Gjest adi Skrevet 27. januar 2001 Del Skrevet 27. januar 2001 Jeg har fått resept på blodtrykksmedisinen "DIOVAN KAPS 80MG No 28 DATOP". Det ble også nevnt betegnelsen "Angiotensin ll - reseptor antagonist". Skal virke på nyrene. Hva står ordene for, og hvordan virker middelet på nyrene og videre på blodtrykket? Og hvilke bivirkninger har det? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/17042-blodtrykksmedisin/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 1. februar 2001 Del Skrevet 1. februar 2001 Svar til ADI. Blodtrykket reguleres via en rekke stoffet, dels av hormonkarakter, samt av en rekke nerveimpulser, hvis effekter i stor grad formidles av de samme stoff. Sentralt i blodtrykksreguleringen står det såkalte Renin-Angiotensin-systemet. Angiotensin II er sluttproduktet av en rekke forandringer av et stoff som lages og lagres i de fleste celler. Når dette stoffet blir frisatt, virker det på bl.a. årevegger ved å "binde" seg til spesifikke reseptorer, og via disse får åreveggen beskjed om å trekke seg sammen. Dermed vil trykket i åren stige. Moderne blodtrykksmedisiner er "designet" slik at de "passer" tilreseptorstedet, kan binde seg til det, og dermed blokkere plassen for det stoffet som egentlig skal binde seg der, nemlig angiotensin II. Slik vil effekten av angiotensin II utebli, og blodtrykket vil ikke stige. Effekten er litt spesiell på nyrene, fordi stoffene virker litt forskjellig på de årer som fører til og dem som fører fra nyrevevet. Dermed vil reseptorhemmere hos personer som har store påleiringer i åreveggene til nyrene kunne forårsake reduksjon av nyrefiltrasjonen, d.v.s. funksjonen, og en alvorligere tilstand vil kunne utvikle seg. Dette er det imidlertid lett å kontrollere, og det er sjelden vi ser det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/17042-blodtrykksmedisin/#findComment-79825 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest adi Skrevet 3. februar 2001 Del Skrevet 3. februar 2001 Svar til ADI. Blodtrykket reguleres via en rekke stoffet, dels av hormonkarakter, samt av en rekke nerveimpulser, hvis effekter i stor grad formidles av de samme stoff. Sentralt i blodtrykksreguleringen står det såkalte Renin-Angiotensin-systemet. Angiotensin II er sluttproduktet av en rekke forandringer av et stoff som lages og lagres i de fleste celler. Når dette stoffet blir frisatt, virker det på bl.a. årevegger ved å "binde" seg til spesifikke reseptorer, og via disse får åreveggen beskjed om å trekke seg sammen. Dermed vil trykket i åren stige. Moderne blodtrykksmedisiner er "designet" slik at de "passer" tilreseptorstedet, kan binde seg til det, og dermed blokkere plassen for det stoffet som egentlig skal binde seg der, nemlig angiotensin II. Slik vil effekten av angiotensin II utebli, og blodtrykket vil ikke stige. Effekten er litt spesiell på nyrene, fordi stoffene virker litt forskjellig på de årer som fører til og dem som fører fra nyrevevet. Dermed vil reseptorhemmere hos personer som har store påleiringer i åreveggene til nyrene kunne forårsake reduksjon av nyrefiltrasjonen, d.v.s. funksjonen, og en alvorligere tilstand vil kunne utvikle seg. Dette er det imidlertid lett å kontrollere, og det er sjelden vi ser det. Takk for informativt svar. Jeg har hatt åreknuter i bena siden min første graviditet for 42 år siden. Mange er kommet i årenes løp, og flere er blitt operert bort. I de senere år er de merkelig nok ikke blitt flere, jeg er nu 59 år. Dessuten har jeg hatt tendens til ødemer fra jeg var ganske ung og brukte vanndrivende midler noen tid. Og videre i nyere tid endel vanndrivende urteteer. Men det virker som dette problemet er borte i dag. Kan dette være indikasjoner på at jeg kan ha "store påleiringer i åreveggene til nyrene", som du skriver om? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/17042-blodtrykksmedisin/#findComment-80573 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 8. februar 2001 Del Skrevet 8. februar 2001 Takk for informativt svar. Jeg har hatt åreknuter i bena siden min første graviditet for 42 år siden. Mange er kommet i årenes løp, og flere er blitt operert bort. I de senere år er de merkelig nok ikke blitt flere, jeg er nu 59 år. Dessuten har jeg hatt tendens til ødemer fra jeg var ganske ung og brukte vanndrivende midler noen tid. Og videre i nyere tid endel vanndrivende urteteer. Men det virker som dette problemet er borte i dag. Kan dette være indikasjoner på at jeg kan ha "store påleiringer i åreveggene til nyrene", som du skriver om? Svar til Adi. Slike eventuelle påleiringer vil ikke affisere forholdene i dine vener (samleårer) fra legger og ankler. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/17042-blodtrykksmedisin/#findComment-82939 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 8. februar 2001 Del Skrevet 8. februar 2001 Takk for informativt svar. Jeg har hatt åreknuter i bena siden min første graviditet for 42 år siden. Mange er kommet i årenes løp, og flere er blitt operert bort. I de senere år er de merkelig nok ikke blitt flere, jeg er nu 59 år. Dessuten har jeg hatt tendens til ødemer fra jeg var ganske ung og brukte vanndrivende midler noen tid. Og videre i nyere tid endel vanndrivende urteteer. Men det virker som dette problemet er borte i dag. Kan dette være indikasjoner på at jeg kan ha "store påleiringer i åreveggene til nyrene", som du skriver om? Svar til Adi. Slike eventuelle påleiringer vil ikke affisere forholdene i dine vener (samleårer) fra legger og ankler. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/17042-blodtrykksmedisin/#findComment-82969 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.