Gå til innhold

60% sykemeldt, men i full jobb

Anbefalte innlegg

Gjest Meningsløst
Skrevet

Hva slags system er dette egentlig. Ja jeg vet det har blitt nye regler, men hvorfor blir min mann sykemeldt 60% når han allikevel må jobbe fullt.

Han trodde dette ville medføre kortere dager, men nei, han måtte være der hele tiden, og meningen var da at han ikke skulle jobbe mer enn 40% - siden han jo er sykemeldt 60%

Dette lar seg jo ikke gjøre, han må jo jobbe like mye som før, men de begrunner det med at han har fått med seg en hjelper. En hjelper som han må beskrive til i detalj hva som skal gjøres, og ikke nok med det, av og til må de jobbe med hvert sitt.

Jeg har sagt til min mann at: sett deg på kontoret og hvil, men det kan han ikke, for da stopper rett og slett hele produksjonen opp.

Han har også fått tildelt en bakvakt som han liksom skal kunne ringe til. Dette lar seg jo ikke gjøre i praksis, da denne har jobbet sin økt og har reist hjem for å sove. Ringer han dit, så blir jo denne sur (forståelig nok), og mannen min må allikevel være på jobben.

Jeg skjønner ikke dette her jeg altså.

Kan han risikere noe ved å gjøre som jeg sier. "Sett deg på kontoret, og la det gå som det går"?

Gjest bare en
Skrevet

Hvis jobben hans ikke klarer å kordinere arbeidet slik at han bare får 40% arbeidsdag ville jeg ha gått til legen og forklart saken og sagt at jeg ønsket 100% sykemelding for å komme ovenpå.

Skrevet

Kjære vene, han skal ikke være tilstede på arbeid mer enn 40%!

Når han har jobbet sånn omtrent to hele dager i uken eller fire halve eller hva han nå synes er best (må avtales med arbeidsgiver) skal han gå hjem. SKAL!

Arbeidsgiver kan få skikkelig trøbbel hvis de ikke respekterer sykemeldingen hans.

Gjest urettferdig system
Skrevet

Aktivitet under sykdom kalles det så fint.

Jeg sitter her i dag uten sykepengerettigheter, kanskje jeg ikke engang får rehabiliteringspenger fra januar. Grunnen?

Nei, jeg har ikke vært sykmeldt i ett år, jeg har i løpet av de siste tre årene hatt kortere og noen lengere delvis sykmeldinger, men likevel har jeg stort sett vært på jobb 100% og mer enn det. Har en kronisk sykdom men har likevel presset meg for arbeisgivers skyld.

Så nå sitter jeg her med kun 66% av inntekten (hvis jeg får det da) og må bare gå tilbake i jobb og drite opp i om jeg er frisk eller ikke. Hadde jeg visst det jeg vet i dag ville jeg insistert på full sykmelding for over to år siden og tatt meg tid til skikkelig behandling. Jeg ville ikke tenkt på arbeidsgivers situasjon når jeg ble borte men min egen helse. Toget er gått føler jeg. Hun på trygdekontoret sa det kreves aktivitet, jeg forsøkte å forklare at mine forsøk på deltidsarbeid i november og desember forverret min sykdom. Men du vet - regler er regler.

Jeg vil anbefale mannen din å be om 100% sykmelding og hvis han kan ha nytte av behandling, at han får den nå. Det er for sent når rettighetene er over hvis dere ikke har drøssevis med penger i banken.

Skrevet

Jeg var 50% sykemeldt, og var på jobb kun 2-3 dager i uka. Han må gå tilbake til legen og få endret dette.

Gjest urettferdig system
Skrevet

Kjære vene, han skal ikke være tilstede på arbeid mer enn 40%!

Når han har jobbet sånn omtrent to hele dager i uken eller fire halve eller hva han nå synes er best (må avtales med arbeidsgiver) skal han gå hjem. SKAL!

Arbeidsgiver kan få skikkelig trøbbel hvis de ikke respekterer sykemeldingen hans.

Det er ikke noe som heter SKAL mer, nå skal de sykmeldte møte på jobben under sykdom, om så bare for å koke kaffe! De nye reglene kom 1. juni.

Før var det tabu å jobbe når man var sykmeldt, nå er det hele snudd på hodet.

http://www.trygdeetaten.no/default.asp?strTema=sykdom&path=sykepenger&path_sub=sykmeldingsregler

Skrevet

Det er ikke noe som heter SKAL mer, nå skal de sykmeldte møte på jobben under sykdom, om så bare for å koke kaffe! De nye reglene kom 1. juni.

Før var det tabu å jobbe når man var sykmeldt, nå er det hele snudd på hodet.

http://www.trygdeetaten.no/default.asp?strTema=sykdom&path=sykepenger&path_sub=sykmeldingsregler

Er man 60% sykemeldt skal man være hjemme 60%.

