hjemmelagede kjøttkaker! Lykke til! ...glemte selvfølgelig noe av det viktigste. En finakket løk! Sånn går det når man sitter på nattevakt og kjemper med øyelokkene! 0 Siter
Nikki Skrevet 12. januar 2005 Skrevet 12. januar 2005 Mamma'n min lager verdens beste kjøttkaker. Hun bruker slump-metoden, så det er vanskelig å gi eksakte mål. Men på en pakke kjøttdeig vet jeg at hun bruker egg, melk, griljermel og div. krydder (salt, pepper, paprikakrydder, noen ganger gresk krydder). De blir like fantastiske hver gang! 0 Siter
Jorunn Skrevet 12. januar 2005 Skrevet 12. januar 2005 Når jeg lager kjøttkaker, legger jeg 1/2 kg kjøttdeig, 2 egg, 2-3 spsk potetmel, 1/2 hakket løk, salt, pepper og revet muskat + en liten skvett vann i en bolle og rører det sammen. Stekes først i panne og kokes så med sausen. Dette blir saftige og gode kjøttkaker, som serveres, med brun saus, poteter, kålstuing og tyttebærsyltetøy. 0 Siter
Dory Skrevet 12. januar 2005 Forfatter Skrevet 12. januar 2005 Tusen takk for svar alle sammen!! Da blir det kjøttkaker i dag:) Vennlig hilsen husmora, 0 Siter
Gjest malun Skrevet 12. januar 2005 Skrevet 12. januar 2005 Er husmor jeg , da, men ikke så innmari flink til mat ennå.. Jeg bruker en kilo kjøttdeig, en finhakket løk, to spiseskjeer mel, og en dæsj melk. Krydder etter smak. Det man må tenke på når man leser kokebøker, er at alle oppskriftene er mest mulig økonomiske. Og derfor ikke så gode.. Bruk melk, ikke vann. Og baker du boller, bruk mye fett (ikke lettmelk, margarin og tørrgjær, men h-melk, smør og fersk gjær) "Det man må tenke på når man leser kokebøker, er at alle oppskriftene er mest mulig økonomiske." Det er vel en sannhet med modifikasjoner - det kommer an på hva slags kokebøker man bruker. Jeg har flere hvor det konsekvent anbefales det feteste alternativet, eller hvor flere valgmuligheter er oppgitt. 0 Siter
Gjest Sniff Skrevet 12. januar 2005 Skrevet 12. januar 2005 " Ingefær har jeg, men ikke muskat. Er det veldig viktig??" Du behøver ingen av delene, men liker du smaken er det ok. Når jeg lager kjøttkaker av et 1/2 kg. kjøttdeig bruker jeg ca. to ss potetmel, 2 ts. bakepulver, to egg. og krydder, løk. Lag en god brunsaus, den er minst like viktig. Bakepulver?? 0 Siter
IngenLurerDenneGutten Skrevet 12. januar 2005 Skrevet 12. januar 2005 Bakepulver?? Ja - da hever de seg litt på panna, og blir mer "luftige". 0 Siter
Gjest Sniff Skrevet 12. januar 2005 Skrevet 12. januar 2005 Ja - da hever de seg litt på panna, og blir mer "luftige". Bevares...riktig en gourmet, skjønner jeg? Skal prøve neste gang, jeg! 0 Siter
Gjest papirtiger Skrevet 12. januar 2005 Skrevet 12. januar 2005 Ser du har fått flere oppskrifter, så skal ikke gi deg min. Men vil anbefale deg å brune de litt i pannen, for så å ettersteke de i stekeovnen. (200 grader, 25 min). Synes de blir saftigere, og det er vanskelig å gjennomsteke de uten at de blir harde/brent i panna. 0 Siter
IngenLurerDenneGutten Skrevet 12. januar 2005 Skrevet 12. januar 2005 Ser du har fått flere oppskrifter, så skal ikke gi deg min. Men vil anbefale deg å brune de litt i pannen, for så å ettersteke de i stekeovnen. (200 grader, 25 min). Synes de blir saftigere, og det er vanskelig å gjennomsteke de uten at de blir harde/brent i panna. De skal vel ha en saus? Jeg lar de trekke i sausen ca. 15 min. 0 Siter
Dory Skrevet 12. januar 2005 Forfatter Skrevet 12. januar 2005 Ser du har fått flere oppskrifter, så skal ikke gi deg min. Men vil anbefale deg å brune de litt i pannen, for så å ettersteke de i stekeovnen. (200 grader, 25 min). Synes de blir saftigere, og det er vanskelig å gjennomsteke de uten at de blir harde/brent i panna. Tusen takk for tips:) Har laget ferdig alt til å steke nå, så det var ett bra tips. Thank u:)) Vennlig hilsen, 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.