Gå til innhold

Å ta bort et gode

Anbefalte innlegg

Gjest flirer litt i det skjulte
Skrevet

Familier må da innordne seg akkurat som det passer dem uten at jeg skal blande meg opp i det. Hvor har jeg skrevet at jeg ikke unner noen å være hjemme med barna sine?

Det kommer jo tydelig fram når du er imot kontantstøtten. Det er faktisk noen familier som ikke hadde kunnet vært hjemme uten den.

• Svar 103
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• flisa

17

• msna

13

• snø

9

• laban

7

Mest aktive i denne tråden

Gjest en mamma i nord
Skrevet

Da er jeg sikker på at du er en av de som ikke kan få kontantstøtte for dine barn. Det er som regel slik holdning blant dem som ikke nyter godet.

Det har du helt rett i:-)

Kanskje jeg hadde tenkt andreledes om dette om jeg selv kunne nyte godt av det, slik er det jo ofte.

Men samtidig så vet jo alle at det koster penger å ha barn, og jeg er hellr for å sikre at alle får en barnehageplass om de ønsker det, som det gjerne kan være max pris på etter statlige satser.

Skrevet

Det kommer jo tydelig fram når du er imot kontantstøtten. Det er faktisk noen familier som ikke hadde kunnet vært hjemme uten den.

Jeg har også lyst til å være hjemme når 11-åringen min kommer hjem fra skolen, det er vel OK at jeg belaster fellesskapet med det også?

Skrevet

Jeg har også lyst til å være hjemme når 11-åringen min kommer hjem fra skolen, det er vel OK at jeg belaster fellesskapet med det også?

Det hadde faktisk vært greit for meg! Er ikke så kjip jeg.

Skrevet

joda, det stemmer. Men så jobber jeg og betaler skatt. Det samme gjør min kjære. Så jeg tror nok at vi betaler inn nok til å "fortjene" en barnehageplass. Det er jo sånn samfunnet er bygget opp - betal inn og få igjen når du har behov :-))

Uansett - argumentet om at barnehageplassen koster mer enn det vi foreldre betaler er det mest elendige forsvaret for kontantstøtte jeg vet om.

Hadde det nå enda vært sånn at det _kun_ var de som var hjemme som fikk støtte, så var det nå en ting (som jeg fremdeles ikke ville være for, men...). Men når man får kontantstøtte fordi man ikke får barnehageplassen man egentlig ville ha hatt, da er det noe seriøst galt. Pengene burde brukes på å bygge barnehager i stedet!

og som noen sa i et innlegg - det er frie valg. Og man kan velge å jobbe eller man kan velge å være hjemme. Men jeg synes ikke man kan forvente å få betalt for å gå hjemme av staten.

Det finnes ingen fornuftige argumenter for kontantstøtten, som ikke samtidig tilsier at det er ganske mange andre ting man burde få kontantstøtte for i samfunnet, for det er ganske mange som ikke kan/får benytte seg av statens begrensede tilbud. Hva med kontantstøtte til alle som ikke får sykehjemsplass, som en start?

Beste hilsen fra

"joda, det stemmer. Men så jobber jeg og betaler skatt. Det samme gjør min kjære. Så jeg tror nok at vi betaler inn nok til å "fortjene" en barnehageplass. Det er jo sånn samfunnet er bygget opp - betal inn og få igjen når du har behov :-))" Av og til lurer jeg på hva enkelte tenker med.

Det der er det mest tåpelige jeg leser. Hva skal enslige si da som ikke har fått eller vil få barn? De må da også betale like mye skat og kanskje mere enn deg. De må betale skatt for din permisjon første året etter barnet er født, de må betale for alle sykedagene du har for barna dine OG de må være med på å betale ganske så mye for din barnehageplass. Nå som en barnehagplass bare koster 2700 uten mat, så tror jeg nok dere får enda mere enn 6000 i måneden i statsstøtte.

Skrevet

Jeg synes jeg svarte helt fint på det spørsmålet. Er du litt tett i kålen eller?

Jeg skjønte faktisk ikke om du hadde det eller ei. Men da får jeg tro at du ikke har motatt den så bastant som du er.

Skrevet

"dette er snakk om 3 år. Det har RIKE NORGE RÅD TIL! :)"

Og hvor mye som følger den argumentasjonsrekken har rike Norge råd til?? Hva gjør barnepass så spesielt. Hva med eldreomsorg? Alle som ikke får sykehjemsplass må få kontantstøtte for å kunne betale for hjemmehjelp. Og en sykehjemsplass sponses med atskillig mer enn 6000... Rike Norge har vel råd til det??

"det skal vel ikke være sånn at det eneste rette for ALLE, uansett om de bor på en øy ute i havgapet eller i Oslo, skal og MÅ jobbe fullt og ha barna i barnehage?"

