Gå til innhold

Hva er det med somaliere?

Anbefalte innlegg

Gjest lavmål
Skrevet

...men tror du jeg er «pirko»?

Det er feil.

Jeg tror ikke så mye når det gjelder deg akkurat nå, jeg syns. Og det må jeg få lov til.

Jeg syns mange av dine innlegg i denne tråden er lite innsiktsfulle og konstruktive for diskusjonen. For meg virker det som at du er mest opptatt av å latterliggjøre "Sør" og krige med han, istedenfor å begrunne ditt syn. Du gjør jo det OGSÅ, men etter min mening ikke nok. Det er for mye av det andre.

Jeg har respekt for at andre mener noe helt annet enn meg, så lenge de klarer å argumentere på en konstruktiv og respektfull måte. Jeg syns ikke du klarer det like fullt i alle innleggene dine.

Ha en god kveld!

• Svar 63
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

18

• Goliath

4

• Mr Kahn

3

• petter smart

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg tror ikke så mye når det gjelder deg akkurat nå, jeg syns. Og det må jeg få lov til.

Jeg syns mange av dine innlegg i denne tråden er lite innsiktsfulle og konstruktive for diskusjonen. For meg virker det som at du er mest opptatt av å latterliggjøre "Sør" og krige med han, istedenfor å begrunne ditt syn. Du gjør jo det OGSÅ, men etter min mening ikke nok. Det er for mye av det andre.

Jeg har respekt for at andre mener noe helt annet enn meg, så lenge de klarer å argumentere på en konstruktiv og respektfull måte. Jeg syns ikke du klarer det like fullt i alle innleggene dine.

Ha en god kveld!

Forveksler du ikke Kahn med Morsk i denne tråden tro? -

Gjest lavmål
Skrevet

Forveksler du ikke Kahn med Morsk i denne tråden tro? -

Det er mulig de samme tingene gjelder for Morsk. Jeg ser ikke noen grunn til å lete meg gjennom innleggene og navngi alle jeg syns argumenterer dårlig og lite konstruktivt. Men, jeg merket meg Kahns argumentasjon. Og den er grunnen til at jeg ikke kommer til å lese på denne tråden lenger.

Derfor, ha en god kveld du også!

Jeg har ikke fått med meg hvem "Pirko" er heller...

Skrevet

De er åpenbart fra en kultur som gjør det vanskelig for dem å integreres i et vestlig samfunn.

Årsaken er selvsagt at det er kommet for mange på for kort tid. Det er et politisk valg og et politisk ansvar.

Det verste er jo at de ikke har hatt beskyttelsesbehov de siste årene, og kun opptrer som velferdssøkende.

Nå går kriminaliteten over alle grenser, og vi får håpe den skandaløse innvandringspolitikken får sin rettmessige plass i den kommende valgkampen.

Skrevet

Det er mulig de samme tingene gjelder for Morsk. Jeg ser ikke noen grunn til å lete meg gjennom innleggene og navngi alle jeg syns argumenterer dårlig og lite konstruktivt. Men, jeg merket meg Kahns argumentasjon. Og den er grunnen til at jeg ikke kommer til å lese på denne tråden lenger.

Jaja, du får ha takk da...for besøket.

*vinker*

Skrevet

da legger du kanskje også merke til at Kahn ikke svarer Sør - så de krangler ikke - for det er ikke mulig å krangle en vei bare. Og litt moro må en vel få lov å ha det når Sør til STADIGHET har det moro med oss -og det vi skriver. jeg syns det er urettferdig å ta bare EN som har svart så lite i en så laaang tråd

God kveld til deg også -

Skrevet

da legger du kanskje også merke til at Kahn ikke svarer Sør - så de krangler ikke - for det er ikke mulig å krangle en vei bare. Og litt moro må en vel få lov å ha det når Sør til STADIGHET har det moro med oss -og det vi skriver. jeg syns det er urettferdig å ta bare EN som har svart så lite i en så laaang tråd

God kveld til deg også -

Ja, jeg svarer DEG (og Kahn) direkte.

Han (og tidvis du også) diskuterer "Sør" med tredjepersoner.

Det er vel få som er så opphengt i "Sør" som akkurat Kahn er.

Skrevet

Dette blir jo helt latterlig!

Ja, hva er det med somaliere?? Og hva er det med nordmenn som sitter på sin høye hest med lommeboka trykt til brystet og med nedlatende blikk og fordommer overfor "de andre"?

Hvis man skal "undersøke" to grupper mennesker for å finne ut hvilken som i snitt er mest kriminell, så må man i det minste "undersøke" sammenlignbare grupper. Hva med å sammenligne somaliere med etnisk nordiske som har opplevd og er like preget av traumer som mange somaliere er når de kommer til Norge? Kanskje somaliere ikke hadde blitt så stigmatisert da?

