Gå til innhold

Dagpengesvindel...(?)

Anbefalte innlegg

Gjest Økt fritid.....
Skrevet

Heisann, har oppstått et lite problem og håper dere kan hjelpe meg.

Fikk nylig beskjed om at jeg permiteres fra månedskifte, MEN, kjæresten og jeg har allerede bestilt en 1mnd tur til utlandet fra litt utti februar. Jeg skulle i utgangspunktet ikke tape inntekt da planen var å "bytte vakter"/jobbe inn før/etter og hun har tatt ut ferie allerede, hva gjør jeg?

Det er jo ikke lov å dra til utlandet mens man mottar dagpenger, men om jeg ikke gjør dette må hun ha 1mnd ferie i sofaen, og vi må bløffe sykdom for få tilbake 14000kr for turen vår.

Skal jeg dra allikevel å få noen til å levere meldekortene for meg??, er det noen der ute som vet hvor stor risken på å bli tatt er...

Gjest svindel, ja.
Skrevet

Vet om noen som blei tatt. Det blei fengselsstraff.

Gjest alive&kicking
Skrevet

For 10 år siden hadde jeg glatt tatt sjansen, mens nå vet jeg ikke helt. Arbeidsformidlingen hang på meg som en klegg....

Skrevet

Vet om noen som blei tatt. Det blei fengselsstraff.

Fengselsstraff ?

haha, det tror jeg ikke noe på.

En slik oppsiktsvekkende nyhet hadde nok havnet i media, så da har du kanskje en link ?

Skrevet

Arbeidskontoret har da aldri nektet noen å dra på ferie.

Du har ikke ganske enkelt vurdert å forklare dem saken? Det ordner seg helt sikkert.

Dessuten har man lov til å reise til utlandet, men ikke uten forutgående beskjed.

Gjest en-to-tre-4
Skrevet

Jeg har vært permittert mange ganger, og har aldri hatt kontakt med Aetat annet enn når jeg har vært der og meldt meg permittert. De har aldri ringt eller kalt meg inn på noe møte, og den lengste perioden jeg har vært permittert var vel ca 6 mnd. Om du vil ta sjansen på å dra uten å gi beskjed, kan du levere meldekort over internett nå så du slipper å få andre til å gjøre det for deg.

Gjest Økt fritid.....
Skrevet

Du har ikke ganske enkelt vurdert å forklare dem saken? Det ordner seg helt sikkert.

Dessuten har man lov til å reise til utlandet, men ikke uten forutgående beskjed.

Jeg kan jo si ifra at jeg drar, men dagpengene vil da stanses, og jeg har ikke råd til å reise om jeg ikke har noen slags inntekt denne perioden.

Skrevet

For 10 år siden hadde jeg glatt tatt sjansen, mens nå vet jeg ikke helt. Arbeidsformidlingen hang på meg som en klegg....

hvordan da??

Gjest Økt fritid.....
Skrevet

Jeg har vært permittert mange ganger, og har aldri hatt kontakt med Aetat annet enn når jeg har vært der og meldt meg permittert. De har aldri ringt eller kalt meg inn på noe møte, og den lengste perioden jeg har vært permittert var vel ca 6 mnd. Om du vil ta sjansen på å dra uten å gi beskjed, kan du levere meldekort over internett nå så du slipper å få andre til å gjøre det for deg.

takk for svaret, jeg hører til i oslo-regionen, er du herfra også??, greit å vite i forhold til hvor ivrig de er på å ha kontakt med meg:-)

Gjest alive&kicking
Skrevet

hvordan da??

Jeg ble nedringt med jobbtilbud. Selvsagt helt ubrukelige tilbud og som ikke gikk i praksis da....

Men når det er sagt så reiste jeg mye utenlands når jeg var arbeidsledig og det gikk fint det (for 10 år siden).

Jeg har dårlig erfaring generelt med arbeidsformidlingen, det virker som de sitter på hver sin sekk med egne penger.

Skrevet

Jeg ble nedringt med jobbtilbud. Selvsagt helt ubrukelige tilbud og som ikke gikk i praksis da....

Men når det er sagt så reiste jeg mye utenlands når jeg var arbeidsledig og det gikk fint det (for 10 år siden).

Jeg har dårlig erfaring generelt med arbeidsformidlingen, det virker som de sitter på hver sin sekk med egne penger.

Hørte ikke stort når jeg var ledig en tid tilbake, men det var ikke så lenge da, heldigvis:-)

Gjest arbeidsledige har ikke krav på ferie
Skrevet

Har dessverre vært langtidsledig selv - og nei, som ledig har man ikke rett til ferie, er slutt på det. Arbeidsledige får ikke feriepenger, og drar man utenlands er man pliktig til å melde fra - og dagpengene stoppes. Siden dagpengene i utgangspunktet er bare drøye 60% av det man tjente før man ble ledig, blir utenlandsferie gjerne en økonomisk umulighet.

Strengt tatt skal man ikke ta ferie innenlands heller uten å melde fra, man skal nemlig bruke hele tiden sin på å søke jobb, men når jeg spurte fikk jeg til svar at så lenge man kunne stille på møter på en dags varsel, gikk det greit. Dette krever selvsagt at man har en pålitelig person til å ta seg av posten, for jeg har fått innkalling til møter med kort varsel (2-3 dager)pr post (bor i Hordaland).

