Gå til innhold

forlove seg: Sikkert et teit spm

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er lenge siden det var noe offentlig, juridisk eller særlig formelt over en forlovelse i Norge.

For noen er det en bekreftelse på at man er "et par", og at man antageligvis skal gifte seg om ikke alt for lenge.

For mange er det den dagen man bestemmer at man skal gifte seg, og man også bestemmer datoen for bryllupet (fra et halvt til halvannet år frem i tid, kanskje?)

Noen menn frir med en ring han har kjøpt til kjæresten, da er det ofte en enkelt ring (med en sten) som bare hun har. (og siden har ved siden av gifteringen) Dette har vi hentet fra engelske / amerikanske / franske filmer.

Noen menn frir uten ring (kanskje med en rose?), og så går de sammen og kjøper to like, glatte gullringer (en hver, som ofte er den samme man bruker når man gifter seg).

Noen par blir enige om å forlove seg, uten at han har et overraskende frieri, og går sammen om å kjøpe ringer, som de enten setter på seg da, eller setter på når de gifter seg.

Eller det finnes mange andre kombinasjoner av disse, med og uten ringer..

Annonse

Gjest Elextra

Som du allerede har fått svar om er det ingen formaliteter eller regler rundt forlovelse.

For mange synes forlovelse å være en slags legitimering av forholdet, og at det derved er mer akseptert å flytte sammen (overfor f.eks. konservativ familie).

For andre innebærer forlovelse en konkret plan om å gifte seg.

En kollega av meg har vært forlovet i 11 år og har 4 barn.

Selv er jeg gift, men regnet meg aldri som forlovet, selv om det selvfølgelig var det jeg var etter at kjæresten hadde fridd og vi hadde bestemt oss forå gifte oss. Ringer hadde vi ikke.

Da vi hadde vært sammen i ett år, fant vi ut at vi ville forlove oss, for å vie hverandre og omverdenen at vi mente alvor med forholdet.

Vi gikk sammen og kjøpte ringer, og satte dem på en helt vanlig dag. Bakte bløtkake, husker jeg. Vi gikk en tur etter på :-) Hadde ikke bestemt noen dato for bryllupet.

Vi var forlovet i nesten to år før vi giftet oss.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...