Gå til innhold

Å ta bort et gode

Anbefalte innlegg

Skrevet

"Det er jo snakke om å passe ungene - Staten sponser BARNEPASSERE, enten det er mamma hjemme, pappa på deltid, svart dagmamma (selv om det ikke er ønskelig) - eller barnhagebarn. OG de sponser faktisk barnehagebarn med MER."

Staten sponser så mye her i verden, og hvis vi som ikke bruker enkelte tilbud skulle få kontantsøtte for det, så hadde det blitt ganske kostbart for staten... Hva gjør barnepass til en mer høyverdig ting - og hvorfor i holante heita skal folk få betaling for å passe egne barn? Jeg ser logikken i at man betaler for at andre passer dem, men ikke i at noen skal betale meg for å gjøre det selv.

Kollektivtilbudet er ganske bra sponsa, mens vi som kjører bil betaler avgifter i bøtter og spann. Det er kanskje ikke "rettferdig", men ganske smart likevel, med tanke på hvilken samfunnsutvikling vi ønsker.

Jeg har en kollega (innvandrer selv), som sier at kontantstøtten er en forbannelse for innvandrere, fordi alt for mange holder barna hjemme, i stedet for å sende dem i barnehage. Med alle de uønskede konsekvensene det får mht språk og integrering. Det er en god del norskfødte barn som også burde ha gått, men som holdes hjemme pga kontantsøtten.

"Kan ikke skjønne at du ikke ser det?"

Jeg ser hva du sier, men er som sagt ikke enig i konklusjonen du trekker.

"Kontantsøtten kontra en utbetalt lønn på 16.000,- er ikke akkurat "fet betaling" - syns du?"

Som sagt, jeg synes ikke man skal ha betaling for å passe egne barn.

"Syns det er tøft jeg, å velge å være hjemme på så lite. Det unner jeg dem!"

Det har ingenting med å unne eller ikke unne noen noe. Det har noe med at det er innført en ordning som er alt annet enn fornuftig, og som har en hel haug med negative konsekvenser. Det er selvfølgelig kjekt for noen at de får et tilskudd for å gå hjemme, men hele argumenteasjonen for å betale ut dette tilskuddet er helt på trynet så lenge samfunnet sponser en hel rekke andre ting også, uten at de som ikke bruker disse tilbudene får noen som helst kontantstøtte.

Jeg er tilbøyelig til å være enig med dem som sier at dette er noe gamle gubber i Krf har funnet på for å få kvinner hjem til kjøkkenbenken.

Uten at det betyr at jeg ser ned på kvinner som velger å være hjemme. Jeg synes bare ikke at staten skal betale for det.

"jeg betaler gjerne skatt til alle unger - uansett hvordan de blir passet - og det er foreldrenes valg, -heldigvis."

Jeg betaler også gjerne skatt. Men jeg jobber ikke ræva av meg for at andre skal få betalt for å gå hjemme. Å passe egne unger er nemlig ingen jobb man skal betales for å gjøre!!

Beste hilsen fra

En annen ting - rent personlig.

jeg vurderte å være hjemme med Plutten fordi kontantstøtten var innført - jeg tenkte; jeg sparer barnehageplass - 3000 + kontantstøtte 3000, altså trenger jeg ikke å tjene de 6000...sant? dessuten ville jeg spart på at jeg kunne lage rimeligere middag - hadde jo hatt tid til det- vi kunne klart oss med en bil - etc. - Egentlig vurderte gubben det samme - sikkert bortsett fra den matalaginga - hehe - men vi hadde kommet i veldig minus i forhold til det vi var vant til - så nei...

Hadde jeg vært vant til å tjene ca. 8000 utbetalt- så hadde jeg blitt hjemme de 3 årene - men jeg tjener MASSE; MASSE mer (hehe) - og tok barnehageplass.

Men du ser - jeg hadde et valg - som jeg vurderte til og med...For en som jobber halv stilling er det et REELLT VALG!

• Svar 103
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• flisa

17

• msna

13

• snø

9

• laban

7

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

En annen ting - rent personlig.

jeg vurderte å være hjemme med Plutten fordi kontantstøtten var innført - jeg tenkte; jeg sparer barnehageplass - 3000 + kontantstøtte 3000, altså trenger jeg ikke å tjene de 6000...sant? dessuten ville jeg spart på at jeg kunne lage rimeligere middag - hadde jo hatt tid til det- vi kunne klart oss med en bil - etc. - Egentlig vurderte gubben det samme - sikkert bortsett fra den matalaginga - hehe - men vi hadde kommet i veldig minus i forhold til det vi var vant til - så nei...

Hadde jeg vært vant til å tjene ca. 8000 utbetalt- så hadde jeg blitt hjemme de 3 årene - men jeg tjener MASSE; MASSE mer (hehe) - og tok barnehageplass.

Men du ser - jeg hadde et valg - som jeg vurderte til og med...For en som jobber halv stilling er det et REELLT VALG!

Det du sier om at det kun er et reelt valg for de som tjener lite i utgangspunktet (eller de som har en partner som tjener mye) er en av de mange uheldige effektene med støtten. Mener jeg.

For egen del, når vi først er private ;o) Vi kunne helt fint klart oss på bare min manns inntekt. selv om jeg tjener ganske så mye mer enn det vi hadde "tjent" på kontantstøtte. Men jeg har rett og slett ikke lyst til å være hjemmeværende.

Jeg hadde blitt gal, Bella hadde blitt gal, maen hadde blitt gal... Ikke hadde jeg fått pensjonspoeng heller. Og selv om vi har 100% felles økonomi, og min mann tjener mye mer enn meg, så hadde jeg ikke likt å blitt forsørget.