En annen ting man ikke har lov til er å gjøre frivillig arbeid som "kunne vært betalt". Slikt skal føres som arbeidstimer på meldekortet, og føre til trekk i dagpenger, ganske frustrerende når man brenner etter å gjøre en innsats på en eller annen måte.

Ang. spørsmål om hva jeg ville gjort, så ville nok ikke jeg tatt sjansen på å dra en måned utenlands på dagpenger nei, meldte fra og fikk trekk da jeg tok en billigtur sydover etter å gå på veggene her hjemme etter utallige avslag (eller null respons). Men jeg kjenner flere som har dratt utenlands uten å melde fra uten å få problemer - tror bekymringen hadde ødelagt ferien for meg, men skjønner deg godt hvis du likevel drar.

Gjest jobbtilbud????
Skrevet

Fikk du virkelig jobbtilbud fra Aetat mens du var arbeidsledig? Jeg har nå dessverre vært ledig mer enn 2 år med 3 mnd avbrudd, og jeg har ikke fått ett eneste jobbtilbud fra Aetat- hadde tatt nesten hva som helst i perioder, men er "overkvalifisert" (hater det ordet etterhvert) for det meste - har høyere utdanning og en god del erfaring.

Jeg kjenner flere andre som har vært langtidsledige, og ingen av dem heller har fått ett eneste jobbtilbud gjennom Aetat.

Begynner snart selv i en jobb som møtebooker noen timer i uka, og håååååååper at det kan føre til noe mer, men har ingen garantier. Har vært i kontakt med samtlige vikarbyråer i området jevnlig også - og der er det også null respons.

Skrevet

Hm, mulig jeg har dårlig arbeidsmoral, men jeg hadde dratt og heller reist hjem om de hadde kontaktet meg og forøvrig ikke sagt et pip.Du hadde jo bestilt turen før du viste dette. . Men tviler på at de gjør så mye av henvendelser. Men du kan jo ha et møte med dem i forkant, om at du blir permittert så får du unna div papirmøl kanksje.

Skrevet

Vel, de kan ikke nekte en men de kan stoppe pengene mens en er borte...

Mitt råd vil nok være å bare reise, ikke gi beskjed til aetat.. få noen andre til å sende inn for deg.

Gjest alive&kicking
Skrevet

Fikk du virkelig jobbtilbud fra Aetat mens du var arbeidsledig? Jeg har nå dessverre vært ledig mer enn 2 år med 3 mnd avbrudd, og jeg har ikke fått ett eneste jobbtilbud fra Aetat- hadde tatt nesten hva som helst i perioder, men er "overkvalifisert" (hater det ordet etterhvert) for det meste - har høyere utdanning og en god del erfaring.

Jeg kjenner flere andre som har vært langtidsledige, og ingen av dem heller har fått ett eneste jobbtilbud gjennom Aetat.

Begynner snart selv i en jobb som møtebooker noen timer i uka, og håååååååper at det kan føre til noe mer, men har ingen garantier. Har vært i kontakt med samtlige vikarbyråer i området jevnlig også - og der er det også null respons.

Jeg har ingen spesiell utdanning bortsett fra gymnas og har arbeidspraksis fra det meste. Omtrent som en potet. Kan brukes til alt. Har sine fordeler og ulemper det....

Fikk til svar at hvis jeg takket nei til et jobbtilbud så "tok dem trygda mi".

Det spilte ingen rolle om jeg måtte stå opp 5 om morgenen, pendle 2 timer med buss hver vei og ikke hadde noen til å passe barna....

Eneste jeg klarte å vri meg unna med var om jeg gjorde et så dårlig intervju at de valgte noen andre....

Skrevet

Grunnen til at du ikke skal reise er jo at de kan ringe deg med tilbud om jobb, og da bør du takke ja... ellers mister du retten til dagpenger... men det skjer noe ikke! samboeren min mottok dagpenger en liten periode, og ingen kontaktet han.. Vi har levert innmeldekort for svigerfar når han har vært i hjemlandet.

jeg hadde reist hadde jeg vært deg. Blir jo ikke svindel da, du bryter reglene litt.. men du jobber jo ikke svart..

det tar 6-8 uker før du får dagpenger.. så håper du har søkt allerede nå..

Skrevet

Jeg kan jo si ifra at jeg drar, men dagpengene vil da stanses, og jeg har ikke råd til å reise om jeg ikke har noen slags inntekt denne perioden.

Ikke si i fra, bare reis! Det går bra, vi har postet for svigerfar.. men det er lett å glemme, så be den som skal sende for deg (mammaen din? ;) henge de på kjøleskapet med postit lapp med datoen da de skal sendes..

God tur!

Gjest vær nå ærlig
Skrevet

Man skal ikke svindle.. Ikke reis.

Gjest en-to-tre-4
Skrevet

takk for svaret, jeg hører til i oslo-regionen, er du herfra også??, greit å vite i forhold til hvor ivrig de er på å ha kontakt med meg:-)

Nei, jeg er fra Vestlandet ;o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...