Gå til innhold

Tør jeg bytte jobb til noe heeelt annet?

Anbefalte innlegg

Gjest så veldig lei
Skrevet

Hei,

Jeg er en barenvernspedagog som er nokså sliten av jobben. Har hatt forferdelig mye motgang både i fht jobben generelt, men også miljøet. Nå lengter jeg bare etter å komme meg vekk fra den kommunen jeg jobber i. Søker evt jobber nabokommunen, dersom jeg skal fortsette som barnevernspedagog.

Men så leker jeg litt med tanken på å gjøre noe heeelt annet. Vurderer søke på jobber som dreier seg om salg, eiendomsmegling etc etc...slike jobber der jeg får full opplæring.

Kan det være nyttig å gjøre noe helt annet en stund når man er lei av den situasjonen man er i? Får man ikke da litt tid til å tenke hva man egentlig vil?

Håper å høre fra noen som har gjort dette før mer. Hva gjorde at du byttet til noe helt annet? Var det vanskleig å få ny jobb siden du er utdannet noe helt annet? Fant du ut av veien videre - gikk du tilbake til yrket ditt, omskolerte du deg eller ble du værende i dette nye?

Håper på svar! :-) og råd!

Skrevet

Mitt innspill er følgende:

Det er mange som jobber med salg, som skulle ønske de hadde en utdannelse som barnevernspedagog.

Gjest litt lei pedagurk
Skrevet

Jeg er i grunn i samme situasjon som deg og har ikke så mange råd å komme med.

Jeg er førskolelærer og føler dager med underbemanning tærer på både kropp og arbeidsmotivasjon.

har mang en gang ønsket meg en uke på Rema...

Men, når alt kommer til stykket tror jeg vel egentlig ikke at gresset er grønnere på den andre siden....?

Likevel leser jeg stillingsannonser med drømmer i øynene hver dag...

Skrevet

Er man lei, er det vel ingen ting som er bedre enn å prøve noe annet. Gjør det om du har muligheten. Utdannelsen din kan ingen ta fra deg uansett, så du kan jo alltids angre senere. Jeg synes det står full respekt av å tørre å prøve noe helt nytt!! Tror mange hadde vært lykkeligere om de hadde gjort det.

Skrevet

Mitt innspill er følgende:

Det er mange som jobber med salg, som skulle ønske de hadde en utdannelse som barnevernspedagog.

Er det en grunn til at hun ikke skal gjøre det liksom?!

Skrevet

Er det en grunn til at hun ikke skal gjøre det liksom?!

Fenomenet at folk i perioder ønsker seg et annet yrke, er velkjent. Graset er grønnere osv...

I svært, svært mange tilfeller, så finner de ut at det ikke var så galt det yrket de hadde. likevel.

Det å mestre en profesjon, et fag, gir ofte en jobb et positivt innhold, når man tenker seg om.

Men for all del, hun kan gjerne prøve.

Gjest ex-bridget
Skrevet

Jeg byttet jobb til noe helt annet enn det jeg drev med, for ca. et år siden.

Jobben jeg hadde før medførte fryktelig lange arbeidsdager og mye reising. Jobben var i og for seg veldig morsom, de fleste anser det som "drømmejobben". Men for meg ble det etter 5 år nok. For å få familie til å fungere, og det å ha litt fritid, så bestemte jeg meg for å gjøre noe helt annet.

Så jeg har fått meg en 8-16 kontorjobb, med interessante oppgaver, og trives veldig godt med det. Fritiden min er nå gull verdt. Selv om jeg i begynnelsen trommet fingrene i bordet fordi hverdagen var litt "kjedeligere" enn det jeg var vant til, så er endringen absolutt veldig riktig for meg.

Og skulle jeg nå angre en dag, så er det jo bare å forsøke å søke noe nytt.

Jeg syns du skal forsøke noe annet, og skulle ikke det gå - så har du alltid utdannelsen og erfaringen din å falle tilbake på.

Lykke til !

Skrevet

Fenomenet at folk i perioder ønsker seg et annet yrke, er velkjent. Graset er grønnere osv...

I svært, svært mange tilfeller, så finner de ut at det ikke var så galt det yrket de hadde. likevel.

Det å mestre en profesjon, et fag, gir ofte en jobb et positivt innhold, når man tenker seg om.

Men for all del, hun kan gjerne prøve.

Det er jeg ikke enig i. Av og til kan det være svært godt å skifte beite. Har selv prøvd det.

Skrevet

Det er jeg ikke enig i. Av og til kan det være svært godt å skifte beite. Har selv prøvd det.

Du er nok unntaket som bekrefter regelen.

Skrevet

Du er nok unntaket som bekrefter regelen.

Nei, jeg tror egentlig mange blir utbrente fordi de kjeder vettet av seg. Tør ikke å gjøre noe annet, eller søke mer ansvar og utfordringer etc : )

Skrevet

Hvis du føler deg lei kan det jo være en god ide å gjøre noe helt annet en periode?

Jeg skjønner godt at folk i offentlig sektor blir sliten, det kuttes og kuttes og kravene bare øker. I går hørte jeg også på nyhetene om en netteside hvor folk som arbeider i barnevernet blir hengt ut dersom noen er misfornøyd med jobben de gjør.

Skrevet

Nei, jeg tror egentlig mange blir utbrente fordi de kjeder vettet av seg. Tør ikke å gjøre noe annet, eller søke mer ansvar og utfordringer etc : )

Ofte kan man vel finne andre mer private "sykdomstegn" hos personer som absolutt vil bort fra jobben de har. Jobben blir bare et uttrykk for annen frustrasjon.

Noen finner "aldri" den rette jobben, men jeg mener ikke at dette gjelder alle som bytter jobb/bransje.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...