Nei, det er fritt valg hva man vil. Min mor var feks hjemme med meg da jeg var liten. Ingen kontantstøtte. Det var trangt økonomisk, men vi overlevde. Det kan folk i dag også. Men selvfølgelig må det gå ut over levestandarden.

"Hva slag samfunn er det da? - jo, et samfunn som ikke tåler at folk kan velge selv."

Jeg tåler at folk velger selv, det er ikke det det handler om. Folk må gjerne være hjemme med barna sine, jeg synes bare ikke at de skal få betalt for det. For det er ikke en jobb å passe egne barn.

"Hvorfor mener du det er så rett at bare barnehagebarn blir sponset med 6000 i fra staten da? - for det blir de jo!"

Barnehage sponses for at vi foreldre skal kunne jobbe, når vi jobber betaler vi skatt. Så vi betaler tilbake til fellesskapet for den tjenesten vi får. Er man hjemme, jobber man ikke. Man bare mottar.

"Burde det ikke da vært enda mer rettferdig at også disse foreldrene betalte det det faktisk koster for en plass - nemlig rundt 9000,- i mnd? de jobber jo....?"

Det er rett og slett ikke samfunnet tjent med! For hvis det var sånn så var det ganske mange jobber som aldri hadde blitt besatt fordi folk ikke hadde hatt råd til å jobbe! Så banrehagene sponses fordi det er samfunnsøkonomisk nyttig. Men hvor er nytten av å sponse hjemmeværende foreldre??

"Å være hjemme betyr ikke at man er lat eller arbeidssky el."

Det ville det heller aldri falle meg inn og påstå! Jeg har full respekt for dem som velger å være hjemme på hel eller deltid - DET ER IKKE DET DET HANDLER OM!

"- man kan jo gå tilbake til jobb etter en tid og betalte skatt på lik linje med andre - og kanskje LEVE lenger også og betale mer skatt...."

Hihihi, jeg tror ganske mange hjemmeværende mødre vil si at det er minst like stressende å være hjemme med små barn som å være i jobb ;o)

"hva med de som jobber halv dag, er det urettferdig at de betaler mindre skatt?"

Man yter selvfølgelig etter innsats - og får igjen etter innsats. Det handeler ikke om at jeg fordi jeg er mot kontantstøtte mener at alle skal jobbe 100% og at det å være hjemme er fy. Det handler om at jeg synes at man ikke skal få betalt for å jobbe mindre.

Beste hilsen fra

For hvis det var sånn så var det ganske mange jobber som aldri hadde blitt besatt fordi folk ikke hadde hatt råd til å jobbe!

Hallo!!! Det er over 100 000 arbeidsledige her til lands. Hvorfor ikke la de som ikke har noe å gjøre som må leve på arbeidsledighetstrygd eller sosialpenger kunne få seg et vikariat? I Trondheim er det mange lærere og førskolelærere som ikke får seg jobb faktisk bare for å ta et eksempel.

Skrevet

Ikke usaklig i det hele tatt, den som betaler mer skatt enn meg må ha en kjempehøy inntekt og klarer seg dermed uten kontantstøtten.

Da mener jeg at dere også burde greie dere uten sponssing fra staten til barnehagestøtte eller i såfall langt mindre støtte en det dere får.

Skrevet

Da mener jeg at dere også burde greie dere uten sponssing fra staten til barnehagestøtte eller i såfall langt mindre støtte en det dere får.

Du om det.

Skrevet

joda, det stemmer. Men så jobber jeg og betaler skatt. Det samme gjør min kjære. Så jeg tror nok at vi betaler inn nok til å "fortjene" en barnehageplass. Det er jo sånn samfunnet er bygget opp - betal inn og få igjen når du har behov :-))

Uansett - argumentet om at barnehageplassen koster mer enn det vi foreldre betaler er det mest elendige forsvaret for kontantstøtte jeg vet om.

Hadde det nå enda vært sånn at det _kun_ var de som var hjemme som fikk støtte, så var det nå en ting (som jeg fremdeles ikke ville være for, men...). Men når man får kontantstøtte fordi man ikke får barnehageplassen man egentlig ville ha hatt, da er det noe seriøst galt. Pengene burde brukes på å bygge barnehager i stedet!

og som noen sa i et innlegg - det er frie valg. Og man kan velge å jobbe eller man kan velge å være hjemme. Men jeg synes ikke man kan forvente å få betalt for å gå hjemme av staten.

Det finnes ingen fornuftige argumenter for kontantstøtten, som ikke samtidig tilsier at det er ganske mange andre ting man burde få kontantstøtte for i samfunnet, for det er ganske mange som ikke kan/får benytte seg av statens begrensede tilbud. Hva med kontantstøtte til alle som ikke får sykehjemsplass, som en start?

