Gå til innhold

Hva ville du gjort?

Anbefalte innlegg

Gjest Jobbsøker
Skrevet

Jeg er 33 år og forløbig uten barn. Jeg merker at klokken tikker, og driver og planlegger graviditet snart. Samtidig ønsker jeg å skifte jobb siden jeg ikke trives + at jeg har lang reisevei der jeg er nå.

Er det "dårlig gjort" mot ny arbeidsgiver om jeg skulle bli gravid etter noen få måneder? Bør jeg opplyse om dette i et evt. intervju, eller er det egentlig innlysende når man ser min alder og status som gift og uten barn.

Hva ville du gjort?

Skrevet

Her får du sikkert mange forskjellige svar, spørs helt på samvittigheten og personligheten til den som svarer.

Jeg personlig tror jeg ville fortet meg med graviditeten, siden du er 33 år (vet jo ikke hvor lang tid det tar å bli gravid), så ville jeg heller ha driti i jobben akkurat nå. Med det mener jeg enten å holde ut i den jobben du har til du blir gravid og satse på litt sykemeldinger i svangerskapet hvis du ikke holder ut, eller få deg ny jobb fort og si fra om graviditeten når du er 12 uker på veg.

Hvis du evt. tenker du kan bruke fødselspermisjonen din til å finne en ny jobb, så kan jeg love deg at det er ikke så enkelt som man skulle tro, selv om du skal være hjemme 1 HELT ÅR.

Gjør det som er viktigst for dere akkurat nå.

Du kan ikke bli sparket uansett om du forteller at du er gravid når du nettopp har fått en ny jobb.

Hadde du spurt meg for noen år siden, før jeg fikk barn, ville jeg helt klart ha satt arbeidsgivers interesser foran mine egne ønsker om barn osv. Men den tid er over for meg!

Skrevet

Jeg ville ikke tenkt på å si noe om at jeg planlegger barn ved et evt. jobbskifte.

Stå på. Søk jobb, prøv å lage barn (det er jo gøy), og ta den jobben du evt. blir tibudt.

Jeg synes det er litt mer i grenseland hvis du allerede er gravid når søker jobb, og ikke sier ifra før du du evt. slår til på et konkret jobbtilbud.

Arbeidsgiver plikter jo å ansette deg, men ...

Skrevet

Så lenge du ikke er gravid, synes jeg ikke du har noen spesiell plikt til å fortelle arbeidsgiver noe som helst. Du vet jo heller ikke hvor lang tid det vil ta å bli gravid.

Er enig i Gyda med at det blir annerledes om man vet at man er gravid når man får et nytt jobbtilbud.

Jeg hadde skikkelig lyst på ny jobb før jeg ble gravid, men rakk ikke å se meg om etter ny før jeg visste om graviditeten. Må innrømme at jeg var veldig glad for at jeg ikke var gravid i ny jobb. Selv om jeg var i relativt god form, klarte jeg ikke å yte like mye til enhver tid. Og man vet jo aldri hva slags form man kommer til å være i.

Jeg hadde nok i mye større grad slitt med kombinasjonen av hormoner, prestasjonsangst og dårlig samvittighet dersom jeg var helt ny et sted.

Samtidig: Ettersom det kan ta tid å bli gravid, er det jo mulig du rekker å skifte jobb og komme godt inn i det.

Du kan jo evt kjøre på med både jobbsøk og prøving, og så ta en avgjørelse når situasjonen oppstår og du evt får et jobbtilbud.

Skrevet

Så lenge du ikke er gravid, synes jeg ikke du har noen spesiell plikt til å fortelle arbeidsgiver noe som helst. Du vet jo heller ikke hvor lang tid det vil ta å bli gravid.

Er enig i Gyda med at det blir annerledes om man vet at man er gravid når man får et nytt jobbtilbud.

Jeg hadde skikkelig lyst på ny jobb før jeg ble gravid, men rakk ikke å se meg om etter ny før jeg visste om graviditeten. Må innrømme at jeg var veldig glad for at jeg ikke var gravid i ny jobb. Selv om jeg var i relativt god form, klarte jeg ikke å yte like mye til enhver tid. Og man vet jo aldri hva slags form man kommer til å være i.

Jeg hadde nok i mye større grad slitt med kombinasjonen av hormoner, prestasjonsangst og dårlig samvittighet dersom jeg var helt ny et sted.

Samtidig: Ettersom det kan ta tid å bli gravid, er det jo mulig du rekker å skifte jobb og komme godt inn i det.

Du kan jo evt kjøre på med både jobbsøk og prøving, og så ta en avgjørelse når situasjonen oppstår og du evt får et jobbtilbud.

"Du kan jo evt kjøre på med både jobbsøk og prøving, og så ta en avgjørelse når situasjonen oppstår og du evt får et jobbtilbud."

Det synes jeg var et veldig godt råd, det må jo absolutt være lureste måten å gjøre det på.

Skrevet

Når du er såpass "gammel", gift og uten barn så er det vel mer nærliggende å tro at du enten ikke kan eller ikke ønsker å få barn.

Du bør i alle fall ikke opplyse om planene på et intervju.

Du er i din fulle juridiske rett til å få barn like etter at du begynner i ny jobb, men det er neppe lurt. Mange arbeidsgivere, spesielt i mindre bedrifter, vil føle seg lurt og du kan neppe forvente den store karrieren i akkurat den bedriften.

Jeg ville beholdt jobben jeg hadde og ventet til barnet var noen år gammelt før jeg søkte ny jobb.

Skrevet

Når du er såpass "gammel", gift og uten barn så er det vel mer nærliggende å tro at du enten ikke kan eller ikke ønsker å få barn.

