Benita8 Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 Hei!Jeg er en jente på 31 år og min mann og jeg har prøvd å få barn i 2 år uten å lykkes. Jeg har gjennomført laparaskopi i forhold til endometriose og PCO. jeg prøvde pergotime men opplevde synsforstyrrelser og måtte slutte. Jeg føler meg (alltid gjort) som en hormonbombe. Ekstremt uregelmessig mens, store smerter, vannkuler i kroppen før mens, blir debrimert, super sulten, søvnproblemer, svimmelhet, kvalme, hudutslett, osv.osv. 14 dager etter menstrasjon er som en drøm. Mitt spørsmål er kan mine mageproblemer ha sammenheng med alt dette? sliter med periodevis forstoppelse, smerter, oppblåsthet. i tillegg har jeg det i perioder slik at bare jeg bøyer meg fremover kommer maten opp i munnen igjen. hatt det slik i 3 dager nå. med en gang jeg spiser noe er det full rulle i magen. Alltid hatt slike perioder. fornøyd med livet ellers og stresser ikke. Spiser mye frukt og grønt for å prøve å bedre. Desverre svak for is og sjokolade også i perioder. Røyker. Liker ikke å gå til legen og er ingen syter men det begynner å bli plagsomt. noen råd/ideer om hva dette kan være?Vennlig hilsen Benita8 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/170978-hormontr%C3%B8bbel/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 18. januar 2005 Del Skrevet 18. januar 2005 Har man ved laparoskopi utelukket endometriose? Det kan gi smerter som kommer og går. Har man påvist PCOS hos deg? Dine symptomer lyder som PMS-plager som kan komme opp til 14 dager før menstruasjon. (Hva mener du med ’vannkuler’ i kroppen?) Hvis du har meget uregelmessige blødninger kan det tyde på sviktende eggløsning, men det er uvanlig å få PMS i syklus uten eggløsning. Det er ikke uvanlig med mageproblemer som en del av PMS. Du kan forsøke enkle midler som calcium i dose på ca 1000 mg daglig i perioden du har problemer. B-6 vitamin kan også forsøkes i daglig dose på 50-100mg. Tenker du fortsatt på å bli gravid? Hvis du har påvist PCOS og er overvektig, vil det lønne seg å forsøke å gå ned i vekt, ev. bruke Metformin. Ellers er det pergotime man bruker for å sette eggløsning i gang, men du har fått en sjelden reaksjon. Jeg er ikke klar over om det betyr at det er risikabelt å gjenta forsøket. Det kan de ev. svare på om du søker til en avdeling for behandling av barnløshet. Vennlig hilsen Mette H Moen PS fikk du svar på dine spørsmål? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/170978-hormontr%C3%B8bbel/#findComment-1123982 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Benita8 Skrevet 18. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2005 Har man ved laparoskopi utelukket endometriose? Det kan gi smerter som kommer og går. Har man påvist PCOS hos deg? Dine symptomer lyder som PMS-plager som kan komme opp til 14 dager før menstruasjon. (Hva mener du med ’vannkuler’ i kroppen?) Hvis du har meget uregelmessige blødninger kan det tyde på sviktende eggløsning, men det er uvanlig å få PMS i syklus uten eggløsning. Det er ikke uvanlig med mageproblemer som en del av PMS. Du kan forsøke enkle midler som calcium i dose på ca 1000 mg daglig i perioden du har problemer. B-6 vitamin kan også forsøkes i daglig dose på 50-100mg. Tenker du fortsatt på å bli gravid? Hvis du har påvist PCOS og er overvektig, vil det lønne seg å forsøke å gå ned i vekt, ev. bruke Metformin. Ellers er det pergotime man bruker for å sette eggløsning i gang, men du har fått en sjelden reaksjon. Jeg er ikke klar over om det betyr at det er risikabelt å gjenta forsøket. Det kan de ev. svare på om du søker til en avdeling for behandling av barnløshet. Vennlig hilsen Mette H Moen PS fikk du svar på dine spørsmål? Ja jeg har fått påvist PCOS og bekreftet endometriose. Den var gammel og han mente han klarte å fjerne det meste. Fjernet også et lite stilket myom. Ved ny ultralyd 6 mnd etterpå var det mange folikler på begge ovariene. Jeg er ikke sett på som overvektig. Min gynekolog vil ikke gi meg pergotime mer da hun mente det var farlig i forhold til jobb, bilkjøring og lignende. Jeg prøver gjerne igjen hvis det kan hjelpet. Takker