Gå til innhold

avvist på legekontoret

Anbefalte innlegg

Gjest fattig og uføretrygdet
Skrevet

Hei, jeg er 35 år har en kronisk sykdom og er bl.a hjerteopperert. Jeg dro til fastlegen min, til avtalt time. Og jeg fikk ikke komme inn siden jeg ikke hadde penger akkurat da.

Jeg nærmest tigget om å få en regning eller noe fordi jeg følte meg så dårlig. Men nei, jeg kunne ikke få komme inn til timen og må nå i tillegg betale for denne timen.

To dager senere ringte jeg legevakta, jeg har dobbeltsidig lungebetennelse

Hva skjer med verden?

Skrevet

skjønner ikke hvorfor de ikke kan gi deg en regning?. for du betaler vel ikke før timen?

*klør seg i hodet*

Gjest den ekte noor
Skrevet

Ber de om betaling før du er inne til legen?

Skrevet

skjønner ikke hvorfor de ikke kan gi deg en regning?. for du betaler vel ikke før timen?

*klør seg i hodet*

Jeg var så ærlig at jeg sa i fra at jeg ikke hadde med penger, men om jeg kunne få en regning. Det skulle jeg ikke gjort :-(

Har aldri opplevd lignende, og jeg har vært mye hos leger

Skrevet

Hvis det er akutt har de plikt til å behandle deg, selv om du ikke kan betale på stedet.

Det er dessverre ikke noe nytt at syke mennesker blir sendt hjem av legen. Selv om de kan betale for timen.

Anmeld legen. Det gir neppe noe resultat denne gangen, men dersom mange nok klager på han så vil han kunne få problemer etterhvert.

Skrevet

Dette skal du klage inn til fylkeslegen. De er pliktig til å behandle akutte sykdommer selv om pasienten ikke har penger på seg. Noe annet hadde vært en vanlig kontrolltime, da vet jeg mange legekontor har tøff praksis når folk har utestående fordringer. Det er så utrolig mange som ikke betaler, og det er et enormt arbeid å kreve inn dette. Legenes lønn er jo egenandelene fra pasienten.

Gjest rutangis netu
Skrevet

Du har EN ting å gjøre, kontakt pasientombudet og fortell hva du opplevde.

Så ordner de resten.

Slike ting skal ikke skje, men hvis vi pasienter bare finner oss i det, så blir det aldri bedre!

Jeg får giro hos min lege uten problemer. Men,s i meg, ingen lege spør vel pasienten om hun/han har penger før undersøkelsen? Hos alle leger jeg har vært h os blir ikke det oppdaget før en skal betale, og da er en jo ferdig underøkt.

Har hendt flere ganger at jeg ikke har kontanter. Jeg bruker visa fast, og har de ikke terminal da, kan de skylde seg selv. Da får jeg alltid giro.

De har ikke dårlig erfaring med at du ikke har betalt tidligere da? Da kan jeg jo skjønne det litt, hvis det ikke var noe akutt. Men leger har jo undersøkelsesplikt, men tror kanskje det gjelder bare når en trenger akutt hjelp.

Gjest rutangis netu
Skrevet

Så ordner de resten.

Slike ting skal ikke skje, men hvis vi pasienter bare finner oss i det, så blir det aldri bedre!

Jeg får giro hos min lege uten problemer. Men,s i meg, ingen lege spør vel pasienten om hun/han har penger før undersøkelsen? Hos alle leger jeg har vært h os blir ikke det oppdaget før en skal betale, og da er en jo ferdig underøkt.

Har hendt flere ganger at jeg ikke har kontanter. Jeg bruker visa fast, og har de ikke terminal da, kan de skylde seg selv. Da får jeg alltid giro.

De har ikke dårlig erfaring med at du ikke har betalt tidligere da? Da kan jeg jo skjønne det litt, hvis det ikke var noe akutt. Men leger har jo undersøkelsesplikt, men tror kanskje det gjelder bare når en trenger akutt hjelp.

Tillegg: Det var DE som avviste deg. DU møtte opp. Og iallefall så skulle du IKKE betale for den timen du ikke fikk i et slikt tilfelle. DET var vel nesten det groveste.

Gjest marilla
Skrevet

På hypokonderens gravsten står det: "Hva var det jeg sa?"

