Gå til innhold

Hva er det med gamle damer og krøllete hår?

Anbefalte innlegg

Gjest glatt hår

Jeg forundrer meg stadig over alle de gamle damene med krøller i håret.

Hva er det som skjer når man blir gammel? Får man automatiske tanker i hodet om at permanent er tingen? At det er det vakreste eller mest praktiske når man runder 60 år? Eller faller håret seg naturlig i krøller fordi man har tenkt, spekulert og blitt gammel?

Hm....

Fortsetter under...

Gjest rutangis netu

Må vel litt høyere opp i alder enn 60 nå vel, før de har krøllpermanent?

Tror det har med hva som var vanlig frisyre da de her folka var yngre. Ikke så lett å omstille seg når en blir eldre, henger lett igjen i det gamle. Før så var jo krøllpermanent vanlig blant ganske unge også.

Min mor er 59. Hun går til frisørn regelmessig og får moderne klipp og fin farge m/ striper. Tviler på om hun pluselig begynner med grå eller blå kort permanent nå hun blir 60. Nei, det har nok med det som har blitt sagt her, at gamle damer med permanent, de har "alltid" tatt permanent. Og farge har de aldri begynt med engang.

Annonse

Vi fleipa med at farmor var byens første punker. Hun hadde lilla hår fra slutten av 60-tallet og fram til hun døde. Med hjelp av Elnett farget leggevann. :o) Og krøller selvfølgelig. Jeg spurte henne om hvorfor og hun svarte da at når det gjaldt krøllene og permanent så var det noe som kom som noe nytt i hennes ungdom. Den lilla fargen var litt sånn filmstjerneglamour som hun syns var fint. Og som vi barnebarn syntes var fryktlig stygt.

Må vel litt høyere opp i alder enn 60 nå vel, før de har krøllpermanent?

Tror det har med hva som var vanlig frisyre da de her folka var yngre. Ikke så lett å omstille seg når en blir eldre, henger lett igjen i det gamle. Før så var jo krøllpermanent vanlig blant ganske unge også.

Tror det er fordi permanent gir mer volum i håret, så håret ser tykkere ut, særlig siden de fleste eldre damer med permanent får håret lagt/rullet regelmessig. Og den blå fargen er p.g.a. leggevann som brukes, etter deres eget ønske, når håret rulles/legges.

min mormor får håret krøllet med ruller jevnlig, og farger det (brunt). Hun er vel egentlig gråhåret nå, men hadde brunt hår da hun var ung, og noe krøllet/bølget hår da også.

Farmor har også brunt krøllete hår, men vet ikke hva hun gjør med det, kanskje det samme? Kjenner henne ikke like godt som mormor da hun alltid har bodd i en annen by...

Men jeg har faktisk også tenkt på det samme. Jeg tror derimot at det har noe med tiden å gjøre. Jeg ser for meg selv som gammel med langt grått hår, og tror ikke alle gamle damer har krøller når jeg blir gammel.

Eg har lurt på det same. Men eg har skjønt litt meir etter å ha prata med svigermor som krøller seg.

Eg trur det har litt samanheng med at ein kan få litt tynnare hår når ein blir eldre og litt luftige, velstelte krøller dekker hovudbunnen betre.

Rett og slett så enkelt som det...

Annonse

Gjest papirtiger

Ja vel, så de har naturlig blått hår? Jeg som trodde de farget det...

De farger det ja. Men fordi håret mangler pigmenter så sitter ikke fargen. Bortsett fra den verste lilla/blå-fargen (som finnes i omtrent alle farger)

Tror ikke jeg kommer til å ha krøller i håret når jeg blir gammel. Jeg husker gamle damer med flettene rundt hodet, og trodde at det var gamle damer. De voksne damene hadde krøller, de er gamle nå og har krøller. Jeg kommer til å blåse håret, spørs om hvor lenge jeg farger det, men jeg kommer til å bruke naturbalsam resten av livet.

Tror ikke jeg kommer til å ha krøller i håret når jeg blir gammel. Jeg husker gamle damer med flettene rundt hodet, og trodde at det var gamle damer. De voksne damene hadde krøller, de er gamle nå og har krøller. Jeg kommer til å blåse håret, spørs om hvor lenge jeg farger det, men jeg kommer til å bruke naturbalsam resten av livet.

Hva er "blåse håret"? Og naturbalsam?

*nysgjerrig*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...