Gå til innhold

Hva er det med somaliere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nothing is as unequal as an equal treatment of unequals.

Hvem er det som foreslår "equal treatment of unequals" om ikke nettopp Den Brune Berme.

Jeg tar jo nettopp til orde for at man skal behandle folk som individer (og gi dem differensiert oppfølging basert på individuelle behov), istedet for å behandle alle "unequal" somaliere som "equals".

Med andre ord - det ordtaket er en sviende kritikk av nettopp dem som tror at alle "somaliere" kan behandles likt. (Med andre ord, Den Brune Berme.)

Med vennlig hilsen

• Svar 63
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

18

• Goliath

4

• Mr Kahn

3

• petter smart

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest Dette blir jo helt latterlig!
Skrevet

så sant så sant. Men de får IKKE den behandlingen de trenger. Til og med normenn får ikke den behandlingen de trenger, pga lange køer. men de kan da i det minste få seg jobb? Og syns ikke at krig er noen unnskyldning for å komme hit å drepe folk...samme hva slags traume de har/har hatt.

Jeg vet faktisk ikke hvor motivert jeg hadde vært til å skaffe meg en jobb jeg heller hvis jeg hadde gått inn og ut av psykoser pga traumer fra fortiden...

Det er nok sammensatte grunner til at en del somaliere (og andre!) står utenfor arbeidsmarkedet eller er godt representert på kriminalstatistikker. Jeg har satt fingeren på EN av dem...

Skrevet

Jeg vet faktisk ikke hvor motivert jeg hadde vært til å skaffe meg en jobb jeg heller hvis jeg hadde gått inn og ut av psykoser pga traumer fra fortiden...

Det er nok sammensatte grunner til at en del somaliere (og andre!) står utenfor arbeidsmarkedet eller er godt representert på kriminalstatistikker. Jeg har satt fingeren på EN av dem...

Du presenterer de vanlige forklaringer på arbeidsløshet i disse gruppene, men msiter desverre perspektivet og bliket ut i realitetens verden. Vi har nelig en tilnærmet lik gruppe med noenlunde samme utgangspunkt nemlig Tamilene.

Nesten like fattige, like krigstrøtte, neste like stor grad av analfabetisme osv, osv.

Blandt dem er flertallet i arbeid. Hvorfor? De søker og tar jobber de er kvalifisert for. De flytter gjerne landet rundt hvis de må. De VIL arbeide, og arbeid finnes. I DERES kultur er det en skam å leve av å snylte på andre.

Kanskje forklaringen faktisk ligger litt nærmere den Kadra skisserer, enn alle mulige høytravende "intellektuelle" analyser og bortforklaringer?

Skrevet

Hvem er det som foreslår "equal treatment of unequals" om ikke nettopp Den Brune Berme.

Jeg tar jo nettopp til orde for at man skal behandle folk som individer (og gi dem differensiert oppfølging basert på individuelle behov), istedet for å behandle alle "unequal" somaliere som "equals".

Med andre ord - det ordtaket er en sviende kritikk av nettopp dem som tror at alle "somaliere" kan behandles likt. (Med andre ord, Den Brune Berme.)

Med vennlig hilsen

Hvem er DEn Brune Berme? Somaliere har en del fellestrekk, og det er ikke noe negativt. De trenger en spesiell oppfølging pga. sin bakgrunn, og det er ikke individuelt eller negativt. Derfor igjen 'nothing is as unequal as an equal treatment of unequals. Det er ujevnt og urettferdig å behandle somalske barn på samme måte og norsk.

Skrevet

Hei,

Nei, selvsagt ikke.

Poenget er at hvis man påstår (som "pirko" gjør) at en bestemt folkegruppe er særlig voldelig, så bør han jo ta sin egen folkegruppe med i betraktningen.

Jeg kritiserer ikke på basis av folkegruppe.

Med vennlig hilsen

På basis av hva da?

Skrevet

Hvem er DEn Brune Berme? Somaliere har en del fellestrekk, og det er ikke noe negativt. De trenger en spesiell oppfølging pga. sin bakgrunn, og det er ikke individuelt eller negativt. Derfor igjen 'nothing is as unequal as an equal treatment of unequals. Det er ujevnt og urettferdig å behandle somalske barn på samme måte og norsk.

Hvem er det som påstår at de skal behandles på samme måte som norske barn? De skal behandles som individer.

Det er de som tenker på dem som "somaliere" (og derfor som en homogen gruppe) som vil behandle dem "equal".

Med vennlig hilsen

Skrevet

Du presenterer de vanlige forklaringer på arbeidsløshet i disse gruppene, men msiter desverre perspektivet og bliket ut i realitetens verden. Vi har nelig en tilnærmet lik gruppe med noenlunde samme utgangspunkt nemlig Tamilene.

Nesten like fattige, like krigstrøtte, neste like stor grad av analfabetisme osv, osv.

Blandt dem er flertallet i arbeid. Hvorfor? De søker og tar jobber de er kvalifisert for. De flytter gjerne landet rundt hvis de må. De VIL arbeide, og arbeid finnes. I DERES kultur er det en skam å leve av å snylte på andre.

Kanskje forklaringen faktisk ligger litt nærmere den Kadra skisserer, enn alle mulige høytravende "intellektuelle" analyser og bortforklaringer?

Ja, en tilfeldig 22 åring vet nok best.

