Elisabeth1365380359 Skrevet 15. januar 2005 Skrevet 15. januar 2005 Hei. Jeg er en enslig liten student som har lyst på noe godt til middag. Jeg tenkte på bakt potet, det er jo så godt. Kan noen fortelle meg hvordan jeg gjør det? 0 Siter
Gjest slik på en måte... Skrevet 15. januar 2005 Skrevet 15. januar 2005 Skjær et kryss i poteten (litt dypt, men ikke slik at poteten blir delt...). Sett den/de på rist i ovnen (ca. 200 grader i en time). 0 Siter
Gjest Dame55 Skrevet 15. januar 2005 Skrevet 15. januar 2005 Skjær et kryss i poteten (litt dypt, men ikke slik at poteten blir delt...). Sett den/de på rist i ovnen (ca. 200 grader i en time). Det med steketiden varierer veldig fra stekovn til stekovn og størrelsen på poteten. En middelstor bakepotet må i min ovn ha 1 1/2 time på 200gr. 0 Siter
Gjest slik på en måte... Skrevet 15. januar 2005 Skrevet 15. januar 2005 Dame55 har rett.. Du kan jo stikke en kniv i poteten etter en god stund for å se hvordan den er. Er den enda hard har du den lenger i ovnen. 0 Siter
tiliti Skrevet 15. januar 2005 Skrevet 15. januar 2005 Jeg bruker krydre dem med havsalt og sette dem rett inn på rista i 1 time på 225-250 grader. Stoooore poteter. 0 Siter
Elisabeth1365380359 Skrevet 15. januar 2005 Forfatter Skrevet 15. januar 2005 Skjær et kryss i poteten (litt dypt, men ikke slik at poteten blir delt...). Sett den/de på rist i ovnen (ca. 200 grader i en time). Skal det være folie rundt? 0 Siter
Ade|ina Skrevet 15. januar 2005 Skrevet 15. januar 2005 Det med steketiden varierer veldig fra stekovn til stekovn og størrelsen på poteten. En middelstor bakepotet må i min ovn ha 1 1/2 time på 200gr. Man kan godt koke den litt først, så tar det ikke så lang tid å bake den i ovnen. Resultatet blir det samme smaksmessig. 0 Siter
Synder i sommersol Skrevet 15. januar 2005 Skrevet 15. januar 2005 En enorm potet oppi en tallerken med bittelitt vann. Snitt et kryss i, og sett 17 minutter i mikroen. Ha deretter over en boks maiskorn og urtesmør. 0 Siter
Gjest Dame55 Skrevet 15. januar 2005 Skrevet 15. januar 2005 Man kan godt koke den litt først, så tar det ikke så lang tid å bake den i ovnen. Resultatet blir det samme smaksmessig. Det er riktig, hender vi gjør det om sommeren på campingen, koker først og så på grillen. Eller som du skriver, stekovnen. 0 Siter
Gjest Dame55 Skrevet 15. januar 2005 Skrevet 15. januar 2005 Skal det være folie rundt? Det kan du, men da synes jeg dem trenger lengre tid. Kan ta på folie da dem er bakt også. 0 Siter
Ade|ina Skrevet 15. januar 2005 Skrevet 15. januar 2005 Det er riktig, hender vi gjør det om sommeren på campingen, koker først og så på grillen. Eller som du skriver, stekovnen. Du er også en camper ja :-) Grillen er også egnet - som du sier, men har man en gammeldags kullgrill, så må man passe på - ikke lurt å prate seg bort da. Hehe :-) 0 Siter
flisa Skrevet 15. januar 2005 Skrevet 15. januar 2005 En enorm potet oppi en tallerken med bittelitt vann. Snitt et kryss i, og sett 17 minutter i mikroen. Ha deretter over en boks maiskorn og urtesmør. Nei - uten vann - og 6 minutter... 0 Siter
Gjest Dame55 Skrevet 15. januar 2005 Skrevet 15. januar 2005 Du er også en camper ja :-) Grillen er også egnet - som du sier, men har man en gammeldags kullgrill, så må man passe på - ikke lurt å prate seg bort da. Hehe :-) Vi synes det tar veldig lang tid om vi skal bake potetene på grillen uten å koke dem først. Har gassgrill, men tar lang tid allikevel og dessuten er vi ofte fem personer og da blir det trangt om plassen. Kjøtt skal grilles og ofte foliepakker med løk, sjampinjong etc. Greit å koke potetene i kjele på hybelkomfyren i forteltet først synes vi. Betaler for 2200W strøm uansett så er jo bare å bruke.....! Nå begynner forresten snart nedtellinga til campingsesongen igjen, vi starter gjerne i slutten av april, gleder oss like mye hvert år. 0 Siter
