Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Somaliere er et eksempel på en gruppe som må lide under vår skandaløse innvandringspolitikk.

Problemene er ikke knyttet til hudfarge, men til en (for oss) inkompatibel kultur som krever store ressurser for å kunne integreres.

Problemet er at det blir ikke satt inn ressurser. Det blir ikke gjort nok forebyggende arbeid, og derfor blir mange mennesker skadelidende. Det å ha innvandrerbakgrunn i Norge er ikke lett for mange barn, og hva blir det gjort med det? Jeg etterlyser løsningsforslag og ikke bare 'tom prat', og 'stakkars oss' mentalitet hele tiden.

• Svar 172
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

52

• Goliath

25

• Grip

16

• MsSophie

8

Mest aktive i denne tråden

Gjest Persille
Skrevet

Det som kanskje provoserer mest (uavhengig av hudfarge forsåvidt), er at dette er den bydelen i Oslo (hele landet) der flest ungdommer står frem i tide og utide i alle mulige medier og forteller om hvor bra det er der!

Holmlia er så bra, så godt miljø, alle er så gode venner, alt er så fint hele tiden - ingen skjønner at det kunne skje noe med Benjamin, ingen skjønner at det kunne skje noe med han som hang seg (husker i navnet), ingen skjønner noenting for alt er jo så bra?

Snodig sak....

Og bare så det er sagt, jeg har GODT kjennskap til lokalmiljøet der, så jeg vet hva jeg snakker om.

Forøvrig tror jeg nok ikke jeg hadde sett på uten å gjøre noe - så klartenkt hadde jeg nok ikke vært, så jeg synes det er relativt snodig også. At ingen reagerer med affekt, men tar en fornuftig og rasjonell (?) avgjørelse om at det er best å ikke gjøre noe slik at man ikke havner i trøbbel selv.

Det må jo finnes flere mennesker i verden meg som handler først og tenker etterpå i enkelte (ekstreme?) situasjoner.

Gjest Persille
Skrevet

...ja, men det må man da kalle integrering på høyt plan, når både "våre nye" og etniske nordmenn går sammen om å slå andre helseløse....

*ler*

Stygt men sant....

Gjest Persille
Skrevet

Joda, det har du sikkert rett i.

Men det er fan meg ufattelig hvordan vi har stelt oss, når 30-40 personer (sikkert mange voksne) står og ser på at en gjeng ungdommer slår en hjerneskadd/handicappet person halvt i hjel.

Hadde vi selv våget å gripe inn?

For å være helt ærlig tror jeg ikke jeg hadde stått stille og sett på - jeg hadde nok forsøkt meg med å rope eller noe. Antagelig ikke lurt, men jeg tror faktisk jeg hadde reagert mer i affekt enn fornuft.

Og av 30-40 som venter på bussen, så bør jo minst fem være større menn (jeg er jente på 58 kilo, og 1.70 = liten sjanse for fysisk overtak). Alternativt minst fem utenlandske menn (lokasjonen tatt i betraktning) - og om det stemmer at ikke alle er slik som disse tre, så ville vel noen prøvd å forsvare dette argumentet?

Eller så er jeg helt på jordet....

Gjest Persille
Skrevet

Kom gjerne til poenget...

Du vil sette en gul stjerne på de som er mørke i huden, ikke sant?

For hva er ellers poenget ditt? At det er grusomt med vold. Jo takk, det vet vi.

Med fare for å rote meg inn i noe jeg ikke kommer ut av;

Mener du helt seriøst at det er like mye grov umotivert vold blant hvite nordmenn (ikke politisk korrekt uttrykk, men du skjønner hva jeg mener) - som det er blant innvandrere og asylsøkere?

At "voldsforholdet" mellom mennesker som er oppvokst og oppdratt til å følge vår norske kultur og de som blir kastet inn i den er likestilt?

Uavhengig av årsak; mener du det er slik?

Skrevet

Med fare for å rote meg inn i noe jeg ikke kommer ut av;

Mener du helt seriøst at det er like mye grov umotivert vold blant hvite nordmenn (ikke politisk korrekt uttrykk, men du skjønner hva jeg mener) - som det er blant innvandrere og asylsøkere?

At "voldsforholdet" mellom mennesker som er oppvokst og oppdratt til å følge vår norske kultur og de som blir kastet inn i den er likestilt?

Uavhengig av årsak; mener du det er slik?

