Gå til innhold

Å ta bort et gode

Anbefalte innlegg

Skrevet

Grunnen til at kontantstøtten evn. fjernes, er at den blant de aller fleste IKKE brukes slik det er ment. - En betaler "svart" dagmamma, får ingen barnetilsynsutgifter, - mens vi andre som betaler ca. 4000 kr .for å ha barna i barnehagen, ikke nyter noe av denne ordningen.. Jeg vet at enkelte er hjemme med barna og således får noen ekstra kroner å leve for i mnd, - men generelt sett er det avdekket at de aller fleste som mottar kontantstøtte - ikke er hjemme med barna sine.

Litt firkantet og forenklet presentert, så vil KrF at mor skal være mer hjemme, FrP og H er for alt som smaker av mer "valgfrihet" uansett om det betyr svart dagmamma, og Sp vil ha mer overføringer til de som ikke trenger barnepass utenfor hjemmet fordi barnet bor i en storfamilie på en bondegård.

• Svar 103
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• flisa

17

• msna

13

• snø

9

• laban

7

Mest aktive i denne tråden

Gjest har jeg hørt
Skrevet

Grunnen til at kontantstøtten evn. fjernes, er at den blant de aller fleste IKKE brukes slik det er ment. - En betaler "svart" dagmamma, får ingen barnetilsynsutgifter, - mens vi andre som betaler ca. 4000 kr .for å ha barna i barnehagen, ikke nyter noe av denne ordningen.. Jeg vet at enkelte er hjemme med barna og således får noen ekstra kroner å leve for i mnd, - men generelt sett er det avdekket at de aller fleste som mottar kontantstøtte - ikke er hjemme med barna sine.

De som har barn i barnehagen får også "kontantstøtte" på en måte: barnehagene får jo støtte! Så det er "ett fett" om man har barnet hjemme og får støtte, eller barnet i barnehagen og får støtte.

Gjest mitt svar her
Skrevet

Vi hadde ikke klart oss uten kontantstøtten nå! Jeg vil mye heller være hjemme med minsten enn å jobbe fullt. Jobber helger, så det er travelt nok.

Gjest har jeg hørt
Skrevet

Jeg er helt for og fjerne kontantstøtten!!

Hvorfor?

Gjest har jeg hørt
Skrevet

Eller hun er blandt oss som hadde eller har barna i barnehage, betaler full pris der og betaler skatt for at andre skal få penger for å betale svart dagmamma for.

Barnehagene får da også støtte?

Skrevet

Du får MER enn de som får kontantstøtte - du som har barn i barnehage. En barnehageplass er ofte "sponset" av Staten med g000,- pr plass - og du betaler bare 3000 som er foreldrebetalingen, - så kom ikke her! :)

Dette er tull. De som velger barnehage får ikke penger på konto, tvert imot må plassen betales for! Vi kan ikke ha et samfunn hvor vi skal veie hvem som får mest av det offentlige i form av tjenester og betale de som ikke behøver disse tjenestene en kompensasjon for det.

De som bruker barnehagen er ofte i full jobb og betaler sin skatt. Ved å bruke barnehagen opprettholdes arbeidsplasser for de som arbeider i barnehagen, og de betaler også skatt.

De som får kontantstøtte er kanskje hjemme og betaler null skatt. Er de i arbeid betaler de en dagmamma som ikke betaler skatt.

Gjest mitt svar her
Skrevet

Du sier; "Men jeg synes ikke man kan forvente å få betalt for å gå hjemme av staten.

"

Det er jo snakke om å passe ungene - Staten sponser BARNEPASSERE, enten det er mamma hjemme, pappa på deltid, svart dagmamma (selv om det ikke er ønskelig) - eller barnhagebarn. OG de sponser faktisk barnehagebarn med MER.

Kan ikke skjønne at du ikke ser det? Kontantsøtten kontra en utbetalt lønn på 16.000,- er ikke akkurat "fet betaling" - syns du?

Syns det er tøft jeg, å velge å være hjemme på så lite. Det unner jeg dem!

jeg betaler gjerne skatt til alle unger - uansett hvordan de blir passet - og det er foreldrenes valg, -heldigvis.

Du svarer godt! (Det er forresten veldig stramt økonomisk å være hjemme med minsten, men jeg synes det er fint å passe barnet selv nå. Trenger kontantstøtten!)