Når Norge tar i mot flyktninger, må vi også ta ansvar for å gi dem den behandlingen de trenger. Nordmenn som har gått seg bort på fjellet i noen timer blir tilbydd krisehjelp, mens flyktninger fra krigsherjede land, som har opplevd ting vi neppe kan forestille oss en gang, må seile sin egen sjø.

Å publisere statistikker som den det vises til her, gjør ikke noe annet enn å skape fordommer som blir en negativ spiral, som i siste omgang kan føre til enda mer kriminalitet (jfr. stemplingsteori f.eks). Noe ALLE taper på.

Amen!

Skrevet

Så nylig et innslag på TV om somaliere som kom til USA. Der fikk de kun støtte i en meget kort periode og måtte så klare seg selv.

De fikk opplæring i språket og ble hjulpet i jobb.

De aller fleste klarte seg selv etter noen uker.

Kriminaliteten var svært lav.

Enten tar vi inn feil somaliere eller så gjør vi en jævlig dårlig jobb med å integrere dem.

Skrevet

Dette blir jo helt latterlig!

Ja, hva er det med somaliere?? Og hva er det med nordmenn som sitter på sin høye hest med lommeboka trykt til brystet og med nedlatende blikk og fordommer overfor "de andre"?

Hvis man skal "undersøke" to grupper mennesker for å finne ut hvilken som i snitt er mest kriminell, så må man i det minste "undersøke" sammenlignbare grupper. Hva med å sammenligne somaliere med etnisk nordiske som har opplevd og er like preget av traumer som mange somaliere er når de kommer til Norge? Kanskje somaliere ikke hadde blitt så stigmatisert da?

Når Norge tar i mot flyktninger, må vi også ta ansvar for å gi dem den behandlingen de trenger. Nordmenn som har gått seg bort på fjellet i noen timer blir tilbydd krisehjelp, mens flyktninger fra krigsherjede land, som har opplevd ting vi neppe kan forestille oss en gang, må seile sin egen sjø.

Å publisere statistikker som den det vises til her, gjør ikke noe annet enn å skape fordommer som blir en negativ spiral, som i siste omgang kan føre til enda mer kriminalitet (jfr. stemplingsteori f.eks). Noe ALLE taper på.

Det har liten interesse hvorfor så mange somaliere er kriminelle. Dette går utover nordmenn, innvandrere, samfunnet generelt.

Vi må innse at det er et problem før vi kan løse det.

Det er en dårlig trøst for de som blir utsatt for denne kriminaliteten at somalierne har vært utsatt for traumer i hjemlandet.

Skrevet

De fleste av dem avsluttet sitt Somaliaopphold med gatekrig i Mogadishu. Nå forventer vi at de skal kjøre trikk akkurat som vanlige folk. Det går ikke.

Gjest Dette blir jo helt latterlig!
Skrevet

Det har liten interesse hvorfor så mange somaliere er kriminelle. Dette går utover nordmenn, innvandrere, samfunnet generelt.

Vi må innse at det er et problem før vi kan løse det.

Det er en dårlig trøst for de som blir utsatt for denne kriminaliteten at somalierne har vært utsatt for traumer i hjemlandet.

Hvorfor må vi kalle det somalier da? Nå får vi høre den ene historien etter den andre om somaliere som har drept den og den, gjort sånn og sånn. Hva med å si en mann i 30-årene f.eks? Somaliere blir bare mer og mer marginalisert pga måten media setter fokus på dem på.

Jeg mener det er viktig å vite hvorfor kriminalitet blant somaliere er et problem, da kan man sette søkelyset direkte der det bør være og gjøre en innsats for å løse det.

Hvis vi erkjenner at dette er et problem, uten å forsøke å finne ut hvorfor, hvilke løsninger legger vi opp til da? Stenge grensene? Og hvem tillegger vi ansvaret? Den enkelte som sitter på cella? Samfunnet? Oss?

Er det noe nordmenn er skikkelig god på så er det ansvarsfraskrivelse.

Alle mennesker er fornuftige og gjør handlinger som er fornuftige for seg. Hvis vi prøver å finne ut hvilke forhold som ligger til grunn for at akkurat DEN eller den fant det fornuftig å gjøre akkurat DET akkurat DA. Så hadde vi kanskje hatt et bedre grunnlag for å løse probleme.

Skrevet

Hvorfor må vi kalle det somalier da? Nå får vi høre den ene historien etter den andre om somaliere som har drept den og den, gjort sånn og sånn. Hva med å si en mann i 30-årene f.eks? Somaliere blir bare mer og mer marginalisert pga måten media setter fokus på dem på.

Jeg mener det er viktig å vite hvorfor kriminalitet blant somaliere er et problem, da kan man sette søkelyset direkte der det bør være og gjøre en innsats for å løse det.

