Gå til innhold

Norske billisters holdninger

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=262242

Dette viser vel ganske så klart at den sterke økningen av bøtesatser de siste år, samt en svært restriktiv holdning til fartsgrenser, ikke har ønsket effekt - men tvert om.

Hvilket ikke overrasker meg noe.....

Ei heller vil det overraske meg om norske politikere likevel fortsetter den trenden de nå har lagt seg på, med ytterligere økning av bøtesatsene og flere fartskontrollbokser.

Det går jo akkurat som jeg forventet når det gjelder folks holdninger og moral i trafikken.....

Skrevet

Vel, av egen erfaring så blir jeg enda mere hissig etter at jeg har fått en bot. Jeg blir irritert på slike "molbo regler" vi har både i trafikken og ellers. Vet at jeg ikke burde være slik, men slik er jeg desverre.

Skrevet

Vel, av egen erfaring så blir jeg enda mere hissig etter at jeg har fått en bot. Jeg blir irritert på slike "molbo regler" vi har både i trafikken og ellers. Vet at jeg ikke burde være slik, men slik er jeg desverre.

Det er helt menneskelig, og derfor også fullt mulig å forutsette som en "normal" reaksjon.

Vi mennesker reagerer nemlig slik når vi oppfatter det vi straffes for som fullstendig urimelig.

Det er visst bare noen politikere og byråkrater som ikke forstår noe slikt.

De er i hvert fall usedavnlig flinke til å la særdeles mange normalt lovlydige borgere til å føle seg som kriminelle.

Og da vil selvfølgelig respekten for lov og orden generelt sett bli dårligere.

Ikke akkurat hva man burde forsøke iherdig å få til vel....?

Skrevet

Å tro at grunnen til bøtesatsene og de ekstremt restriktive fartsgrensene enkelte steder er utelukkende av trafikksikkerhetsmessige hensyn, er i beste fall naivt. Politikerne VET så inderlig godt at enkelte bestemmelser er så restriktive at mange vil unngå å følge dem, uansett om straffegebyrene øker. Det er tross alt, for mange, forskjell på regler som har en mening og regler som bare er regler. Dermed betyr det masse ekstra penger inn i kassen.

"..........................."

Skrevet

Å tro at grunnen til bøtesatsene og de ekstremt restriktive fartsgrensene enkelte steder er utelukkende av trafikksikkerhetsmessige hensyn, er i beste fall naivt. Politikerne VET så inderlig godt at enkelte bestemmelser er så restriktive at mange vil unngå å følge dem, uansett om straffegebyrene øker. Det er tross alt, for mange, forskjell på regler som har en mening og regler som bare er regler. Dermed betyr det masse ekstra penger inn i kassen.

"..........................."

Amen.

Gjest en bilist
Skrevet

Ikke en unnskyldning, bare mulig forklaring: Mange speedometere er unøyaktige. Og det er veldig vanskelig å regulere farten nøyaktig også.

Er du litt under fartsgrensen, får du bilen bak deg temmelig nær med fare for påkjørsel bakfra. Kjører du litt over grensen, er risikoen for bot der.

Skrevet

Det er fan så klart man blir aggressiv når det omtrent er uråd å ta seg frem etter vegene.

Det er så dårlige veger, så farlige veger, så mye trafikk, så dårlig vedlikehold, kunstig lave fartsgrenser og mengder av tullinger som kjører under (altfor lave) fartsgrensene, at man egentlig har gitt opp.

...

Det er blitt så ille langt hovedferdselsårene i dette landet, at bil ikke lenger er noe alternativ mellom øst og vest, øst og midt, og øst og sør.

Vi tar fly.

Skrevet

Det er fan så klart man blir aggressiv når det omtrent er uråd å ta seg frem etter vegene.

Det er så dårlige veger, så farlige veger, så mye trafikk, så dårlig vedlikehold, kunstig lave fartsgrenser og mengder av tullinger som kjører under (altfor lave) fartsgrensene, at man egentlig har gitt opp.

...

Det er blitt så ille langt hovedferdselsårene i dette landet, at bil ikke lenger er noe alternativ mellom øst og vest, øst og midt, og øst og sør.

Vi tar fly.

Hert er en oversikt som viser hva vi må betale i Norge i forhold til andre land:

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=102313

Og den sier vel sitt?

Skrevet

Hert er en oversikt som viser hva vi må betale i Norge i forhold til andre land:

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=102313

Og den sier vel sitt?

Over 5000 for trafikkforeelse (ulovlig forbikjøring, kjøring på rødt lys) er noe strengere enn hvis du slår noen halvt i hjel i blind vold.

Ta et søk på nettet og se hva voldskriminalitet straffes med. For de grove sakene er typisk straff ca. 5000 kroner i bot, samt i noen tilfeller betinget fengsel.

Skrevet

Over 5000 for trafikkforeelse (ulovlig forbikjøring, kjøring på rødt lys) er noe strengere enn hvis du slår noen halvt i hjel i blind vold.

Ta et søk på nettet og se hva voldskriminalitet straffes med. For de grove sakene er typisk straff ca. 5000 kroner i bot, samt i noen tilfeller betinget fengsel.

Ergo oppleves "lovlydige folk flest" at de blir kriminalisert gjennom slike straffereaksjoner, og moralen samt holdninger til lov og orden generelt sett går rett i dass....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...