Skrevet

Går ikke an, dette bør du gå videre med. På legesenteret jeg går er det ikke vanskelig å få dobbeltime om man føler behov for det og den er da 40min. Min lege er heller ikke så nøye på minuttene om det går over tiden, selv på dobbeltime.

Har man ikke kontanter med seg så får man med en giro.

Gjest Den opprinnelige m&m
Skrevet

Jeg var så ærlig at jeg sa i fra at jeg ikke hadde med penger, men om jeg kunne få en regning. Det skulle jeg ikke gjort :-(

Send klage til legen din, med kopi til Fylkeslegen. Eller send klage direkte til Fylkeslegen. Nekt å betale for den timen, det var ikke din feil at du ble avvist. Du møtte jo opp slik du skulle. De ville aldri ha avvist en direktør som hadde lagt igjen lommeboka.

Gjest Den opprinnelige m&m
Skrevet

Send klage til legen din, med kopi til Fylkeslegen. Eller send klage direkte til Fylkeslegen. Nekt å betale for den timen, det var ikke din feil at du ble avvist. Du møtte jo opp slik du skulle. De ville aldri ha avvist en direktør som hadde lagt igjen lommeboka.

Tips: Hvis du vil stå frem i VG el. Dagbladet, så ring dem. Da får du hengt ut legekontoret + et honorar på kjøpet.

Det er ingen forbrytelse å ikke ha nok kontanter med seg.

Skrevet

Jeg har bare hørt det skje én gang, og da var det en importert lege som ikke hadde kommet inn i hvordan vi gjorde det her i landet enda. Heh.

Generelt sett er det vanlig å få giro, jeg går aldri med kontanter på meg og legekontoret mitt tar ikke kort.

Dette er aldri noe jeg spør om før time, men hadde altså en kamerat som ble nektet å ta med seg resepten ut av kontoret av denne legen som absolutt skulle ha kontant betalt. Hehe.

Gjest altaværing
Skrevet

Jeg har bare hørt det skje én gang, og da var det en importert lege som ikke hadde kommet inn i hvordan vi gjorde det her i landet enda. Heh.

Generelt sett er det vanlig å få giro, jeg går aldri med kontanter på meg og legekontoret mitt tar ikke kort.

Dette er aldri noe jeg spør om før time, men hadde altså en kamerat som ble nektet å ta med seg resepten ut av kontoret av denne legen som absolutt skulle ha kontant betalt. Hehe.

På Alta kommunale legesenter får ikke pasientene resepten sin hvis de er skyldig legekontoret penger! Det er jamen ikke bare utenlandske leger som har en sånn praksis.

Skrevet

Dette skal du klage inn til fylkeslegen. De er pliktig til å behandle akutte sykdommer selv om pasienten ikke har penger på seg. Noe annet hadde vært en vanlig kontrolltime, da vet jeg mange legekontor har tøff praksis når folk har utestående fordringer. Det er så utrolig mange som ikke betaler, og det er et enormt arbeid å kreve inn dette. Legenes lønn er jo egenandelene fra pasienten.

Egenandelene er bare en bitteliten del av legenes lønn, de får masse tilskudd fra staten.

Men uansett burde denne personen fått komme inn til avtalt time, og fått med seg giro.

Skrevet

Så ordner de resten.

Pasientombudene tar vel normalt bare saker som har med spesialisthelsetjenesten å gjøre?

Gjest rutangis netu
Skrevet

Pasientombudene tar vel normalt bare saker som har med spesialisthelsetjenesten å gjøre?

Det kommer an på hvilket fylke du bor i! Noen fylker har et prøveprosjekt hvor de også tar andre saker, bla slike som dette.

Men ellers er det jo Fylkeslegen da! Eller Helsetilsynet som de er omdøpt til.

Det er viktig å få rapportert slikt i allefall. Skriftlig!

Skrevet

Den gangen jeg arbeidet på en medisinsk institusjon (ikke medisinsk faglig), så var det slik at ingen medisinsk institusjon, privat eller offentlig, hadde lov til å nekte å ta imot en pasient. Uansett om vedkommende hadde penger eller ei - og selv om vedkommende hadde et fjell med tidligere regninger som hadde gått til inkasso.

".........................."

Bitis Gabonica
Skrevet

Jeg er enig med frosken.

Du burde melde dette til fylkeslegen. Slikt går VIRKELIG IKKE AN!!!

Det var sjokkerende!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...