Synder i sommersol Skrevet 15. januar 2005 Skrevet 15. januar 2005 Nei - uten vann - og 6 minutter... Da er det virkelig forskjell på mikroer, min potet må ha 17 minutter.. Eller kanskje det har noe med at mikroen er en 14 år gammel Miele mikro? Litt vann har jeg i fordi jeg har lest at det må være væske i mikroen. Men det er bare en spiseskje omtrent. 0 Siter
Gjest Dame55 Skrevet 15. januar 2005 Skrevet 15. januar 2005 Nei - uten vann - og 6 minutter... Kommer an på mikroen hvor mange minutter, er jo forskjellig styrke på dem. Har alltid hørt det skal brukes en vannskvett i tallerkenen/bollen når man tilbereder grønnsaker eller poteter. Blir "bakepoteten" like god her som i steikovnen da? 0 Siter
Gjest Dame55 Skrevet 15. januar 2005 Skrevet 15. januar 2005 Da er det virkelig forskjell på mikroer, min potet må ha 17 minutter.. Eller kanskje det har noe med at mikroen er en 14 år gammel Miele mikro? Litt vann har jeg i fordi jeg har lest at det må være væske i mikroen. Men det er bare en spiseskje omtrent. To sjeler om samme tanke.....på samme tidspunkt. Jeg skrev det samme som deg. 0 Siter
Ade|ina Skrevet 15. januar 2005 Skrevet 15. januar 2005 Vi synes det tar veldig lang tid om vi skal bake potetene på grillen uten å koke dem først. Har gassgrill, men tar lang tid allikevel og dessuten er vi ofte fem personer og da blir det trangt om plassen. Kjøtt skal grilles og ofte foliepakker med løk, sjampinjong etc. Greit å koke potetene i kjele på hybelkomfyren i forteltet først synes vi. Betaler for 2200W strøm uansett så er jo bare å bruke.....! Nå begynner forresten snart nedtellinga til campingsesongen igjen, vi starter gjerne i slutten av april, gleder oss like mye hvert år. Ja, jeg har vogna på fjellet og ikke fortelt, men spikerhytte utenpå. Vi kan bruke den året rundt, men desverre så har vi ikke fått vært der på lenge nå. Vel,ei potet kan bli til så mangt :-) Koselig prat forresten. 0 Siter
flisa Skrevet 15. januar 2005 Skrevet 15. januar 2005 Kommer an på mikroen hvor mange minutter, er jo forskjellig styrke på dem. Har alltid hørt det skal brukes en vannskvett i tallerkenen/bollen når man tilbereder grønnsaker eller poteter. Blir "bakepoteten" like god her som i steikovnen da? den blir bedre - for det smaker mer "potet" :-) jeg tørker dem skikkelig - og prikker hull i skallet med en gaffel. Har man oppi vann tar det lenger tid. bare legg den på en skål - OG - cluet er å ta de ut etter 6 minutter og SÅ pakke dem inn i alufolie - så står de ok baker seg ferdig mens du lager den andre maten -helt og det kan være lenge.... Det er nok vann i poteten til at vanmolekylene settes i sving, men de er ikke ferdige med en gang man tar dem ut - så de står altså i folie og blir ferdig av seg selv. helt sant - også på gamle mikroer - har prøvd det også. 0 Siter
flisa Skrevet 15. januar 2005 Skrevet 15. januar 2005 Da er det virkelig forskjell på mikroer, min potet må ha 17 minutter.. Eller kanskje det har noe med at mikroen er en 14 år gammel Miele mikro? Litt vann har jeg i fordi jeg har lest at det må være væske i mikroen. Men det er bare en spiseskje omtrent. 6 minutter PR. potet altså - har man 2 inni der blir det 12 minutter -ellers gjør som jeg sier i mitt svar til Dame55 :-) 0 Siter
Ade|ina Skrevet 15. januar 2005 Skrevet 15. januar 2005 6 minutter PR. potet altså - har man 2 inni der blir det 12 minutter -ellers gjør som jeg sier i mitt svar til Dame55 :-) Så hvis man har/skal lage, til hele familien, så tar det like lang tid som å koke dem litt på vanlig måte først, for deretter å bake/grille dem. Har prøvd en del jeg også skjønner du 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.