Hei,

Nei, selvsagt er det mer vold blant enkelte grupper enn andre. For eksempel er gruppen "menn" ansvarlige for 95% av all voldelig kriminalitet i Norge.

Spørsmålet er bare hva de som repeterer (som om de var hare-krishna) at "innvandrere begår så masse vold" egentlig har av forslag, bortsett fra "å kaste dem ut av landet". Hva er det de forventer samfunnet skal gjøre med "somaliere"?

Jeg har spurt utallige ganger, og jeg har fremdeles ikke fått ETT eneste svar som ikke strider mot Menneskerettighetene og/eller åpenbare rettsprinsipper.

Selv har jeg påpekt ørten ganger at hvis man skal integrere folk i samfunnet, så må man slutte å spesialbehandle dem, og henge dem ut. Den Brune Berme er veldig glad i å påpeke at mange somaliere er arbeidsløse. Selvsagt - er det noe rart når de maler fanden på veggen - hvem vil ansette en somalier etter å ha lest de hysteriske krigstypene i avisen?

Med vennlig hilsen

Gjest Persille
Skrevet

Hei,

Nei, selvsagt er det mer vold blant enkelte grupper enn andre. For eksempel er gruppen "menn" ansvarlige for 95% av all voldelig kriminalitet i Norge.

Spørsmålet er bare hva de som repeterer (som om de var hare-krishna) at "innvandrere begår så masse vold" egentlig har av forslag, bortsett fra "å kaste dem ut av landet". Hva er det de forventer samfunnet skal gjøre med "somaliere"?

Jeg har spurt utallige ganger, og jeg har fremdeles ikke fått ETT eneste svar som ikke strider mot Menneskerettighetene og/eller åpenbare rettsprinsipper.

Selv har jeg påpekt ørten ganger at hvis man skal integrere folk i samfunnet, så må man slutte å spesialbehandle dem, og henge dem ut. Den Brune Berme er veldig glad i å påpeke at mange somaliere er arbeidsløse. Selvsagt - er det noe rart når de maler fanden på veggen - hvem vil ansette en somalier etter å ha lest de hysteriske krigstypene i avisen?

Med vennlig hilsen

"Nei, selvsagt er det mer vold blant enkelte grupper enn andre. "

Men når dette er sagt - synes du det er rart at folk reagerer som de gjør? Det er vel det naturlige beskyttelsesinnstinktet som trer inn...

Om du ser for deg et lite sted bestående av tolv mennesker - henholdsvis tre trøndere, nordlendiger, bergensere og østlendinger , og to av

de tre bergenserne stadig terroriserte og plaget alle de andre - ville ikke "de andre" fryktet, hatet, utstøtt (hva nå de gjør) den tredje også?

På samme måte som alle jenter som nettopp har blitt dumpa hater alle gutter.

Det er sånn vi mennesker er, vi skjærer alle over en kam på mange områder.

Gamle damer bryr seg med alt, gutter er duste, barn er slitsomme, svigermødre er hvertfall ille, og innvandrere og asylsøkere er voldelige. Det er ikke nødvendigvis sånn at det stemmer (bortsett fra det med svigermødre da) - men det er likevel et faktum at opplever man noe mange nok ganger blir det en sannhet.

Og det er vel et relativt uomtvistelig faktum at i Oslo er det involvert innvandrere eller asylsøkere i de aller aller fleste grove voldssakene? At det ikke er sånn på indre Toten, skyldes vel kanskje at det ikke finnes innvandrere der.... Man kan faktisk ikke se på landet her under ett heller, man må se på de områdene det finnes innvandrere eller asylsøkere i, og lese statistikken der.

Og det er selvfølgelig mulig jeg tar feil - men det er i hvertfall sånn jeg opplever det :)

Bare så det er sagt, så er jeg heller ikke rasist (noe det er veldig enkelt å beskylde folk for å være) - det er kun det jeg registrerer rundt meg.

Skrevet

"Nei, selvsagt er det mer vold blant enkelte grupper enn andre. "

Men når dette er sagt - synes du det er rart at folk reagerer som de gjør? Det er vel det naturlige beskyttelsesinnstinktet som trer inn...

Om du ser for deg et lite sted bestående av tolv mennesker - henholdsvis tre trøndere, nordlendiger, bergensere og østlendinger , og to av

de tre bergenserne stadig terroriserte og plaget alle de andre - ville ikke "de andre" fryktet, hatet, utstøtt (hva nå de gjør) den tredje også?

