Gå til innhold

Muntlig eksamen, tips for å huske?

Anbefalte innlegg

Gjest Hjernteppet
Skrevet

Skal ha muntlig eksamen til sommeren. Gruer meg fordi jeg kan få spørsmål fra hele pensum, samt å forsvare min innleverings fagoppgave i vernepleie.Jeg er på alle forelesningene, men ettersom det blir så mye nytt stoff hele tiden, tror jeg det blir vanskelig å huske alt og hva som er viktig å huske. Hva gjør en for å huske? Tips tas imot med takk.

Lips1365380508
Skrevet

noter alt, skriv ned sammendrag, og trekk ut det viktigste.. man kan ikke huske alt uansett, og det er alltid noe man kan bedre enn det andre..

Gjest svaksterk
Skrevet

Lage fraser som kobler sammen pensum. Eller rare ord med første bokstav fra hver; feks rogbiff. Eller mental representasjon, mnemonic device, feks se for deg et hus der du går gjennom rom for rom med en ting/et emne i hvert rom... sånne greie ting. Bedrer hukommelsen. Ellers bruker jeg å lage plakat som jeg henger opp på do. Når eksamen kommer kan jeg det utenat. :-) Lykke til til våren da!

Gjest lille rosinen
Skrevet

Virker som du har fått noen gode tips allerede. Jeg vil bare supplere med et lite et... :-)

Diskuter! Diskuter oppgaven din med andre og ellers problemstillinger som er relevante for studiet ditt. Tror man kan score høyt på evne til å reflektere selvstendig. Kollokviegruppa di kan være veldig nyttig her :-)

Lykke til! Jeg gruet meg fælt sist jeg skulle ha muntlig eksamen, pga at jeg har vært gjennom en katastrofe-muntlig en gang før (jernteppe), men jeg tok rotta på dem jeg! Diskuterte og viste engasjement, og det fikk jeg mye skryt for av sensorene.

Skrevet

når jeg har vært oppe på muntlig så har jeg fått noe så skrive på. det kan være lurt å bare rable ned noe du vil si i stikkordsform så sparer du litt tenketid på det.

Skrevet

Vår visuelle hukommelse er ofte bedre enn den auditive. Når jeg selv var student og f.eks. skulle pugge enkeltord, pugget jeg tegnene for ordet (jeg kan tegnspråk). Du kan evt lage tegn som du synes passer for ordet/er logisk i forhold til ordet. Hvis jeg stod fast til eksamen og ikke klarte å huske det norske ordet, husket jeg alltid hvordan tegnet så ut, og vips var ordet der!

Gjest baremei
Skrevet

Lag tankekart med tegninger, piler hit og dit og små tekstbokser med den viktigste informasjonen.Lykke til på eksamen!!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...