Gå til innhold

Sommerferie Lesvos - noen tips?

Anbefalte innlegg

Mannen min og jeg skal til Lesvos i sommer, og skal mest sannsynlig bo i Molyvos, eller i Petra. Sitter og leser litt på nettet og i en bok jeg har, men er også interessert i tips fra de av dere som har vært på Lesvos - postivt og negativt om disse stedene, og evt. andre steder på øya (Plomari?).

Annet som er et "must" å få med seg på øya?

Ser for meg at det blir en del bilturer, og mye å se egentlig, men hvilke steder er de fineste - i dine øyne?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/170780-sommerferie-lesvos-noen-tips/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sambo og jeg var på Lesvos i sommer - og hadde en knall tur! :)

Vi bodde i Petra, en koselig liten by. Midt i byen er det en "klippe" med en kirke på toppen. Byen har sandstrand, både med solsenger til leie og deler uten. Da vi var der var vannet litt grumsete pga pålandsvind, men stranden er helt ok!

Molyvos er på mange måter en mer sjarmerende by, som ligger i en skråning, på en måte - men strendene der er ikke like ok (vi syntes det var ok å bo i Petra og dra til Molyvos noen ganger på kveldstid og spise og titte - vi leide også bil).

Plomari var vi også i, et liten by (kalles Ouzo-hovedstaden), med en steinstrand. Her var vannet krystallklart, og utrolig deilig! Vondt å gå på steinene, men utrolig deilig å bade der!

Ellers kjørte vi rundt på omtrent hele øya, og det anbefales! Skala Eressou har fått EU's flagg for rent vann - vi syntes ikke noe særlig om stranda, den var smal og PROPP full av folk.

Fascinerende var "The Petrified Forest" (museum ved byen Sigri).

Vi fant vår "egen" strand (en del folk der også) ved å kjøre forbi Molyvos til "midt i ingenting"... Hehe...

Jeg anbefaler å leie bil og kjøre rundt og oppdage øya på egenhånd - både langs kysten og i fjellene!

En side vi brukte litt før vi dro også, var http://www.lesvos.com .

Jeg har vært flere ganger i Hellas, og Lesvos var definitivt ingen skuffelse! Jeg er misunnelig :) God tur, og spør hvis du lurer på noe mer!

Sambo og jeg var på Lesvos i sommer - og hadde en knall tur! :)

Vi bodde i Petra, en koselig liten by. Midt i byen er det en "klippe" med en kirke på toppen. Byen har sandstrand, både med solsenger til leie og deler uten. Da vi var der var vannet litt grumsete pga pålandsvind, men stranden er helt ok!

Molyvos er på mange måter en mer sjarmerende by, som ligger i en skråning, på en måte - men strendene der er ikke like ok (vi syntes det var ok å bo i Petra og dra til Molyvos noen ganger på kveldstid og spise og titte - vi leide også bil).

Plomari var vi også i, et liten by (kalles Ouzo-hovedstaden), med en steinstrand. Her var vannet krystallklart, og utrolig deilig! Vondt å gå på steinene, men utrolig deilig å bade der!

Ellers kjørte vi rundt på omtrent hele øya, og det anbefales! Skala Eressou har fått EU's flagg for rent vann - vi syntes ikke noe særlig om stranda, den var smal og PROPP full av folk.

Fascinerende var "The Petrified Forest" (museum ved byen Sigri).

Vi fant vår "egen" strand (en del folk der også) ved å kjøre forbi Molyvos til "midt i ingenting"... Hehe...

Jeg anbefaler å leie bil og kjøre rundt og oppdage øya på egenhånd - både langs kysten og i fjellene!

En side vi brukte litt før vi dro også, var http://www.lesvos.com .

Jeg har vært flere ganger i Hellas, og Lesvos var definitivt ingen skuffelse! Jeg er misunnelig :) God tur, og spør hvis du lurer på noe mer!

Takk for svar og for tips!

Så du ville heller bo i Petra og dra til Molyvos enn omvendt? Det er der vi sliter med å bestemme oss nå... hehe... Er det mye interessant å se og gjøre i Petra? Hyggelige gater å rusle i, butikker (ikke souvenir-sjapper...), koselige spisesteder osv? Synes Molyvos virker mer sjarmerende ja. Og vi er ikke sånn veldig strand-mennesker, så akkurat nå så trekker nok Molyvos sterkest, men jeg vakler litt... hehe...

Når var dere nedover forresten? Vi drar i juni, så det er jo før den største turist-tilstrømningen, så om dere var der senere på sommeren (juli/august), så er det kanskje ikke like mye folk på strendene, som fx i Skala Eressou.

Hvordan var det på den østre siden av øya, det var vel en del fint å se der også? Så dere noen til dyrelivet som jeg har lest om? Skipadder, flamingoer, delfiner (leste om noen som hadde vært i båt utenfor Vatera i sør, og opplevd mange delfiner i området der). Det hadde vært topp å få se synes jeg, men vet ikke hvor vanlig det er.