På samme måte som alle jenter som nettopp har blitt dumpa hater alle gutter.

Det er sånn vi mennesker er, vi skjærer alle over en kam på mange områder.

Gamle damer bryr seg med alt, gutter er duste, barn er slitsomme, svigermødre er hvertfall ille, og innvandrere og asylsøkere er voldelige. Det er ikke nødvendigvis sånn at det stemmer (bortsett fra det med svigermødre da) - men det er likevel et faktum at opplever man noe mange nok ganger blir det en sannhet.

Og det er vel et relativt uomtvistelig faktum at i Oslo er det involvert innvandrere eller asylsøkere i de aller aller fleste grove voldssakene? At det ikke er sånn på indre Toten, skyldes vel kanskje at det ikke finnes innvandrere der.... Man kan faktisk ikke se på landet her under ett heller, man må se på de områdene det finnes innvandrere eller asylsøkere i, og lese statistikken der.

Og det er selvfølgelig mulig jeg tar feil - men det er i hvertfall sånn jeg opplever det :)

Bare så det er sagt, så er jeg heller ikke rasist (noe det er veldig enkelt å beskylde folk for å være) - det er kun det jeg registrerer rundt meg.

Hei,

Ja, noen grupper er mer voldelige enn andre. På 60-tallet så var det en gruppe kvinner som het Ta Natta Tilbake, som forfektet at menn ikke skulle få gå ut om kvelden, fordi menn er ansvarlige for 95% av all voldelig kriminalitet.

Norge er en rettsstat, og vi skal ikke dømme/straffe eller på annen måte forskjellsbehandle folk basert på hudfarge/folkegruppe. De som skal straffes skal i fengsel (gjerne i mange år) fordi de (som individer) har begått en kriminell handling. De som ikke har gjort noe galt (som selvsagt er det store flertallet av "innvandrere") skal selvsagt verken straffes eller henges ut (slik Grip og Kahn gjør) fordi *andre* "innvandrere" har gjort noe gale.

Ingen holder deg ansvarlig for hva andre nordmenn har gjort; hvorfor skal Ahmed fra Pakistan holdes ansvarlig for hva Ali fra Somalia har begått?

Med vennlig hilsen

Gjest Persille
Skrevet

Hei,

Ja, noen grupper er mer voldelige enn andre. På 60-tallet så var det en gruppe kvinner som het Ta Natta Tilbake, som forfektet at menn ikke skulle få gå ut om kvelden, fordi menn er ansvarlige for 95% av all voldelig kriminalitet.

Norge er en rettsstat, og vi skal ikke dømme/straffe eller på annen måte forskjellsbehandle folk basert på hudfarge/folkegruppe. De som skal straffes skal i fengsel (gjerne i mange år) fordi de (som individer) har begått en kriminell handling. De som ikke har gjort noe galt (som selvsagt er det store flertallet av "innvandrere") skal selvsagt verken straffes eller henges ut (slik Grip og Kahn gjør) fordi *andre* "innvandrere" har gjort noe gale.

Ingen holder deg ansvarlig for hva andre nordmenn har gjort; hvorfor skal Ahmed fra Pakistan holdes ansvarlig for hva Ali fra Somalia har begått?

Med vennlig hilsen

"Ingen holder deg ansvarlig for hva andre nordmenn har gjort; hvorfor skal Ahmed fra Pakistan holdes ansvarlig for hva Ali fra Somalia har begått?"

Nå ja - det blir vel som at ingen i generasjonen som opplevde krigen liker tyskere, at amerikanere ikke liker nordmenn fordi vi dreper hval, og at vietnamesere ikke liker amerikanere, osv....

Man generaliserer alt det man ikke har et personlig forhold til, muligens ikke rett, men man gjør det likevel.

Akkurat når det gjelder voldsproblematikken, så må jeg nesten si meg enig med Kahn og Grip - det er slik jeg opplever det. Men når det gjelder andre ting, som f.eks arbeidsmarkedet, naboer, turistmål - så har jeg ingen rasistiske fordommer i forhold til det.

Men det er klart - det gjelder ikke all som er brune f.eks. Jeg oppfatter pakistanere som mer voldelige enn tamiler, men de er jo like brune sånn sett. For meg handler det mer om folkeslag (eller opprinnelse) enn farge - og slik tror jeg nok det er for de fleste andre også.

Men jeg må nok bare innrømme at jeg har et svært anstrengt forhold til endel folkeslag når det gjelder deres opptreden mot andre mennesker.