Du er i din fulle juridiske rett til å få barn like etter at du begynner i ny jobb, men det er neppe lurt. Mange arbeidsgivere, spesielt i mindre bedrifter, vil føle seg lurt og du kan neppe forvente den store karrieren i akkurat den bedriften.

Jeg ville beholdt jobben jeg hadde og ventet til barnet var noen år gammelt før jeg søkte ny jobb.

Ja, for det er veldig enkelt å bedrive jobbsøking med en baby som er noen måneder gammel... *ironisk* Har du prøvd det?!

Dessuten skjønner jeg ikke hvordan du kan antyde at "siden hun er såpass gammel, så er det sannsynlig at hun ikke kan få barn eller ikke ønsker å få barn."

Hvor i all verden har du det i fra?!?!?!?

Skrevet

Beklager, så ikke at du skrev "til barnet er noen år gammelt". Jeg leste måneder gammelt, sorry!

Men hun trives veldig dårlig i jobben sin. Da kan det bli veldig lenge å fortsette å jobbe der til barnet er noen år gammelt.

Gjest personalkonsulent
Skrevet

Hva tror du er gjennomsnittsalderen for fødende oslokvinner med høy utdannelse?

Kizza1365380506
Skrevet

Urolig dårlig odds dersom du opplyser at du er/ønsker å bli gravid. Det er ikke blitt noe bedre med tiden den diskriminering. Kan på en måte forstå arbeidsgiver også da!

Mvh

Skrevet

Få deg ny jobb du! - det er ikke alle forunt at det smeller i skikringsboksen ved første forsøk...Noen holder jo på i årevis,- og du kan jo være en av dem - i alle fall kan du se på en graviditet som en STOR overaskelse overfor ny arbeidsgiver.

Gjest KariKruskakli.
Skrevet

Hvor skal hun venet med å skifte jobb?

Skal hun utsette livet sitt pga noe som kanskje aldri blir noe av?

Dummeste jeg har hørt.

Vi brukte 4 år på å få minstemor. Skulle jeg ha utsatt å leve i mellomtiden?

Skrevet

Ja, for det er veldig enkelt å bedrive jobbsøking med en baby som er noen måneder gammel... *ironisk* Har du prøvd det?!

Dessuten skjønner jeg ikke hvordan du kan antyde at "siden hun er såpass gammel, så er det sannsynlig at hun ikke kan få barn eller ikke ønsker å få barn."

Hvor i all verden har du det i fra?!?!?!?

Hun mente det det var innlysende at hun snart skulle ha barn siden hun var så gammel, gift og uten barn. Jeg mener det da er mer naturlig for en arbeidsgiver å anta at hun ikke ønsker eller ikke kan få barn.

Har noen sagt at det er enkelt å søke etter jobber med en par måneder gammel baby? Jeg påpeker bare at det er lite smart å "lure" sin framtidige arbeidsgiver, selv om loven gir deg rett til det.

Skrevet

Hva tror du er gjennomsnittsalderen for fødende oslokvinner med høy utdannelse?

Over 30.

Skrevet

Hvor skal hun venet med å skifte jobb?

Skal hun utsette livet sitt pga noe som kanskje aldri blir noe av?

Dummeste jeg har hørt.

Vi brukte 4 år på å få minstemor. Skulle jeg ha utsatt å leve i mellomtiden?

Lever du ikke i mellomtiden dersom du ikke bytter jobb?

mil1365380270
Skrevet

Bytt jobb, for all del. Noen arbeidsgivere spør om du har planer om barn, svar f.eks. at du har lyst på barn en gang, men vet ikke når. Det er realt, for du vet jo ikke når det skjer.

Alle arbeidsgivere vet at damer i fruktbar alder kan bli gravide, planlagt eller ikke. Så det kommer uansett ikke som noen stor overraskelse :-)

Skrevet

Hun mente det det var innlysende at hun snart skulle ha barn siden hun var så gammel, gift og uten barn. Jeg mener det da er mer naturlig for en arbeidsgiver å anta at hun ikke ønsker eller ikke kan få barn.

Har noen sagt at det er enkelt å søke etter jobber med en par måneder gammel baby? Jeg påpeker bare at det er lite smart å "lure" sin framtidige arbeidsgiver, selv om loven gir deg rett til det.

Her har jeg misforstått deg, ser jeg, beklager det. Jeg trodde det var du som mente at hun da sikkert ikke ønsket å få eller kunne få barn. Lurte på hvor i all verden du hadde det fra.

Men nå ser jeg at du mente at arb.giver trolig ville anta at hun ikke ønsket eller kunne få siden hun "alt" var 33 år.

Skrevet

Her har jeg misforstått deg, ser jeg, beklager det. Jeg trodde det var du som mente at hun da sikkert ikke ønsket å få eller kunne få barn. Lurte på hvor i all verden du hadde det fra.

Men nå ser jeg at du mente at arb.giver trolig ville anta at hun ikke ønsket eller kunne få siden hun "alt" var 33 år.

Det er like sannsynlig at hun ikke ønsker eller kan få barn som at hun skal få barn nettopp når hun er 33 år. Det er i alle fall ingen logikk i at hun nå ønsker å få barn.

Skrevet

Det er like sannsynlig at hun ikke ønsker eller kan få barn som at hun skal få barn nettopp når hun er 33 år. Det er i alle fall ingen logikk i at hun nå ønsker å få barn.

Nei, jeg ser det nå Arbeidsgiver kan jo ikke akkurat antyde noe i hverken den ene eller andre retningen overfor henne ved et evt. intervju. Det ville være å gå for langt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...