Gå til innhold

Samvær - bytting av helger

Anbefalte innlegg

Gjest er jeg vanskelig?
Skrevet

Har en dom som sier at far skal ha samvær annenhver helg.

Vi venter på hovedforhandling neste måned, og sakkyndig har vært inne i bildet og hatt samtaler/observarsjon av begge parter.

Far skulle hatt samvær i nyttårshelgen, men unnlot å hente barnet, uten noen grunn, annet enn at han ikke kunne, pr. SMS.

Neste samværshelg skulle da vært nå til helgen, men han har bestemt at han vil forandre på dette og bytte til neste helg istedenfor.

Fikk klar beskjed om at han ikke ville akseptere noe annet. Igjen, jeg har ikke fått noen grunn.

Far er arbeidsledig og har ingen andre barn eller ny partner.

For meg skaper det imidlertid problemer, fordi jeg har andre barn, samt en kjæreste (vi bor ikke sammen)r som også har barn, og det er ønskelig at vi da kan ha frihelg samtidig, noe som skjer i snitt hver 6-7 uke.

Dette er vanskelig å få gjort noe med, da øvrige parter følger samme syklus, grunnet arbeids osv.

Jeg har blitt rådet av min advokat til å stå på mitt og følge normal syklus og ikke endre på den, med mindre begge parter er enige om det.

Jeg er redd jeg vil fremstå som vanskelig når vi da kommer til retten, da det ser ut til at han kommer til å nekte å ha samvær i det som egentlig skulle vært hans helger.

Jeg vet med sikkerhet at det ikke byr på praktiske problemer for far å følge vanlig syklus.

Slike episoder har det vært rett som det er. Bl.a når det gjelder henting/levering.

I henhold til dom, så er far ansvarlig for dette, mens jeg dekker km-godtgjørelse.

Han har tilgang til bil, det har ikke jeg.

Plutselig kan han bare finne på å si at jeg må hente barnet selv, og barnet blir hos ham inntil jeg har hentet det.

Han har også flyttet to ganger siden september, han har ikke meldt flytting og jeg aner ikke hvor han bo, da han nekter å opplyse det til meg.

Det eneste jeg har hørt via sakkyndig er at han bor i et slags kollektiv.

Noen innspill eller råd til meg i denne situasjonen?

Skrevet

Følg advokatens råd.

Kan det være at han saboterer fordi han vil ødelegge alenehelger for deg og din nye kjæreste?

Slik du fremstiller det her er det far som er vanskelig og plutselig ikke holder avtaler. Hadde han enda hatt en grunn, men det har han jo ikke.

Gjest er jeg vanskelig?
Skrevet

Følg advokatens råd.

Kan det være at han saboterer fordi han vil ødelegge alenehelger for deg og din nye kjæreste?

Slik du fremstiller det her er det far som er vanskelig og plutselig ikke holder avtaler. Hadde han enda hatt en grunn, men det har han jo ikke.

Jeg tror ikke han vet at jeg har kjæreste, men jeg mistenker at det er en form for taktikk forut for rettsaken, for å fremstille meg som vanskelig.

Jeg fikk nemlig nærmest en trusselmelding før nyttår om at jeg måtte være klar over at samvær fra nyttår av skulle finne sted fra uke 2 av, hvis ikke ble dette en sak for dommeren!!

Da jeg meldte tilbake at dette var korrekt og at han hadde helt rett, fikk jeg melding tilbake om at han desverre hadde skrevet feil og at han egentlig mente motsatt, altså oddetallsuker.

Skrevet

Jeg tror ikke han vet at jeg har kjæreste, men jeg mistenker at det er en form for taktikk forut for rettsaken, for å fremstille meg som vanskelig.

Jeg fikk nemlig nærmest en trusselmelding før nyttår om at jeg måtte være klar over at samvær fra nyttår av skulle finne sted fra uke 2 av, hvis ikke ble dette en sak for dommeren!!

Da jeg meldte tilbake at dette var korrekt og at han hadde helt rett, fikk jeg melding tilbake om at han desverre hadde skrevet feil og at han egentlig mente motsatt, altså oddetallsuker.

for en dust!

Skrevet

Ta vare på alle mailer m.m. som du får. Dette er i hvertfall saklig dokumentasjon. Vær også nøye med hva du sender som svar. (Han kan bruke dette mot deg igjen)

Du er ikke vanskelig dersom du holder avtalen. Det er han som er vanskelig dersom han ikke holder avtaler.

Gjest du er IKKE vanskelig
Skrevet

Du er da ikke vanskelig !!!

Stå på ditt, dere har jo en regel og da må den følges, følger ikke han den, at han har barna mindre enn han skal, bør du informere om det, da skal han faktisk betale deg mer.

Bytting av helger bør kun skje hvis det er noe helt spesielt som forårsaker det, slik som bryllup o.l., barna må jo bli øre i hodet når de aldri vet hvor de skal være.

Det kan vel virke som han kun skal sabotere.

Skrevet

Hvis det er noen trøst bruker slike ting å bli bedre etterhvert. De skal bare hevne seg litt først....

Gjest er jeg vanskelig?
Skrevet

Hvis det er noen trøst bruker slike ting å bli bedre etterhvert. De skal bare hevne seg litt først....

Vet ikke jeg, det har gått 2 år nå, og det synes ikke til å ta noen ende.

Hans generelle holdning ser ut til å være at han gjør det han vil, når det måtte passe, uavhengig av hvilke konsekvenser det får for andre.

Når han har bestemt seg, så er det overhodet ikke muligheter for å forhandle/diskutere.

Dette var vel grunnen til at forholdet tok slutt også, så hvorfor skulle det egentlig bli bedre nå? Det ligger nok i hans natur, siden hans oppførsel ikke gjelder kun overfor meg, men også andre.

Skrevet

Vet ikke jeg, det har gått 2 år nå, og det synes ikke til å ta noen ende.

Hans generelle holdning ser ut til å være at han gjør det han vil, når det måtte passe, uavhengig av hvilke konsekvenser det får for andre.

Når han har bestemt seg, så er det overhodet ikke muligheter for å forhandle/diskutere.

Dette var vel grunnen til at forholdet tok slutt også, så hvorfor skulle det egentlig bli bedre nå? Det ligger nok i hans natur, siden hans oppførsel ikke gjelder kun overfor meg, men også andre.

Har vært der selv en gang. Da det meste var vanskelig. Men plutselig snudde det, og siden har det bare vært greit å samarbeide. Faren fikk det antakelig bedre med seg selv. Hvis du synes det er alt for tøft, så kan du kontakte et familierådgivningskontor, for å vite hvordan du skal handle når ting er vanskelig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...