Skrevet

Du får MER enn de som får kontantstøtte - du som har barn i barnehage. En barnehageplass er ofte "sponset" av Staten med 6000,- pr plass - og du betaler bare 3000 som er foreldrebetalingen, - så kom ikke her! :)

Det er helt vannvittig at folk sammenligner på den måten. Det er så mye staten sponser som ikke kommer alle til gode.

Offentlig kommunikasjon f.eks., jeg bor på en plass hvor det går en buss pr. dag til nærmeste by utenom skolebussen. For å komme meg på jobb må jeg ha egen bil eller gå 12 kilometer hver dag. Da burde jeg etter ditt rettferdighetsprinsipp fått støtte for å ha egen bil?

Skrevet

Dette er tull. De som velger barnehage får ikke penger på konto, tvert imot må plassen betales for! Vi kan ikke ha et samfunn hvor vi skal veie hvem som får mest av det offentlige i form av tjenester og betale de som ikke behøver disse tjenestene en kompensasjon for det.

De som bruker barnehagen er ofte i full jobb og betaler sin skatt. Ved å bruke barnehagen opprettholdes arbeidsplasser for de som arbeider i barnehagen, og de betaler også skatt.

De som får kontantstøtte er kanskje hjemme og betaler null skatt. Er de i arbeid betaler de en dagmamma som ikke betaler skatt.

dette er snakk om 3 år. Det har RIKE NORGE RÅD TIL! :)

det skal vel ikke være sånn at det eneste rette for ALLE, uansett om de bor på en øy ute i havgapet eller i Oslo, skal og MÅ jobbe fullt og ha barna i barnehage?

Hva slag samfunn er det da? - jo, et samfunn som ikke tåler at folk kan velge selv. Hvorfor mener du det er så rett at bare barnehagebarn blir sponset med 6000 i fra staten da? - for det blir de jo!

Burde det ikke da vært enda mer rettferdig at også disse foreldrene betalte det det faktisk koster for en plass - nemlig rundt 9000,- i mnd? de jobber jo....?

Å være hjemme betyr ikke at man er lat eller arbeidssky el. - man kan jo gå tilbake til jobb etter en tid og betalte skatt på lik linje med andre - og kanskje LEVE lenger også og betale mer skatt....

hva med de som jobber halv dag, er det urettferdig at de betaler mindre skatt?

Skrevet

Da er jeg sikker på at du er en av de som ikke kan få kontantstøtte for dine barn. Det er som regel slik holdning blant dem som ikke nyter godet.

Dersom det du sier er riktig skulle det ikke vært et eneste barn under 3 år i barnehagen.

Gjest mitt svar her
Skrevet

Ja, og min stemme går til ett av partiene som lover å kvitte seg med kontantstøtten.

Hvorfor? Jeg er hjemme med minsten, og vi trenger kontantstøtten. Mener barnet er for lite til å gå i barnehagen enda. Barnehagene får jo støtte.. Jeg jobber annenhver helg for at vi skal klare oss, for det er stramt økonomisk nå. Men barnet lærer så mye nå og det er verdifull tid vi har sammen. Når barnet blir eldre kan jeg jobbe mer og ha det i barnehage, men ikke enda.. Jeg hadde ikke hatt muligheten til å være hjemme med minsten om det ikke hadde vært for kontantstøtten. Er det noen som er misunnelige som vil ha den bort?? Jeg vet at noen misbruker ordningen, men det bør ikke gå ut over de som virkelig bruker den på en god måte.

Skrevet

Godt svar!

Skrevet

dette er snakk om 3 år. Det har RIKE NORGE RÅD TIL! :)

det skal vel ikke være sånn at det eneste rette for ALLE, uansett om de bor på en øy ute i havgapet eller i Oslo, skal og MÅ jobbe fullt og ha barna i barnehage?

Hva slag samfunn er det da? - jo, et samfunn som ikke tåler at folk kan velge selv. Hvorfor mener du det er så rett at bare barnehagebarn blir sponset med 6000 i fra staten da? - for det blir de jo!

Burde det ikke da vært enda mer rettferdig at også disse foreldrene betalte det det faktisk koster for en plass - nemlig rundt 9000,- i mnd? de jobber jo....?

Å være hjemme betyr ikke at man er lat eller arbeidssky el. - man kan jo gå tilbake til jobb etter en tid og betalte skatt på lik linje med andre - og kanskje LEVE lenger også og betale mer skatt....

hva med de som jobber halv dag, er det urettferdig at de betaler mindre skatt?

Jeg er uenig med deg i at de som bruker barnehageplass får så mye mer enn de som velger kontantstøtte.