Gjelder det en tilfeldig norsk 22 åring også (f. eks. en blitzer), som kan uttale seg for alle nordmenn, eller gjelder det bare somaliere som du kan skyve foran deg?

Skrevet

På basis av hva da?

Jeg kritiserer individer på basis av hva de handlingene de (personlig) har utført.

Med vennlig hilsen

Gjest fra sine
Skrevet

Hvem er det som påstår at de skal behandles på samme måte som norske barn? De skal behandles som individer.

Det er de som tenker på dem som "somaliere" (og derfor som en homogen gruppe) som vil behandle dem "equal".

Med vennlig hilsen

Alle barn skal behandles som individer, men det er begrenset hva en lærer får gjort.

Spesielt kanskje i en klasse med mange barn, og hvor noen ikke kan norsk.

Selv har jeg et barn som trenger ekstra ressurser, og har bare godord å si om skolen. Min førsteklassing kan allerede lese, skrive og stortrives.

Men vi bor på landet med 16 elever og 3 lærere i klassen. I byene er klassene større, og da må det gå på bekostning av noen.

Skrevet

På basis av hva da?

Jeg kritiserer individer på basis av de handlingene de (personlig) har utført.

(Og ikke hva "andre somaliere" har gjort.)

Skrevet

Ja, en tilfeldig 22 åring vet nok best.

Gjelder det en tilfeldig norsk 22 åring også (f. eks. en blitzer), som kan uttale seg for alle nordmenn, eller gjelder det bare somaliere som du kan skyve foran deg?

Sitat: "Ja, en tilfeldig 22 åring vet nok best."

Ikke særlig forundret over at du tar avstand fra Kadra. Det har du jo også gjort før, da hun med liv og helse som innsats tok opp kampen mot lemlesting og vansiring av kvinners kjønnsorganer.

Da var hun endog: "bare en tilfeldig 20-åring", som "selvsagt" ikke har peiling på hva hun prater om i følge deg.

Skrevet

Alle barn skal behandles som individer, men det er begrenset hva en lærer får gjort.

Spesielt kanskje i en klasse med mange barn, og hvor noen ikke kan norsk.

Selv har jeg et barn som trenger ekstra ressurser, og har bare godord å si om skolen. Min førsteklassing kan allerede lese, skrive og stortrives.

Men vi bor på landet med 16 elever og 3 lærere i klassen. I byene er klassene større, og da må det gå på bekostning av noen.

Hei,

Helt enig, og derfor er det ekstra viktig at ressursene går til de individuelle ungene som trenger dem mest, og ikke "alle somaliere, uansett".

Med vennlig hilsen

Skrevet

Sitat: "Ja, en tilfeldig 22 åring vet nok best."

Ikke særlig forundret over at du tar avstand fra Kadra. Det har du jo også gjort før, da hun med liv og helse som innsats tok opp kampen mot lemlesting og vansiring av kvinners kjønnsorganer.

Da var hun endog: "bare en tilfeldig 20-åring", som "selvsagt" ikke har peiling på hva hun prater om i følge deg.

http://www.tvnorge.no/programmer/1930/nyheter/1016177

Skrevet

Ja riktig. Dette forklarer jo igrunn hvorfor du støtter imamene i synet på kjønnslemlestelse, og mener at det skal være fritatt for straff å skjære kjønnsorganene av jentene sine (bare ikke de er hvite).

Hele greia er jo noe "den brune berme" har funnet på. Ikke sant?

Gjest antisom
Skrevet

Problemet er at alle de somaliere som det er feil på blir sendt/eller utvandrer til Norge. Derfor får vi så stor kriminell prosent av dem.

Ser man en somalier burde det blinke rødt varsel!

ShitDiddelyDo
Skrevet

Hva det er med dem? Tja. De har opplevd faenskap så ille at de fleste av oss her i snille Norge ikke engang nærmer oss grusomhetene i våre vertse mareritt.

Ikke rart de tilter oftere enn folk flest.

Skrevet

Dette blir jo helt latterlig!

Ja, hva er det med somaliere?? Og hva er det med nordmenn som sitter på sin høye hest med lommeboka trykt til brystet og med nedlatende blikk og fordommer overfor "de andre"?

Hvis man skal "undersøke" to grupper mennesker for å finne ut hvilken som i snitt er mest kriminell, så må man i det minste "undersøke" sammenlignbare grupper. Hva med å sammenligne somaliere med etnisk nordiske som har opplevd og er like preget av traumer som mange somaliere er når de kommer til Norge? Kanskje somaliere ikke hadde blitt så stigmatisert da?

Når Norge tar i mot flyktninger, må vi også ta ansvar for å gi dem den behandlingen de trenger. Nordmenn som har gått seg bort på fjellet i noen timer blir tilbydd krisehjelp, mens flyktninger fra krigsherjede land, som har opplevd ting vi neppe kan forestille oss en gang, må seile sin egen sjø.

Å publisere statistikker som den det vises til her, gjør ikke noe annet enn å skape fordommer som blir en negativ spiral, som i siste omgang kan føre til enda mer kriminalitet (jfr. stemplingsteori f.eks). Noe ALLE taper på.

Amen!

Beste hilsen fra

Skrevet

Dette er

...men tror du jeg er «pirko»?

Det er feil.

Skrevet

...men tror du jeg er «pirko»?

Det er feil.

Det kommer nok pirko selv til å fortelle denne "lavmål".

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...