Beste hilsen fra

Kontantstøttedebatten har en tendens til å ende opp med en debatt som minner sykt om misunnelse og sutring, "får du så skal jeg også ha" Jeg tror det er fordi de fleste egentlig ser vanviddet med den, og av mangel på andre argumenter er det plutselig de som bruker barnehageplasser som har sugerøret i statskassen. Som om ikke staten sponser alle offentlige arbeidsplasser og dermed brukerne av disse tjenestene.

Skrevet

"joda, det stemmer. Men så jobber jeg og betaler skatt. Det samme gjør min kjære. Så jeg tror nok at vi betaler inn nok til å "fortjene" en barnehageplass. Det er jo sånn samfunnet er bygget opp - betal inn og få igjen når du har behov :-))" Av og til lurer jeg på hva enkelte tenker med.

Det der er det mest tåpelige jeg leser. Hva skal enslige si da som ikke har fått eller vil få barn? De må da også betale like mye skat og kanskje mere enn deg. De må betale skatt for din permisjon første året etter barnet er født, de må betale for alle sykedagene du har for barna dine OG de må være med på å betale ganske så mye for din barnehageplass. Nå som en barnehagplass bare koster 2700 uten mat, så tror jeg nok dere får enda mere enn 6000 i måneden i statsstøtte.

Det virker som om du ønsker usa-tilstander her.

I perioder tar folk mer ut av felles goder enn andre perioder. De som velger å ikke få barn må kanskje ha mer støtte og hjelp fra staten når de blir eldre og pleietrengende.

De som får barn føder nye borgere som igjen skal bidra til fellesskapet.

Jeg synes vi får et sykt samfunn hvis vi skal telle på kronene hvor mye den enkelte tar ut av fellesskapets midler. Synes ikke du også det er godt å vite at om du blir syk så avhenger ikke hjelpen du får av om forsikringene er i orden? Blir du varig ufør slipper du å sulte osv.

Skrevet

Ja, og min stemme går til ett av partiene som lover å kvitte seg med kontantstøtten.

Det er ondskapsfullt!

Skrevet

Det virker som om du ønsker usa-tilstander her.

I perioder tar folk mer ut av felles goder enn andre perioder. De som velger å ikke få barn må kanskje ha mer støtte og hjelp fra staten når de blir eldre og pleietrengende.

De som får barn føder nye borgere som igjen skal bidra til fellesskapet.

Jeg synes vi får et sykt samfunn hvis vi skal telle på kronene hvor mye den enkelte tar ut av fellesskapets midler. Synes ikke du også det er godt å vite at om du blir syk så avhenger ikke hjelpen du får av om forsikringene er i orden? Blir du varig ufør slipper du å sulte osv.

Det er da akkursatt slik det er for kontantstøttemotakere også. De har og kommer til å betale skatt de også. De er også med på å sette barn til verden som senere skal betale skatt.

Skrevet

Og så la andre jobbe og betale for en ekstra?

Om du vil tenke på samfunnets økonomi så håper jeg du heller tar en dagmamma. Det er da langt dyrere for staten å sponse din barnehageplass enn det er å gi deg kontantstøtte til dagmamma. Så bytt om du da gjør du samfunnet en høyyere gevinst.

Gjest true_love
Skrevet

"Har man annen intekt så skulle man ikke fått kontantstøtten heller.

"

hæ? så BEGGE foreldrene bør være hjemme da - på sveltihjel? hehe

:) neii hvis moren har annen inntekt :)

Skrevet

For hvis det var sånn så var det ganske mange jobber som aldri hadde blitt besatt fordi folk ikke hadde hatt råd til å jobbe!

Hallo!!! Det er over 100 000 arbeidsledige her til lands. Hvorfor ikke la de som ikke har noe å gjøre som må leve på arbeidsledighetstrygd eller sosialpenger kunne få seg et vikariat? I Trondheim er det mange lærere og førskolelærere som ikke får seg jobb faktisk bare for å ta et eksempel.

"Hallo!!! Det er over 100 000 arbeidsledige her til lands. Hvorfor ikke la de som ikke har noe å gjøre som må leve på arbeidsledighetstrygd eller sosialpenger kunne få seg et vikariat? I Trondheim er det mange lærere og førskolelærere som ikke får seg jobb faktisk bare for å ta et eksempel."

...og det gjør de til en god ide å tvinge dem som får barn til å være hjemme fordi de ikke har råd til barnehageplass??

For å si det sånn - det er ikke jobbene til høyt utdanna man ikke hadde fått besatt ved 9000 kr for en barnehageplass. Jeg hadde feks fremdeles jobbet, selv med den stive prisen. De jobbene man IKKE hadde fått besatt var lavtlønnsyrkene og deltidsstillingene, der hvor man tjener mindre, like mye eller marginalt mer enn 9000 kr - og de vil vel ikke lærere og førskolelærere ha uansett...

