Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg fikk nedsunken urinblære etter min første fødsel.

Torde ikke ta det opp med legen før babyen var ca 5 mnd, fikk nr 2 da eldstemann var 17 mnd. Dette ble da verre og det vises godt hvis jeg ser meg nedentil i speilet. Endetarmen "henger" også ut, spesielt når den er full.

Dette er kjempepinlig, både personlig og seksuelt.

Som om ikke kroppen er nok forandret etter fødsler. Slapp mage, hengepupper, strekkmerker..

Selv om det ikke vises når mennesker ser meg, vet jeg at det er der, og jeg har så lav selvtillitt at det er under jorda.

Jeg er blitt satt opp til operason, men er usikker på om jeg skal ta den nå eller vente til jeg er ferdig med barn, for det er ikke sikkert at jeg kan føde normalt. Jeg vet ikke om jeg vil utsette meg selv for et keisersnitt når jeg hadde så fine fødsler som jeg hadde.

Jeg er ennå ikke sikker på om jeg vil ha flere barn, og da tenker jeg på at jeg bare er 25 år gammel og ikke vil se slik ut nedentil i flere år til.

Er det flere der ute som har det samme problemet som meg eller er jeg enestående?

Legen sier at dette er "naturlig", hvorfor får man ikke da vite hva som kan skje med kroppen etter en fødsel. Legen sier også til meg at det stort sett er eldre kvinner som har dette problemet.

Jeg synes det er skikkelig ille, hele meg blir liksom likegyldig til hvordan resten av meg ser ut,når jeg vet at jeg ikke klarer å fungere ordentlig seksuelt. Jeg og samboeren har ikke hatt sex på 2 mnd, han sier det er fordi han er sliten.. Er ikke helt sikker på om jeg tror han...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/170817-problemer-nedentil-etter-f%C3%B8dsel/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Huff, ikke greit. Det er ikke så vanlig å få de plagene du har. Skjønner ikke hvorfor legen fortalte deg det.

Men om du skal ha operasjon før du vet om du er ferdig med barn er vel litt verre. Jeg tror jeg hadde bedt legen om henvisning til gynekolog/kirurg som kan vurdere situasjonen din.

Du skal ikke behøve å gå slik. Ikke nok med at det gjør noe med selvfølelsen din - det er nok sikkert ganske så ubehagelig i tillegg. Ikke slå deg til ro med at det er "normalt", det er ikke det!!!

Gjest hørtes ikke kjekt ut...

Er enig med forrige svar. Jeg ville nok også fått en vurdering med råd fra en gynekolog/kirurg. Det kan jo ikke være så greit å ha det som du har- selv om du kanskje får flere barn senere. Er det verdt det å føle seg uvel med seg selv/sexliv osv,opp mot at du evt må ta keisersnitt v.flere fødsler? Den vurderingen er det jo bare du selv som kan avgjøre.

Er enig med forrige svar. Jeg ville nok også fått en vurdering med råd fra en gynekolog/kirurg. Det kan jo ikke være så greit å ha det som du har- selv om du kanskje får flere barn senere. Er det verdt det å føle seg uvel med seg selv/sexliv osv,opp mot at du evt må ta keisersnitt v.flere fødsler? Den vurderingen er det jo bare du selv som kan avgjøre.

Takk for svar.

Det er hos en gynekolog jeg har vært. Den første jeg var hos, sa til meg at jeg burde vente til jeg var ferdig med barn. Men det kan jo være om 5 år, i og med at mine to første kom med 17 mnd mellomrom.

Men han andre sa at jeg kunne få barn etter en slik operasjon, bare at man fikk nøye oppfølging. Noen får normal skjede etter en slik operasjonl, da tenker jeg på elastisiteten/tøyeligheten. Hvis skjeden kan utvide seg som før i en fødsel, går det greit. Hvis ikke, blir det keisersnitt.Det tar jo lengre tid å komme seg etter et keisersnitt etter som jeg har forstått.

Jeg har dager hvor jeg tenker at jeg vil få et siste barn med en gang, altså at barnet kommer om et års tid, og heller være sliten og upplagt et år til...det blir jo slik med tette barn.

Så kan jeg ta operasjon tidlig ette fødselen, og så "leve livet" etter det.

Jeg har lyst å kontakte gynekologen igjen og ei jordmor for å høre deres meninger. Jeg føler at det er mye å ta hensyn til, mye å tenke på.

Jeg hadde en lang slitsom førstefødsel for snart 6 år siden, som endte i vakuum. Heldigvis gikk alt bra med gutten.

Men underlivet mitt ble aldri som før. Beskrivelsen din likner på meg. På meg er det særlig bakre del av skjeden som er slapp, og jeg har faktisk problemer med avføringen, særlig hvis det er hardt. Fremre del av skjeden er også noe slapp, slik at en lett ser urinblæra. Det er for meg mindre viktig.

Legen min har sagt at jeg kan opereres, men først når jeg er ferdig med å få barn. Har forstått det som om den oppstrammingen som da gjøres, kan gå ut igjen ved en fødsel.

Nå ble mitt andre barn født ved akutt keisersnitt, og mitt tredje ved planlagt keisersnitt - så jeg har ikke hatt flere vaginale fødsler. Skjeden har nok blitt en tanke strammere på disse årene. Jeg prøver å gjøre knipeøvelser et par ganger i uka, men det er lett å glemme.

Sannsynligvis skal vi ikke ha flere barn. Jeg tror nok at jeg kommer til å be om operasjon, først og fremst pga problemer med avføringen, men også fordi skjeden er blitt så slapp og romslig. Tror nok at jeg ville fått mer seksuell glede ved en strammere skjede.

Jeg hadde heller aldri hørt om at slike ting kunne skje under fødselen.

Tror jeg råder deg til å få det siste barnet før operasjonen. Utrolig kjedelig hvis det går tilbake igjen! Lykke til!

Gjest også rar i underlivet

Hei, nå ble jeg litt nysjerrig her. Saken er den, at jeg etter siste fødsel for snart 1 år siden føler at livmora kommer ut, føler et ubehag der nede av og til hvis jeg ikke gjør knipeøvelser. Når jeg ser meg i speilet ser det ut som noe er på veg ut, stripete, eller hva jeg skal si. Hvordan ser urinblæra ut da? Er det den jeg også ser?

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...