Gå til innhold

Middag for tre

Gjest biff a`la Kjøttkongen

Anbefalte innlegg

Gjest biff a`la Kjøttkongen
Skrevet

Hei

Jeg skal snart lage en middag for tre venner og skal lage biff, stekte grønnsaker og bakt potet.

Det jeg lurer på er:

1) Biff. Hvordan lager jeg det? Har lyst til å krydre de men hvordan gjør jeg det og hvor mange grader skal de stekes på?

2) Stekte grønnsaker: sjampinjong, løk og paprika. Jeg har ikke wok så hvordan lager jeg dette? Hva slags krydder kan jeg bruke og hvordan skal jeg steke de?

3) Bakt potet: har tenkt å ha i potetene kryddersmør, mais og revet ost. Hvor lenge skal potetene varmes i ovnen og på hvor mye?

På forhånd takk.

Gjest baremei
Skrevet

Hei! Kanskje du kan få noen tips på

www.matprat.no

Skrevet

1 og 2: vet ikke

3: det kommer helt an på flere ting. Størrelsen på potetene, og ofte har stekeovnen noe å si. Jeg pleier å ha de i ovnen i ca en time på ...200 grader? Husker ikke, tar det på måfå. men det hender de må stå i opptil en og en halv time.

Et annet potet-tips: hasselback poteter. Utrolig godt. Fant denne oppskriften, men jeg pleier i tillegg å presse et hvitløksfedd og smøre potetene med (litt sånn i mellom "skivene"), og legge en osteskive over.

http://www.peppernet.no/peppernet/Oppskrifter/Saus-tilbehor/hasselback_poteter.html

Skrevet

Ok, hvordan biffkjøtt har du? Er det indrefilet er de høye...

1) Biff. Hvordan lager jeg det? Har lyst til å krydre de men hvordan gjør jeg det og hvor mange grader skal de stekes på?

- jeg synes biffen er best med bare salt og pepper, evt. finhakka hvitløk som du kliner den i før du legger den i panna. Hvor mange grader du skal steke den på avhenger av hvor tjukk biffen er, er den veldig tjukk så stek den på middels varme i ca. 7 minutter.. ta den til side og skjær bittelitt i den for å se om den er rød inni. Medium er best synes jeg. Er den tynn kan du steke den på ganske høy varme, pass på at du får stekeskorpe.

Har du indrefileter eller veldig høye biffer, kan du steke dem på høy varme, så de får stekeskorpe - deretter putte de inn i ovene i ca. 5 - 10 minutter på 200 grader (sjekk dem med jevne mellomrom så de ikke blir helt gjennomstekt)

2) Stekte grønnsaker: sjampinjong, løk og paprika. Jeg har ikke wok så hvordan lager jeg dette? Hva slags krydder kan jeg bruke og hvordan skal jeg steke de?

- Regner med du skal bruke fersk sjamoinjong? Skjer dem i skiver, stek dem på nesten høyest varme, bruk en del smør for de trekker til seg det, salt og papper (bruk en del og smak til). Stek dem til de blir gyllenbrun og "slappe". Når du skal steke løk og bruke som du skal så bruk rødløk. Skjer løken i skiver så det blir strimler, ikke for tykke. Samme med paprikaen, men de kan være litt tykkere. Løken steker du i litt olje til den blir slapp, ikke brun! tar ca. 3 min. paprikaen skal være litt sprø, så den kan du legge i panna med løken etter løken har blitt litt slapp. Så slenger du sjampinjongen oppi og blader. bruk salt - det holder - masse smak i alt. Du ser/smaker når det er fwerdig. dette går fort (soppen kan ta noe tid), så bru sterk varme på alt. Ikke stek paprika og løken for lenge.. legg alt i en ildfastform og varm det i fem minutter med potetene før dere spiser. Enkelt å ha gjort det klart på forhånd.

3) Bakt potet: har tenkt å ha i potetene kryddersmør, mais og revet ost. Hvor lenge skal potetene varmes i ovnen og på hvor mye?