Med priser på 9000 for en barnehageplass hadde man fått et SINNSYKT marked for svarte dagmammaer (bare tenk hva de kunne begynt å ta betalt...).

Beste hilsen fra

Skrevet

Om du vil tenke på samfunnets økonomi så håper jeg du heller tar en dagmamma. Det er da langt dyrere for staten å sponse din barnehageplass enn det er å gi deg kontantstøtte til dagmamma. Så bytt om du da gjør du samfunnet en høyyere gevinst.

Noe av det mest ironiske med kontantstøtten, er at det i mange tilfeller er statsstøtte til svart arbeidssektor. En sektor som politikerne ellers er enige om å bekjempe.

Og ja, jeg vet at det finnes enkelte dagmammaer som betaler skatt. Jeg har selv brukt en. Det kostet meg hele kontantstøtten + nesten 2000 kr, i mnd for 80% plass, og det er fem år siden. Det forteller litt om hvordan denne bransjen blomstrer.

Skrevet

"Det er jo snakke om å passe ungene - Staten sponser BARNEPASSERE, enten det er mamma hjemme, pappa på deltid, svart dagmamma (selv om det ikke er ønskelig) - eller barnhagebarn. OG de sponser faktisk barnehagebarn med MER."

Staten sponser så mye her i verden, og hvis vi som ikke bruker enkelte tilbud skulle få kontantsøtte for det, så hadde det blitt ganske kostbart for staten... Hva gjør barnepass til en mer høyverdig ting - og hvorfor i holante heita skal folk få betaling for å passe egne barn? Jeg ser logikken i at man betaler for at andre passer dem, men ikke i at noen skal betale meg for å gjøre det selv.

Kollektivtilbudet er ganske bra sponsa, mens vi som kjører bil betaler avgifter i bøtter og spann. Det er kanskje ikke "rettferdig", men ganske smart likevel, med tanke på hvilken samfunnsutvikling vi ønsker.

Jeg har en kollega (innvandrer selv), som sier at kontantstøtten er en forbannelse for innvandrere, fordi alt for mange holder barna hjemme, i stedet for å sende dem i barnehage. Med alle de uønskede konsekvensene det får mht språk og integrering. Det er en god del norskfødte barn som også burde ha gått, men som holdes hjemme pga kontantsøtten.

"Kan ikke skjønne at du ikke ser det?"

Jeg ser hva du sier, men er som sagt ikke enig i konklusjonen du trekker.

"Kontantsøtten kontra en utbetalt lønn på 16.000,- er ikke akkurat "fet betaling" - syns du?"

Som sagt, jeg synes ikke man skal ha betaling for å passe egne barn.

"Syns det er tøft jeg, å velge å være hjemme på så lite. Det unner jeg dem!"

Det har ingenting med å unne eller ikke unne noen noe. Det har noe med at det er innført en ordning som er alt annet enn fornuftig, og som har en hel haug med negative konsekvenser. Det er selvfølgelig kjekt for noen at de får et tilskudd for å gå hjemme, men hele argumenteasjonen for å betale ut dette tilskuddet er helt på trynet så lenge samfunnet sponser en hel rekke andre ting også, uten at de som ikke bruker disse tilbudene får noen som helst kontantstøtte.

Jeg er tilbøyelig til å være enig med dem som sier at dette er noe gamle gubber i Krf har funnet på for å få kvinner hjem til kjøkkenbenken.

Uten at det betyr at jeg ser ned på kvinner som velger å være hjemme. Jeg synes bare ikke at staten skal betale for det.

"jeg betaler gjerne skatt til alle unger - uansett hvordan de blir passet - og det er foreldrenes valg, -heldigvis."

Jeg betaler også gjerne skatt. Men jeg jobber ikke ræva av meg for at andre skal få betalt for å gå hjemme. Å passe egne unger er nemlig ingen jobb man skal betales for å gjøre!!

Beste hilsen fra

Knallbra skrevet snø. Kunne ikke vært mer enig.

Skrevet

Hva hvis mannen i huset jobber full jobb og har en halv jobb ekstra for å finansiere at kona er hjemme. Men det hadde ikke gått uten kontantstøtte fordi lån til hus er for store. Har du så lite empati for slike familier som virkelig ønsker at en skal være hjemme med minsten?

De mennene du her snakker om kan det neimen ikke være mange av. Sånne sandalmannfolk finnes ikke lenger.

Skrevet

De mennene du her snakker om kan det neimen ikke være mange av. Sånne sandalmannfolk finnes ikke lenger.

Jeg kjenner paret og kona ønsker i en periode og være hjemmeværende med små barn og mannen gjør alt han kan for å få dette til for sin familie. Ære være han for det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...