for tips om vitaminer.Skal prøve det. Med vannkuler mener jeg at jeg får en hevelse på nakken og en i korsryggen. Bena hovner også og brystene selvfølgelig. Jeg har aldri hatt reglemessig mens. vil si ca 6 i året, men noen ganger har det gått 6-8 mnd i mellom. Mye diabetes 2 i min familie og jeg har fått målt et noe forhøyet blodsukker.Har også slitt mye med migrene men det er bedre nå. Ønsket bare noen råd for magetrøbbel og kanskje også ift kosthold. Jeg vil nemlig gjøre hve jeg kan med dette selv. vennlig hilsen Benita8 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/170978-hormontr%C3%B8bbel/#findComment-1124028 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lille rosinen Skrevet 18. januar 2005 Del Skrevet 18. januar 2005 Hei Benita... Var egentlig tilfeldig at jeg leste innlegget ditt, og jeg skal egentlig ikke svare på "hormontrøbbelet" ditt... Jeg merket meg det du skrev om magen din jeg... Ble litt nysgjerrig på om vi sliter med det samme... Magetrøblet mitt begynte for ca 4 år siden. Og jeg merker det i forbindelse med inntak av mat. Hvis jeg spiser et godt måltid og må bedrive fysisk aktivitet av noe slag etterpå, får jeg en tyngdefølelse i magen (nederst på ribbena). Noen ganger blir det så vondt at jeg bare må sitte og ta det helt med ro. Hvis jeg ikke gjør det blir det bare verre og verre til jeg må kaste opp. Både når dette skjer, og ellers også har jeg ofte maten omtrent i munnen bare jeg bøyer meg litt. Har ofte treg mage, noen ganger oppblåst etter å ha spist men IKKE sure oppstøt (som legene stadig spør om). Kan også være plaget av mye luft i magen... Noen av disse tingene beskrev jo du også... Om det er det samme vi plages med, kan jeg nok likevel ikke hjelpe deg stort. Men det hadde vært godt å vite at jeg ikke er alene med plagene mine... Legen har aldri hørt om noe lignende som plagene mine... Har vært til gastroskopiundersøkelse men ingen funn. Sjekket for cøliaki uten at de fant noe og tatt noen blodprøver. De finner ingenting. Er nå henvist tilbake til gastrolab for ny vurdering fra spesialist. Har aldri vært eller prøvd å bli gravid, men har heller ikke satt hormoner i sammenheng med plagene mine. Håper du har mulighet til å svare meg og dele dine erfaringer... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/170978-hormontr%C3%B8bbel/#findComment-1124179 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lille rosinen Skrevet 18. januar 2005 Del Skrevet 18. januar 2005 Hei Benita... Var egentlig tilfeldig at jeg leste innlegget ditt, og jeg skal egentlig ikke svare på "hormontrøbbelet" ditt... Jeg merket meg det du skrev om magen din jeg... Ble litt nysgjerrig på om vi sliter med det samme... Magetrøblet mitt begynte for ca 4 år siden. Og jeg merker det i forbindelse med inntak av mat. Hvis jeg spiser et godt måltid og må bedrive fysisk aktivitet av noe slag etterpå, får jeg en tyngdefølelse i magen (nederst på ribbena). Noen ganger blir det så vondt at jeg bare må sitte og ta det helt med ro. Hvis jeg ikke gjør det blir det bare verre og verre til jeg må kaste opp. Både når dette skjer, og ellers også har jeg ofte maten omtrent i munnen bare jeg bøyer meg litt. Har ofte treg mage, noen ganger oppblåst etter å ha spist men IKKE sure oppstøt (som legene stadig spør om). Kan også være plaget av mye luft i magen... Noen av disse tingene beskrev jo du også... Om det er det samme vi plages med, kan jeg nok likevel ikke hjelpe deg stort. Men det hadde vært godt å vite at jeg ikke er alene med plagene mine... Legen har aldri hørt om noe lignende som plagene mine... Har vært til gastroskopiundersøkelse men ingen funn. Sjekket for cøliaki uten at de fant noe og tatt noen blodprøver. De finner ingenting. Er nå henvist tilbake til gastrolab for ny vurdering fra spesialist. Har aldri vært eller prøvd å bli gravid, men har heller ikke satt hormoner i sammenheng med plagene mine. Håper du har mulighet til å svare meg og dele dine erfaringer... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/170978-hormontr%C3%B8bbel/#findComment-1124180 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.