- har du store poteter må du regne med å ha dem inne i ovenen i hvert fall 2 timer - så sett de inn lenge før gjestene kommer. 230 grader. er de middels blir det ca. 1 1/2 time. Stikk en gaffel for å sjekke om de er myke. Blir de ferdioge før de kommer er det ingenfare - de holder sge varme i flere timer. bare sett de på benken. 10 min. før biffen er klar (hold ovnen varm) lager du et kryss i poteten og klemmer på de, syll de med det du vil. Smør tar du i bånn, men folk pleier å ta i smør selv. jeg pleier bare å kjøpe hvitløkssmør jeg - det holder i massevis, og er enkelt. med ost osv. blir bare poteten et måltid, du trenger egentlig ikke det til biff. Bakt potet lager seg selv, bare ha den i ovnen, stikke den for å sjekke om den er feridg, og slenge den på tallerkenen.. med noe godt smør vedsiden av. Og salt og pepper.

Lykke til med middagen, og bon apetitt! ; )

Skrevet

) Biff. Hvordan lager jeg det? Har lyst til å krydre de men hvordan gjør jeg det og hvor mange grader skal de stekes på?

De bør marineres, og marinade lages av olje,krydder og noe syrlig feks. eddik. Se på matprat for en marinader. Du bør ikke salte de før de har fått stekeskorpe for da trekker saltet kraften ut av kjøttet. Stek de på den ene siden og salt og pepre osv. Tykkelsen avgjør dette. Det bør være indre- ytre filet eller entrecote. Mørbrad osv. egner seg ikke så godt syntes jeg.

Stek friske sjampinjong og løk i margarin, så tilsetter du salt og pepper og steker litt til.(også her for at ikek saltet skal trekke for mye vann ut av sjampinjongene). Server ogs evt. broccoli ved siden av.

3) Bakt potet: har tenkt å ha i potetene kryddersmør, mais og revet ost. Hvor lenge skal potetene varmes i ovnen og på hvor mye? kommer an på str. men ca. 40 min på 200 grader ?? (tror jeg)

Skrevet

) Biff. Hvordan lager jeg det? Har lyst til å krydre de men hvordan gjør jeg det og hvor mange grader skal de stekes på?

De bør marineres, og marinade lages av olje,krydder og noe syrlig feks. eddik. Se på matprat for en marinader. Du bør ikke salte de før de har fått stekeskorpe for da trekker saltet kraften ut av kjøttet. Stek de på den ene siden og salt og pepre osv. Tykkelsen avgjør dette. Det bør være indre- ytre filet eller entrecote. Mørbrad osv. egner seg ikke så godt syntes jeg.

Stek friske sjampinjong og løk i margarin, så tilsetter du salt og pepper og steker litt til.(også her for at ikek saltet skal trekke for mye vann ut av sjampinjongene). Server ogs evt. broccoli ved siden av.

3) Bakt potet: har tenkt å ha i potetene kryddersmør, mais og revet ost. Hvor lenge skal potetene varmes i ovnen og på hvor mye? kommer an på str. men ca. 40 min på 200 grader ?? (tror jeg)

Margarin? Helligbrøde! Fersk sopp skal stekes i smør!

Potetene må nok stå i ovnen i mye mer enn 40 minutter. Beregn i alle fall en time på 225 grader, mer om de er store.

Skrevet

Bare en ting, bakte poteter er best når de har vært lenge i ovnen, ikke risiker at de er for lite stekt... så stek de gjerne god tid i forveien, beregn god margin til når gjestene kommer... minst to timer i 200 grader, evt. ha på høy varme i begynnelsen og senk varmen og la potetene stå i til gjestene kommer.

Ellers er det rimelig enkelt å lage din egen kryddersmør....og beregn rikelig, holder seg bra lenge i kjøleskap etterpå... tine smør, par fedd hvitløk etter smak (finhakket), litt paprikapulver, gressløk eller annen fersk urte du liker.. i foodprocessor eller rør for hånd.

Å blande en cafe de paris sausepose med smør er også et godt tips men synes dette må smelte ordentlig på poteten ellers blir det litt vel pulveraktig smak om ikke smøret er helt smeltet når du spiser..

Et annet alternativ er å ha med rømme til, evt med finhakket stekt sopp..gi gjerne gjestene både kryddersmør og rømme alternativ på bordet :)

Skrevet

Margarin? Helligbrøde! Fersk sopp skal stekes i smør!

Potetene må nok stå i ovnen i mye mer enn 40 minutter. Beregn i alle fall en time på 225 grader, mer om de er store.

JA, ja smør da!! Det har jeg ikke så ofte i huset og tar det jeg har.

Tror det er 3 år siden jeg bakte potter i stekeovnen så jeg husker tydeligvis svært dårlig. Tror vi bruker ca. 1 time på grillen. (gass)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...