Aktiv sykemelding er noe helt annet - da har du rett.

Gradert sykemelding skal forsøkes først - ved aktiv sykemelding er man i utgangspunktet 100% sykemeldt, og så kan man bli enig med arbeidsgiver og/eller trygdekontor/bedriftslege om når man skal koke kaffen, evt. hva annet man skal gjøre. Og det innbefatter ikke eget, ordinært arbeid. Skal man gjøre det man pleier men i mindre målestokk brukes gradert sykemelding.

Gjest urettferdig system
Skrevet

Gradert sykemelding skal forsøkes først - ved aktiv sykemelding er man i utgangspunktet 100% sykemeldt, og så kan man bli enig med arbeidsgiver og/eller trygdekontor/bedriftslege om når man skal koke kaffen, evt. hva annet man skal gjøre. Og det innbefatter ikke eget, ordinært arbeid. Skal man gjøre det man pleier men i mindre målestokk brukes gradert sykemelding.

Du tar nok grundig feil her.

Man kan være 60% sykmeldt samtidig som det stilles krav til at man er på jobb hele dagen. Noen sykdommer gjør at vi ikke klarer å produsere så mye som vi gjør til vanlig, kanskje må vi ha lengere og hyppigere pauser osv. Det er grunnleggende feil at man _skal_ være hjemme tilsvarende sykmeldingsprosenten.

Skrevet

Man kan være 60% sykmeldt samtidig som det stilles krav til at man er på jobb hele dagen. Noen sykdommer gjør at vi ikke klarer å produsere så mye som vi gjør til vanlig, kanskje må vi ha lengere og hyppigere pauser osv. Det er grunnleggende feil at man _skal_ være hjemme tilsvarende sykmeldingsprosenten.

Da er man på aktiv sykemelding. Det er fremdeles legen som bestemmer hvor mye man skal være på jobb, ikke arbeidsgiver.

Gjest urettferdig system
Skrevet

Da er man på aktiv sykemelding. Det er fremdeles legen som bestemmer hvor mye man skal være på jobb, ikke arbeidsgiver.

Feil igjen, trygdekontoret bestemmer, og kan straffe den sykmeldte med å ikke betale sykepenger hvis den sykmeldte ikke gjør som de vil. Legen kan bli straffet for å være for slapphendt med sykmeldingene.

Men nå gidder jeg ikke diskutere mer, jeg vet jeg har rett fordi dette inngår i min jobb. Du kan jo ta en tlf til trygdekontoret i morgen og sjekke der. Og hvis du fremdeles velger å tro at det gamle systemet gjelder plager det ikke meg så voldsomt.

Gjest Meningsløst
Skrevet

Feil igjen, trygdekontoret bestemmer, og kan straffe den sykmeldte med å ikke betale sykepenger hvis den sykmeldte ikke gjør som de vil. Legen kan bli straffet for å være for slapphendt med sykmeldingene.

Men nå gidder jeg ikke diskutere mer, jeg vet jeg har rett fordi dette inngår i min jobb. Du kan jo ta en tlf til trygdekontoret i morgen og sjekke der. Og hvis du fremdeles velger å tro at det gamle systemet gjelder plager det ikke meg så voldsomt.

Du har nok mye rett i det du skriver her, for jeg også har lest noe i de nye trygdereglene. Og det at han må være på jobben er jo en ting, hvis han kun jobbet 40%

MEN, jeg fatter ikke at det kan være riktig at han skal jobbe 100%, når han er sykemeldt 60% for det er akkurat det han gjør.

Det er overhode ingen forskjell, og på meg virker det som om arbeidsgiver kan gjøre akkurat som de vil, bare de finner en liksom løsning. Om den fungerer for den det gjelder, spiller visst ingen rolle.

Når grunnen til at han er sykemeldt i tillegg er etter en skade han har fått på jobben, grunnet dårlig sikring fra deres side, burde de vel gjort ting på en annen måte.

Så var det mannen min da, han er jo selvsagt alt for snill, og klarer ikke å si nok er nok.

Han har ikke tid til å ta seg en kopp kaffe innimellom engang. OG da er det noe riv ruskende galt.

Gjest urettferdig system
Skrevet

Du har nok mye rett i det du skriver her, for jeg også har lest noe i de nye trygdereglene. Og det at han må være på jobben er jo en ting, hvis han kun jobbet 40%

MEN, jeg fatter ikke at det kan være riktig at han skal jobbe 100%, når han er sykemeldt 60% for det er akkurat det han gjør.