Men folk er (heldigvis!) forskjellige.

Beste hilsen fra

Skrevet

Det du sier om at det kun er et reelt valg for de som tjener lite i utgangspunktet (eller de som har en partner som tjener mye) er en av de mange uheldige effektene med støtten. Mener jeg.

For egen del, når vi først er private ;o) Vi kunne helt fint klart oss på bare min manns inntekt. selv om jeg tjener ganske så mye mer enn det vi hadde "tjent" på kontantstøtte. Men jeg har rett og slett ikke lyst til å være hjemmeværende.

Jeg hadde blitt gal, Bella hadde blitt gal, maen hadde blitt gal... Ikke hadde jeg fått pensjonspoeng heller. Og selv om vi har 100% felles økonomi, og min mann tjener mye mer enn meg, så hadde jeg ikke likt å blitt forsørget.

Beste hilsen fra

samma her! :)

Jeg er nesten litt FOR selvhjulpet jeg!

Skrevet

Beste hilsen fra

Det høres ut som om jeg kunne skrevet det selv!! Helt enig med deg!

Skrevet

Den var unødvendig/usaklig. Du vet ikke hvordan økonomien til enhver familie er bygget opp for å få endene til å møtes.

Ikke usaklig i det hele tatt, den som betaler mer skatt enn meg må ha en kjempehøy inntekt og klarer seg dermed uten kontantstøtten.

Skrevet

Dette er tull. De som velger barnehage får ikke penger på konto, tvert imot må plassen betales for! Vi kan ikke ha et samfunn hvor vi skal veie hvem som får mest av det offentlige i form av tjenester og betale de som ikke behøver disse tjenestene en kompensasjon for det.

De som bruker barnehagen er ofte i full jobb og betaler sin skatt. Ved å bruke barnehagen opprettholdes arbeidsplasser for de som arbeider i barnehagen, og de betaler også skatt.

De som får kontantstøtte er kanskje hjemme og betaler null skatt. Er de i arbeid betaler de en dagmamma som ikke betaler skatt.

"De som får kontantstøtte er kanskje hjemme og betaler null skatt. Er de i arbeid betaler de en dagmamma som ikke betaler skatt."

Finnes det ikke dagmammaer som betaler skatt??

Skrevet

"De som får kontantstøtte er kanskje hjemme og betaler null skatt. Er de i arbeid betaler de en dagmamma som ikke betaler skatt."

Finnes det ikke dagmammaer som betaler skatt??

Klart det gjør men de vokser ikke på trær.

Skrevet

hihihi, det var en siiinsykt god og forenklet forklaring :-)

Beste hilsen fra

Og disse forskjellene er årsaken til at reglene ble som de er. Det var IKKE en glipp at det ikke ble noe krav om at man skal være hjemme med barnet.

Skrevet

Da er jeg sikker på at du er en av de som ikke kan få kontantstøtte for dine barn. Det er som regel slik holdning blant dem som ikke nyter godet.

Tullball.

Jeg har vært mot kontantstøtte hele tiden, også da jeg hadde barn i den rette alderen hos dagmamma.

Skrevet

Litt firkantet og forenklet presentert, så vil KrF at mor skal være mer hjemme, FrP og H er for alt som smaker av mer "valgfrihet" uansett om det betyr svart dagmamma, og Sp vil ha mer overføringer til de som ikke trenger barnepass utenfor hjemmet fordi barnet bor i en storfamilie på en bondegård.

Veldig bra forenkling!

;o)

Gjest flirer litt i det skjulte
Skrevet

Tullball.

Jeg har vært mot kontantstøtte hele tiden, også da jeg hadde barn i den rette alderen hos dagmamma.

Og du mottok støtten selvsagt?

(Rister litt på hodet-dobbelmoral)

Skrevet

Beste hilsen fra

Det er ikke sikkert at du lever så lenge at du får dine pensjonspoeng utbetalt...synes ikke at det argumentet er verd så mye. Dessuten kan man ordne en del med forsikringselskaper også.

Skrevet

Ikke usaklig i det hele tatt, den som betaler mer skatt enn meg må ha en kjempehøy inntekt og klarer seg dermed uten kontantstøtten.

Hva hvis mannen i huset jobber full jobb og har en halv jobb ekstra for å finansiere at kona er hjemme. Men det hadde ikke gått uten kontantstøtte fordi lån til hus er for store. Har du så lite empati for slike familier som virkelig ønsker at en skal være hjemme med minsten?

skorpionfisken
Skrevet

Du har jo valgmulighet du også, du kan jo velge dagmamma som din venninne. da blir det likt.

Og så la andre jobbe og betale for en ekstra?

Skrevet

Hva tror du skjedde med dagmammaprisene da kontantstøtten kom?

Skrevet

Du er jaggu flink til å trekke slutninger på andres vegne.

*rister på hodet over dine bastante villfarelser*

Skrevet

Hva hvis mannen i huset jobber full jobb og har en halv jobb ekstra for å finansiere at kona er hjemme. Men det hadde ikke gått uten kontantstøtte fordi lån til hus er for store. Har du så lite empati for slike familier som virkelig ønsker at en skal være hjemme med minsten?

Familier må da innordne seg akkurat som det passer dem uten at jeg skal blande meg opp i det. Hvor har jeg skrevet at jeg ikke unner noen å være hjemme med barna sine?

Skrevet

Du er jaggu flink til å trekke slutninger på andres vegne.

*rister på hodet over dine bastante villfarelser*

Du svarte ikke på spørsmålet. Den som tier den samtykker?

Skrevet

Du svarte ikke på spørsmålet. Den som tier den samtykker?

Jeg synes jeg svarte helt fint på det spørsmålet. Er du litt tett i kålen eller?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...