Jeg er imot at kontantstøtten brukes til å finansiere svart arbeid.

Jeg har ikke noe imot at foreldre er hjemme med barna sine. Tvert imot ville jeg heller hatt en ordning hvor bare de som er hjemme med barna sine selv får kontantstøtte, og da burde jo denne støtten justeres kraftig opp for at folk skal få et reellt valg.

At det eneste kriteriet for å få en offentlig støtte er at man ikke bruker en bestemt offentlig tjeneste er hull i hodet!

Gjest true_love
Skrevet

Det er IKKE enighet blant de partiene som er for kontantstøtte, om at reglene bør være slik.

Det var ikke en glipp at reglene ble som de ble, det var et politisk kompromiss for å få den innført.

Litt firkantet og forenklet presentert, så vil KrF at mor skal være mer hjemme, FrP og H er for alt som smaker av mer "valgfrihet" uansett om det betyr svart dagmamma, og Sp vil ha mer overføringer til de som ikke trenger barnepass utenfor hjemmet fordi barnet bor i en storfamilie på en bondegård.

Ok :) ikke lett å være politiker, men heller ikke lett å stole på politikere og deres løfter osv.

Skrevet

Det er helt vannvittig at folk sammenligner på den måten. Det er så mye staten sponser som ikke kommer alle til gode.

Offentlig kommunikasjon f.eks., jeg bor på en plass hvor det går en buss pr. dag til nærmeste by utenom skolebussen. For å komme meg på jobb må jeg ha egen bil eller gå 12 kilometer hver dag. Da burde jeg etter ditt rettferdighetsprinsipp fått støtte for å ha egen bil?

Det er ikke jeg som snakker om rettferdighet - det er de som er i mot kontantstøtten. De mener at man får penger for "ikkeno" - og da sier jeg - for å sette det på spissen; DET GJØR DE SOM HA BARN I BARNEHAGEN OGSÅ - de blir sponset av staten med 6000 i md. og så lenge det ikke er plass for alle barn i barnehage - så er det urettferdig for dem som da må snu seg rundt å finne andre løsninger til barnepass. Enten de er hjemme eller bruker dagmamma.

Egentlig skulle det vært sånn at kontantstøtten gikk rett til dagmammaen, da hadde det lønt seg å være "hvit" dagmamma - og så kunne foreldrene betale litt til - da hadde ikke dagmammaen behøvd å ha "20 unger" for å få ei lønn å leve av. Jeg ville ikke valgt svart dagmamma i dag i alle fall, selv om jeg gjorde det i "gamle dager" - tenkte aldri på det som svart dagmamma heller - i og med at det var min svigerinne som passet henne...Vi søkte hvert år men plassene i barnehagen var ikke alle forunt å få - det hendte også at man kunen få de inn for et år -og så ikke neste etc. Min lillebror var lei seg for han trodde ikke de "ville ha han" da han ikk ekom inn etter sommerferien.

Jeg var nok ikke for kontantstøtten da den kom, jeg har mer tro på en mer rettferdig fordeling til de som trenger det mest. behovsprøvd barnetrygd etc. OG flere døgnåpne barnehager - slik at også de som jobber skift kan benytte seg av det.

Skrevet

Oops - halvparten av innlegget mitt til deg ble borte. Det skulle være som til true_love over her:

Det er IKKE enighet blant de partiene som er for kontantstøtte, om at reglene bør være slik.

Det var ikke en glipp at reglene ble som de ble, det var et politisk kompromiss for å få den innført.

Skrevet

Jeg er uenig med deg i at de som bruker barnehageplass får så mye mer enn de som velger kontantstøtte.

Jeg er imot at kontantstøtten brukes til å finansiere svart arbeid.

Jeg har ikke noe imot at foreldre er hjemme med barna sine. Tvert imot ville jeg heller hatt en ordning hvor bare de som er hjemme med barna sine selv får kontantstøtte, og da burde jo denne støtten justeres kraftig opp for at folk skal få et reellt valg.

At det eneste kriteriet for å få en offentlig støtte er at man ikke bruker en bestemt offentlig tjeneste er hull i hodet!

Du sier; "Jeg er uenig med deg i at de som bruker barnehageplass får så mye mer enn de som velger kontantstøtte.

"

Du kan jo ikke være uenig i noe som er FAKTA!

Og nå som det er blitt minstepriser i barnehagen - noe jeg også er sterkt i mot - så betlaer jo STATEN enda mer for ungene i barnehagen.