Det er overhode ingen forskjell, og på meg virker det som om arbeidsgiver kan gjøre akkurat som de vil, bare de finner en liksom løsning. Om den fungerer for den det gjelder, spiller visst ingen rolle.

Når grunnen til at han er sykemeldt i tillegg er etter en skade han har fått på jobben, grunnet dårlig sikring fra deres side, burde de vel gjort ting på en annen måte.

Så var det mannen min da, han er jo selvsagt alt for snill, og klarer ikke å si nok er nok.

Han har ikke tid til å ta seg en kopp kaffe innimellom engang. OG da er det noe riv ruskende galt.

De nye reglene blir nok utnyttet av arbeidsgivere. Her gjelder det å spille på lag med legen og få til en annen ordning.

Gjest Meningsløst
Skrevet

De nye reglene blir nok utnyttet av arbeidsgivere. Her gjelder det å spille på lag med legen og få til en annen ordning.

Ja jeg vet ikke jeg, men dette er jo helt høl i hue.

Saken er jo den at han kan godt jobbe litt, og det vil han jo også, men så fort han kommer på jobben så er det full rulle - noe som ikke var meningen fra legens side. Da hadde han jo ikke blitt sykemeldt 60% i første omgang.

Er det bedre for disse forbanna knotehuene som har bestemt disse nye reglene, at folk blir 100% sykemeldt i steden.

Dvs. hvis de har en lege som tør, for legene må også være forsiktige her. Makan til overformynderi.

Jeg blir så oppgitt.

Gjest to dgr uken
Skrevet

Jeg er sykemeldt 60 %, og er på jobb tirsdag og torsdag (fulle dager), og slapper av, går til behandling / trening osv de tre andre dagene.

Hvorfor må han gå på jobb hver dag? Det må ikke jeg.

Gjest rutangis netu
Skrevet

Dere må ta kontakt med lege og trygdekontor og fortelle hvordan dette fungerer. De kan snakke mer arbeidsgiveren.

Er jo noe som heter aktiv sykemelding. En jobber det en orker (ikke det bedriften trenger) for ikke å miste kontakten med jobben fullstendig. Menhan har jo allikevel en 'frisk' del.

Nei, si til legen/trygdekontoret at han ikke blir frisk på denne måten. Faren er vel heller full sykemelding.

Gjest rutangis netu
Skrevet

Jaja. Etterhvert så burde jo hver bedrift få et eget 'sykerom' da, med senger og hvilestoler hvor utskremte, syke arbeidere kan legge seg ned innimellom øktene.

Skrevet

"Er man 60% sykemeldt skal man være hjemme 60%."

Det er ikke lenger riktig. Hvor mye i % du er sykemeldt betyr ikke lenger at det er hvor mye du skal være borte fra jobb.

Det betyr hvor stor del av jobben din du ikke er i stand til å utføre, og det skal lages individuelle handlingsplaner for hvordan dette best kan tilpasses den enkelte for å nå målet - som vanligvis er å få den sykemeldte tilbake i full jobb.

Dette skal da tilpasses den enkelte, helt avhengig av sykdommens OG arbeidets art - og skal være et sammarbeid mellom den sykemeldte, nærmeste leder, legen og eventuelt bedriftslegen.

Hvis det er hensiktsmessig både for den sykemeldte OG arbeidsgiveren, så kan det være at den sykemeldte må være 100% på jobb, men utføre f.eks 40% av det "vanlige" arbeidet.

Dette skal så evalueres fortløpende etter en fremdriftsplan som skal være en del av handlingsplanen.

En kopi av handlingsplanen (som signeres av både den sykemeldte og arbeidsgiver) skal sendes legen, og Trygdekontoret kan også be om å få en kopi.

Gjest rutangis netu
Skrevet

Har han skrevet under en slik avtale som det ble henvist til da? Og hva ble avtalt der? Han må jo isåfall ta kontakt med den tredjeparten som underskrev avtalen og si at denne ikke blir overholdt.

Skrevet

Kanskje en ide å ta det opp med legen?

Gjest urettferdig system
Skrevet

Ja jeg vet ikke jeg, men dette er jo helt høl i hue.

Saken er jo den at han kan godt jobbe litt, og det vil han jo også, men så fort han kommer på jobben så er det full rulle - noe som ikke var meningen fra legens side. Da hadde han jo ikke blitt sykemeldt 60% i første omgang.

Er det bedre for disse forbanna knotehuene som har bestemt disse nye reglene, at folk blir 100% sykemeldt i steden.

Dvs. hvis de har en lege som tør, for legene må også være forsiktige her. Makan til overformynderi.

Jeg blir så oppgitt.

Høyrekreftene råder! Det er bare rom for de flinke, friske, vellykkede. Vi andre skal få føle hvor mindreverdig vi er.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...