Om man måler dette i arbeidslivet, og du som representant for firma A oppfører deg som en idiot, slår, er full, hva det måtte være - og gir kunden et dårlig inntrykk, så er det faktisk deg ditt firma blir husket for, ikke han som kom etter deg og gjorde en god jobb - og er du riktig uheldig velger de et annet firma i stedet.

Konsekvensen av ens handlinger har ofte større rekkevidde og ringvirkninger enn det man kanskje tror.

Og jeg blir automatisk reddere om jeg går alene og har tre pakistanske gutter bak/eller foran meg, enn om de er norske. Man er ambassadører for sitt land, firma, folkeslag, rase, kjønn, hver eneste gang man foretar en handling eller et valg, og andre representater innenfor samme gruppe må bære konsekvensen av dette - uansett hvor urettferdig det måtte være.

Skrevet

"Ingen holder deg ansvarlig for hva andre nordmenn har gjort; hvorfor skal Ahmed fra Pakistan holdes ansvarlig for hva Ali fra Somalia har begått?"

Nå ja - det blir vel som at ingen i generasjonen som opplevde krigen liker tyskere, at amerikanere ikke liker nordmenn fordi vi dreper hval, og at vietnamesere ikke liker amerikanere, osv....

Man generaliserer alt det man ikke har et personlig forhold til, muligens ikke rett, men man gjør det likevel.

Akkurat når det gjelder voldsproblematikken, så må jeg nesten si meg enig med Kahn og Grip - det er slik jeg opplever det. Men når det gjelder andre ting, som f.eks arbeidsmarkedet, naboer, turistmål - så har jeg ingen rasistiske fordommer i forhold til det.

Men det er klart - det gjelder ikke all som er brune f.eks. Jeg oppfatter pakistanere som mer voldelige enn tamiler, men de er jo like brune sånn sett. For meg handler det mer om folkeslag (eller opprinnelse) enn farge - og slik tror jeg nok det er for de fleste andre også.

Men jeg må nok bare innrømme at jeg har et svært anstrengt forhold til endel folkeslag når det gjelder deres opptreden mot andre mennesker.

Om man måler dette i arbeidslivet, og du som representant for firma A oppfører deg som en idiot, slår, er full, hva det måtte være - og gir kunden et dårlig inntrykk, så er det faktisk deg ditt firma blir husket for, ikke han som kom etter deg og gjorde en god jobb - og er du riktig uheldig velger de et annet firma i stedet.

Konsekvensen av ens handlinger har ofte større rekkevidde og ringvirkninger enn det man kanskje tror.

Og jeg blir automatisk reddere om jeg går alene og har tre pakistanske gutter bak/eller foran meg, enn om de er norske. Man er ambassadører for sitt land, firma, folkeslag, rase, kjønn, hver eneste gang man foretar en handling eller et valg, og andre representater innenfor samme gruppe må bære konsekvensen av dette - uansett hvor urettferdig det måtte være.

Men det du beskriver er jo nettopp å tillegge "åndelige egenskaper" (som kriminalitet, lojalitet, arbeidsinnsats, osv.) til bestemte folkegrupper (pakistanere, jøder, nordmenn, osv.)... Er det ikke nettopp det som ER rasisme?

Med vennlig hilsen

Skrevet

Et meget godt innlegg!

Skrevet

Kom gjerne til poenget...

Du vil sette en gul stjerne på de som er mørke i huden, ikke sant?

For hva er ellers poenget ditt? At det er grusomt med vold. Jo takk, det vet vi.

Se virkligheten i øynene Sør.

Dine ryggmargsreflekser som har sitt utspring i noe som hendte for 60-70 år siden virker litt "lamme" nå.

Kan du ikke heller være litt konstruktiv, samtidig som du forholder deg til dette århundrede...?

Skrevet

Hei,

Med vennlig hilsen

Din ansvarsfraskrivelse av, og omsorg for, de kriminelle innvandrerne og de miljøer de etterhvert har bygd opp i Norge, er "rørende" Sør.

Men det som desverre er fakta, er at det er slike naive holdninger og missforstått snillisme som du forfekter, som har medført at det er blitt slik.

Så ta heller din del av ansvaret du Sør - i stedet for hele tiden å forsøke å skyve det over på andre.

Skrevet

Men det du beskriver er jo nettopp å tillegge "åndelige egenskaper" (som kriminalitet, lojalitet, arbeidsinnsats, osv.) til bestemte folkegrupper (pakistanere, jøder, nordmenn, osv.)... Er det ikke nettopp det som ER rasisme?

