Gå til innhold

Formatering av win 98

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en eldre pc som jentungen bruker,den bør formateres for det ligger en del gammelt jobbgreier inne på den.

Har oppstartdiskett,og programvare,men er litt usikker på hvordan det gjøres(sist jeg prøvde på en annen pc,ble alt bare rot,men den var helt gal...)

For å starte denne pc`en må man bruke passord,har det noe å si,eller må jeg fjerne det først,og hvordan gjør jeg det?

Skrevet

Sett i oppstartsdisketten. Start maskinen, og skriv format c: når du får opp en linje å skrive på. Når formateringen er ferdig putter du i Windows-CDen, tar ut disketten, og omstarter maskinen. Da skal installasjonen starte automatisk.

Dersom maskinen ikke starter fra CDen må du inn i BIOS-innstillingene og endre rekkefølgen på oppstarten. Som regel kommer du inn i BIOS ved å trykke F2 under oppstart - noen maskiner har andre taster, men dette skal du få beskjed om på skjermen når maskinen starter. Nøyaktig framgangsmåte for å endre boot-rekkefølge varierer mellom maskiner, så der må du sjekke bruksanvisningen til maskinen om du ikke finner ut av det på egen hånd.

Passordet ved oppstart skal ikke ha noe å si, det skriver du inn som normalt når du blir bedt om det. Om du ønsker det kan dette passordet også fjernes ved å gå inn i BIOS.

Skrevet

Sett i oppstartsdisketten. Start maskinen, og skriv format c: når du får opp en linje å skrive på. Når formateringen er ferdig putter du i Windows-CDen, tar ut disketten, og omstarter maskinen. Da skal installasjonen starte automatisk.

Dersom maskinen ikke starter fra CDen må du inn i BIOS-innstillingene og endre rekkefølgen på oppstarten. Som regel kommer du inn i BIOS ved å trykke F2 under oppstart - noen maskiner har andre taster, men dette skal du få beskjed om på skjermen når maskinen starter. Nøyaktig framgangsmåte for å endre boot-rekkefølge varierer mellom maskiner, så der må du sjekke bruksanvisningen til maskinen om du ikke finner ut av det på egen hånd.

Passordet ved oppstart skal ikke ha noe å si, det skriver du inn som normalt når du blir bedt om det. Om du ønsker det kan dette passordet også fjernes ved å gå inn i BIOS.

Tusen takk Citoyen,da skal jeg forsøke dette.Håper det går smertefritt:o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...