Hvis vi erkjenner at dette er et problem, uten å forsøke å finne ut hvorfor, hvilke løsninger legger vi opp til da? Stenge grensene? Og hvem tillegger vi ansvaret? Den enkelte som sitter på cella? Samfunnet? Oss?

Er det noe nordmenn er skikkelig god på så er det ansvarsfraskrivelse.

Alle mennesker er fornuftige og gjør handlinger som er fornuftige for seg. Hvis vi prøver å finne ut hvilke forhold som ligger til grunn for at akkurat DEN eller den fant det fornuftig å gjøre akkurat DET akkurat DA. Så hadde vi kanskje hatt et bedre grunnlag for å løse probleme.

Hvis vi ikke kaller det somalier så blir gjerne problemet oversett. På denne måten får vi i alle fall søkelys på at kriminaliteten blant somaliere er svært høy.

En kan ikke løse et problem uten at en vet en har et problem.

Det er heller ingen god løsning å hive ut alle somaliere. De fleste er ikke kriminelle og de som er kriminelle bør en gjøre noe med på individuelt grunnlag.

Men det er også tydelig at denne gruppen trenger en annen type integrering. Kanskje også psykiatrisk hjelp. De sliter ofte med problemer når de kommer hit, lærer ikke språket, får ikke jobb og kjenner ikke kulturen. Så sliter de enda mer.

Skrevet

Det er en fordel å følge med, hvis man skal uttale seg. Det greier seg med EN tråd om disse sakene, så ser du igrunn tegninga. Det skulle vel ikke være så vanskelig.

Skrevet

Hva det er med dem? Tja. De har opplevd faenskap så ille at de fleste av oss her i snille Norge ikke engang nærmer oss grusomhetene i våre vertse mareritt.

Ikke rart de tilter oftere enn folk flest.

Et godt og effektivt svar.

Gjest lavmål
Skrevet

Det er en fordel å følge med, hvis man skal uttale seg. Det greier seg med EN tråd om disse sakene, så ser du igrunn tegninga. Det skulle vel ikke være så vanskelig.

Jeg HADDE fulgt med på det jeg uttalte meg om. Siden har det kommet en del nye innlegg, og de som svarer meg kan ikke forvente at jeg skal ha fulgt med på de tingene de tar opp også.

I mine øyne virker Morsk enda mer useriøs enn Kahn igjen, og gidder derfor ikke registrere alt han skriver. Kahn utgir seg for å være seriøs, men... Ja, les i det jeg skrev til Kahn så vet du hva jeg syns om det.

Jeg er forøvrig ferdig med denne saken. Jeg er helt sikker på at Kahn tåler å få noen negative reaksjoner innleggene sine, uten at han blir særlig vonbroten av den grunn. Tar jeg ikke helt feil er det heller en glede for han. Han ønsker å provosere og scorer full pott når sånne som meg gir han den reaksjonen han ønsker.

Syns forøvrig Sør har ei veldig fin holdning i forhold til det "Pirko" tar opp i det første innlegget.

Skrevet

http://home.c2i.net/osaltnes/auschwitz/

Er det noe i genene våre som gjør at vi har startet både første og andre verdenskrig?

Med vennlig hilsen

Hvis vi i 30 årene hadde startet en rekke tiltak overfor Somalia, tror du vi ville ungått 2. verdenskrig da?

Eller ville det vært mer fornuftig å fokusere på Tyskland....?

Surrehue....

Skrevet

Hvis vi i 30 årene hadde startet en rekke tiltak overfor Somalia, tror du vi ville ungått 2. verdenskrig da?

Eller ville det vært mer fornuftig å fokusere på Tyskland....?

Surrehue....

Med tanke på hva europeere har stelt i stand, er det nok bedre å fokusere på oss selv, istedet for på "somaliere".

Men det er selvsagt enklere å fokusere på "jødeproblematikken" (somaliere).

Skrevet

Med tanke på hva europeere har stelt i stand, er det nok bedre å fokusere på oss selv, istedet for på "somaliere".

Men det er selvsagt enklere å fokusere på "jødeproblematikken" (somaliere).

Nå er det vel nettopp det vi har gjort siden "den gang".

Og derfor bør vi kanskje lære av det, og fokusere på de miljøer som er årsaken til de største og mest voksende problemene nå.

I stedet for å stikke hodet i sanden.....

Skrevet

Nå er det vel nettopp det vi har gjort siden "den gang".

Og derfor bør vi kanskje lære av det, og fokusere på de miljøer som er årsaken til de største og mest voksende problemene nå.

I stedet for å stikke hodet i sanden.....

Men så røsk hodet ditt opp av sanden da, slik at man unngår en repetisjon av jødeutryddelsen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...