Hvorfor skal det koste maks bre 1700 i mnd for folk med god inntekt? Det er et hån mot dem som sliter.

Skrevet

Du sier; "Men jeg synes ikke man kan forvente å få betalt for å gå hjemme av staten.

"

Det er jo snakke om å passe ungene - Staten sponser BARNEPASSERE, enten det er mamma hjemme, pappa på deltid, svart dagmamma (selv om det ikke er ønskelig) - eller barnhagebarn. OG de sponser faktisk barnehagebarn med MER.

Kan ikke skjønne at du ikke ser det? Kontantsøtten kontra en utbetalt lønn på 16.000,- er ikke akkurat "fet betaling" - syns du?

Syns det er tøft jeg, å velge å være hjemme på så lite. Det unner jeg dem!

jeg betaler gjerne skatt til alle unger - uansett hvordan de blir passet - og det er foreldrenes valg, -heldigvis.

"Det er jo snakke om å passe ungene - Staten sponser BARNEPASSERE, enten det er mamma hjemme, pappa på deltid, svart dagmamma (selv om det ikke er ønskelig) - eller barnhagebarn. OG de sponser faktisk barnehagebarn med MER."

Staten sponser så mye her i verden, og hvis vi som ikke bruker enkelte tilbud skulle få kontantsøtte for det, så hadde det blitt ganske kostbart for staten... Hva gjør barnepass til en mer høyverdig ting - og hvorfor i holante heita skal folk få betaling for å passe egne barn? Jeg ser logikken i at man betaler for at andre passer dem, men ikke i at noen skal betale meg for å gjøre det selv.

Kollektivtilbudet er ganske bra sponsa, mens vi som kjører bil betaler avgifter i bøtter og spann. Det er kanskje ikke "rettferdig", men ganske smart likevel, med tanke på hvilken samfunnsutvikling vi ønsker.

Jeg har en kollega (innvandrer selv), som sier at kontantstøtten er en forbannelse for innvandrere, fordi alt for mange holder barna hjemme, i stedet for å sende dem i barnehage. Med alle de uønskede konsekvensene det får mht språk og integrering. Det er en god del norskfødte barn som også burde ha gått, men som holdes hjemme pga kontantsøtten.

"Kan ikke skjønne at du ikke ser det?"

Jeg ser hva du sier, men er som sagt ikke enig i konklusjonen du trekker.

"Kontantsøtten kontra en utbetalt lønn på 16.000,- er ikke akkurat "fet betaling" - syns du?"

Som sagt, jeg synes ikke man skal ha betaling for å passe egne barn.

"Syns det er tøft jeg, å velge å være hjemme på så lite. Det unner jeg dem!"

Det har ingenting med å unne eller ikke unne noen noe. Det har noe med at det er innført en ordning som er alt annet enn fornuftig, og som har en hel haug med negative konsekvenser. Det er selvfølgelig kjekt for noen at de får et tilskudd for å gå hjemme, men hele argumenteasjonen for å betale ut dette tilskuddet er helt på trynet så lenge samfunnet sponser en hel rekke andre ting også, uten at de som ikke bruker disse tilbudene får noen som helst kontantstøtte.

Jeg er tilbøyelig til å være enig med dem som sier at dette er noe gamle gubber i Krf har funnet på for å få kvinner hjem til kjøkkenbenken.

Uten at det betyr at jeg ser ned på kvinner som velger å være hjemme. Jeg synes bare ikke at staten skal betale for det.

"jeg betaler gjerne skatt til alle unger - uansett hvordan de blir passet - og det er foreldrenes valg, -heldigvis."

Jeg betaler også gjerne skatt. Men jeg jobber ikke ræva av meg for at andre skal få betalt for å gå hjemme. Å passe egne unger er nemlig ingen jobb man skal betales for å gjøre!!

Beste hilsen fra

Skrevet

hihihi, det var en siiinsykt god og forenklet forklaring :-)

Beste hilsen fra

Gjest maks pris er vel fortsatt 2750?
Skrevet

Du sier; "Jeg er uenig med deg i at de som bruker barnehageplass får så mye mer enn de som velger kontantstøtte.

"

Du kan jo ikke være uenig i noe som er FAKTA!

Og nå som det er blitt minstepriser i barnehagen - noe jeg også er sterkt i mot - så betlaer jo STATEN enda mer for ungene i barnehagen.

Hvorfor skal det koste maks bre 1700 i mnd for folk med god inntekt? Det er et hån mot dem som sliter.

?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...