Visste om Petrified Forest, men ikke om museet i den tilknytning! Takk for tips!

Jeg har lest en del på lesvos.com, og skal se mer der, men alltid gøy å høre om andres erfaringer også. :-)

Har du forresten vært på Chios? Der har jeg vært mange ganger, og stortrivdes der! Men denne gangen vil vi prøve noe nytt. Dvs. jeg HAR vært på Lesvos, men det teller knapt, for det var bare en 2-dagers avstikker fra Chios, der jeg tok ferge over til Mytilini, og så lokalbuss til Skala Eressou og tilbake neste dag. :-)

Så du ville heller bo i Petra og dra til Molyvos enn omvendt? Det er der vi sliter med å bestemme oss nå... hehe... Er det mye interessant å se og gjøre i Petra? Hyggelige gater å rusle i, butikker (ikke souvenir-sjapper...), koselige spisesteder osv? Synes Molyvos virker mer sjarmerende ja. Og vi er ikke sånn veldig strand-mennesker, så akkurat nå så trekker nok Molyvos sterkest, men jeg vakler litt... hehe...

Når var dere nedover forresten? Vi drar i juni, så det er jo før den største turist-tilstrømningen, så om dere var der senere på sommeren (juli/august), så er det kanskje ikke like mye folk på strendene, som fx i Skala Eressou.

Hvordan var det på den østre siden av øya, det var vel en del fint å se der også? Så dere noen til dyrelivet som jeg har lest om? Skipadder, flamingoer, delfiner (leste om noen som hadde vært i båt utenfor Vatera i sør, og opplevd mange delfiner i området der). Det hadde vært topp å få se synes jeg, men vet ikke hvor vanlig det er.

Visste om Petrified Forest, men ikke om museet i den tilknytning! Takk for tips!

Jeg har lest en del på lesvos.com, og skal se mer der, men alltid gøy å høre om andres erfaringer også. :-)

Har du forresten vært på Chios? Der har jeg vært mange ganger, og stortrivdes der! Men denne gangen vil vi prøve noe nytt. Dvs. jeg HAR vært på Lesvos, men det teller knapt, for det var bare en 2-dagers avstikker fra Chios, der jeg tok ferge over til Mytilini, og så lokalbuss til Skala Eressou og tilbake neste dag. :-)

Hvis man er ute etter å kunne rusle til stranden og ta livet med ro, så ville jeg bodd i Petra, ja. Men hvis det ikke er så farlig, så ville jeg bodd i Molyvos (vi havnet i Petra ved en tilfeldighet, det var der det var ledig plass... hehe...) Petra har trivelige tavernaer og små butikker, men Molyvos har nok mer sjarm, ja!

Vi var nedover siste uka i juli, så det kan nok ha hatt sin medvirking til at det var fullt, ja! Dette lille stedet jeg snakket om, forbi Molyvos, tror jeg forresten heter Eftalou - etter å ha tenkt litt :)

Vi så ikke så mye til dyrelivet, må jeg innrømme. I Kalloni, ved vannbassengene, sies det at det er mange fugler, men det er nok på andre tider enn da vi var der (mener å huske at det er høst og vår som er "hot" der).

Vi var ikke så mye på østsiden av øya... Vi var i Mytilini by, men ikke noe særlig mer. Delfiner så vi, men ingen flamingoer eller skilpadder.

Jeg har ikke vært på Chios - dessverre, holdt jeg på å si :) Skulle så gjerne reist til Hellas hvert år jeg :) Har vært på Kos, Samos, Skopelos, Skiathos (og derfra til Alonissos), Lefkas, Thassos, Naxos og Santorini utenom Lesvos. Hvis du trenger tips til en annen gang, anbefaler jeg Naxos!!

Ups, fikk med innlegget ditt også i svaret mitt under her... Jaja, du finner vel fram, håper jeg :)

Ups, fikk med innlegget ditt også i svaret mitt under her... Jaja, du finner vel fram, håper jeg :)

Joda, det gikk fint! :-) Sånt som skjer...! Jeg har gjort det noen ganger sjøl, så nå har jeg gått over til å klippe og lime og bruke Notepad når jeg trenger å ha innlegget foran meg... :-)

Hvor så dere delfinene? Var det fra båt, eller langs land om dere var på en strand? Eller...?

Og hva syntes du om Mytilini by? Jeg så noen pene - og alt annet enn typisk greske - hus der, og det var sikkert mer å oppleve. Men for meg som bare var innom på vei til & fra Chios så var det en heller begredelig plass å være. Og på toppen av det hele fikk jeg mat som absolutt ikke smakte der. Så for meg var igrunnen Mytilini by en kjip affære, møkkete, støyfull og utrivelig.

Men starter med blanke ark om vi skal ta turen innom Mytilini igjen da! Skal lese på forhånd og finne ut hva jeg bør se og gjøre der... :-)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...