Med vennlig hilsen

Det er (u)kulturen, miljøet og tradisjonene som ligger til grunn - og IKKE rase, hudfarge eller andre medfødte egenskaper - som du så panisk forsøker å påstå.

Gjest Persille
Skrevet

Med vennlig hilsen

For det første er verken kriminalitet eller arbeidsinnsats "åndelige egenskaper".

Og å tillegge folkegrupper egenskaper er ikke nødvendigvis rasisme - det trenger ikke har noe med rase å gjøre, slik Golitah sier.

Kvinner er mer omsorgsulle enn menn, menn er sterkere enn kvinner, gamle menn kjører dårligere enn yngre menn, unge gutter er oftere full enn unge jenter, nordmenn drikker seg fullere enn alle andre på charterturer....

Man kan tillegge en hel del "egenskaper" eller gjerninger, fakta, holdninger, i det hele tatt - uten at det skyldes rase eller farge.

Denne type betraktninger gjelder aldri ALLE "medlemmene" av gruppen det er snakk om, men som jeg skrev tidligere - man er ambassadører i alt man foretar seg, og som oftest må de som faktisk er uskyldige bære konsekvensen for det.

Det positive når man generealiserer på denne måten er jo at man kanskje tar lærdom av det?

Når vi nå VET at andelen voldelige innvandrere er stor = tilbud om kurs, informasjon, lærdom om hvordan vi oppfører oss i Norge.

Andelen eldre sjåfører som kjører feil vei på E6 er større enn yngre = eldres kjøreegenskaper må kontrolleres oftere.

Antall damer som ikke kan skifte dekk er høyere enn menn = egne kurs der bare damer får komme å lære.

Problemet blir at det ikke er greit å uttale at vi har faktiske problemer med enkelte samfunnsgrupper i enkelte sammenhenger - nettopp fordi man øyeblikkelig blir stemplet som rasist.

Jeg trenger vel ikke være rasist og ha noe imot alle pakistanere bare fordi jeg mener at de generelt er mer voldelige enn nordmenn? Og jeg er vel ikke rasist bare fordi jeg mener menn er voldelige enn kvinner?

For menn er vel en rase, en folkegruppering, eller et segment mennesker på lik linje med et folkeslag?

Man må kunne stadfeste fakta uten å bli stemplet som rasist.

Skrevet

"Hadde vi selv våget å gripe inn?"

Tja,- det vet vel de fleste av oss ikke før de står midt oppe i det...Hadde nok også spilt en rolle hvorvidt det var våpen innblandet.

jeg hadde ikke grepet inn om det var 5 rabiate jenter som gøv løs heller jeg - men jeg hadde ringt politiet. Det er dustete å legge seg bort i sånt og risikrere å bli drept. Så egoistisk er jeg.

Skrevet

Problemet er at det blir ikke satt inn ressurser. Det blir ikke gjort nok forebyggende arbeid, og derfor blir mange mennesker skadelidende. Det å ha innvandrerbakgrunn i Norge er ikke lett for mange barn, og hva blir det gjort med det? Jeg etterlyser løsningsforslag og ikke bare 'tom prat', og 'stakkars oss' mentalitet hele tiden.

det dummeste er i alle fall å ha "rene" innvandrerskoler - bomiljøer etc. -

Skrevet

jeg hadde ikke grepet inn om det var 5 rabiate jenter som gøv løs heller jeg - men jeg hadde ringt politiet. Det er dustete å legge seg bort i sånt og risikrere å bli drept. Så egoistisk er jeg.

Du har vel rett i det..

Om det hadde vært et barn som ble angrepet, hva da? Vi vet nok ikke hva vi gjør før vi har erfart det...

Forresten, Flisa,- gidder du se på svaret mitt til deg i samboerskap-tråden? Jeg lurer veldig på det jeg spør om...

Men nå må jeg stikke av noen timer.

Skrevet

Se virkligheten i øynene Sør.

Dine ryggmargsreflekser som har sitt utspring i noe som hendte for 60-70 år siden virker litt "lamme" nå.

Kan du ikke heller være litt konstruktiv, samtidig som du forholder deg til dette århundrede...?

En ryggmargsrefleks som går på at folk skal behandles som individer er langt bedre enn en ryggmargsrefleks som går på å sette gule stjerner på dem som er "annerledes".

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...