Gå til innhold

Kutte ut fasttelefon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er en familie på syv - to voksne og fem unger. De fire eldste har mobiltelefon og begge de voksne.

Vi vurderer å kutte ut fasttelefonen, men vet ikke helt. Dere som har gjort det, hva er deres erfaringer - særlig dere som har unger i huset?

Og en ting til: Det å kutte ut fasttelefonen, berører det ADSL-abonnementet som er fra Telenor? Det fungerer vel som før?

Skrevet

Vi har kuttet ut fasttelefonen, og har ikke angret på det. Tvert i mot. Vi måtte imidlertid skifte ADSL-leverandør, men det var problemfritt.

Skrevet

Jeg liker å ringe hjem til folk, særlig hvis det er til en venninne eller til familie, bare for å si hei, småprate litt, høre hvordan de har det. Det er greit å vite at de er hjemme, hvis jeg ringer et familiemedlem for å holde kontakten / være hyggelig, er det ikke vits i å ringe henne når hun handler i butikken eller sitter på bussen. Så da er det greit å ringe til fasttelefonen.

Jeg har også venner / familie jeg ikke synes det er naturlig å velge ut én jeg skal ringe til, ringer jeg mamma og pappa for å høre hvordan de har det, ville det være unaturlig å velge å ringe pappa på mobil. Jeg ringer hjem til dem, og snakker med den som tar telefonen.

Samme hvis jeg skal ringe hjem til en av barnas kammerater, for å høre om junior er der / be ham komme hjem, eller spørre foreldrene om det er greit at han blir der litt lenger og spiser der etc. De minste barna har ikke mobil, og det er mer naturlig å ringe hjem til familien og snakke med den foreldrern som er hjemme, enn å ringe mobilen til en av foreldrene, som kanskje er på jobbreise i London den dagen..

Vi har altså ikke kuttet ut fasttelefonen selv (selv om vi har tenkt tanken), fordi jeg selv ser nytten av å nå andre bare når de er hjemme.

Skrevet

Har du vurdert å bytte over til IP-telefoni i stedet?

Vi har hatt IP-telefon i snart et år, adskillig billigere enn både fasttelefon og mobil. Vi har selvfølgeli mobiler i tillegg, men sparer mye på å bruke IP-telefonen når vi er hjemme.

Skrevet

Jeg har også kuttet fasttelefon. Endret mobilabbonementet mitt også. Mobyson ha forhåndsbetalt abonnement som funger veldig bra. Istedet for at de bruker penger på å sende ut regninger så har jeg billigere tellerskritt uten månedsavgift! Betaler 84 øre per minutt både til fast og mobil i Norge, og 44 øre per sms.

Når jeghadde fasttelefon så var fastavgift alltid veldig høyt i forhold til tellerskritt. llerskrittene.

Skrevet

Når jeg skal snakke i telefonen mer enn bare en kort beskjed bruker jeg hverken trådløs eller mobil. Har på følelsen av at øret og hodet begynner å koke når jeg holder disse telefonene lenge mot øret, og armen blir vissen og nummen.

Ekkelt!

Mine barn får heller ikke snakke lenge i mobil.

Har egentlig veldig lite behov for fasttelefon, berdbånd har jeg fra annen leverandør, men jeg vil ikke utsette oss for mer stråling enn nødvendig.

Skrevet

Har du vurdert å bytte over til IP-telefoni i stedet?

Vi har hatt IP-telefon i snart et år, adskillig billigere enn både fasttelefon og mobil. Vi har selvfølgeli mobiler i tillegg, men sparer mye på å bruke IP-telefonen når vi er hjemme.

Kan alle som har bredband få dette eller er det bare enkelte leverandører/områder?

Skrevet

Kan alle som har bredband få dette eller er det bare enkelte leverandører/områder?

Har du bredbånd så skal du kunne få IP-telefon.

Vi bruer Telio (www.telio.no) og syns det fungerer bra. Lyden er til tider litt rar i forhold til ordinær fasttelefon, men vanligvis merker vi ikke forskjell.

Skrevet

Har du bredbånd så skal du kunne få IP-telefon.

Vi bruer Telio (www.telio.no) og syns det fungerer bra. Lyden er til tider litt rar i forhold til ordinær fasttelefon, men vanligvis merker vi ikke forskjell.

Litt ekko hos oss.

Skrevet

Når jeg skal snakke i telefonen mer enn bare en kort beskjed bruker jeg hverken trådløs eller mobil. Har på følelsen av at øret og hodet begynner å koke når jeg holder disse telefonene lenge mot øret, og armen blir vissen og nummen.

Ekkelt!

Mine barn får heller ikke snakke lenge i mobil.

Har egentlig veldig lite behov for fasttelefon, berdbånd har jeg fra annen leverandør, men jeg vil ikke utsette oss for mer stråling enn nødvendig.

Nyere forskning fra NTNU viser at det ikke er stråling fra bærbare telefoner. Varmen skyldes noe annet, husker ikke akkurat hva. Helt ufarlig i hvertfall.

Gjest engel (har med kake, vin, og litt eddik)
Skrevet

Jeg liker å ringe hjem til folk, særlig hvis det er til en venninne eller til familie, bare for å si hei, småprate litt, høre hvordan de har det. Det er greit å vite at de er hjemme, hvis jeg ringer et familiemedlem for å holde kontakten / være hyggelig, er det ikke vits i å ringe henne når hun handler i butikken eller sitter på bussen. Så da er det greit å ringe til fasttelefonen.

Jeg har også venner / familie jeg ikke synes det er naturlig å velge ut én jeg skal ringe til, ringer jeg mamma og pappa for å høre hvordan de har det, ville det være unaturlig å velge å ringe pappa på mobil. Jeg ringer hjem til dem, og snakker med den som tar telefonen.

Samme hvis jeg skal ringe hjem til en av barnas kammerater, for å høre om junior er der / be ham komme hjem, eller spørre foreldrene om det er greit at han blir der litt lenger og spiser der etc. De minste barna har ikke mobil, og det er mer naturlig å ringe hjem til familien og snakke med den foreldrern som er hjemme, enn å ringe mobilen til en av foreldrene, som kanskje er på jobbreise i London den dagen..

Vi har altså ikke kuttet ut fasttelefonen selv (selv om vi har tenkt tanken), fordi jeg selv ser nytten av å nå andre bare når de er hjemme.

gode poeng!

Gjest engel (har med kake, vin, og litt eddik)
Skrevet

Tenk på hvor dyrt det blir for andre å ringe deg på mobil fra fast, hvis dere skal prate en stund.

Jeg synes lange gode telefonsamtaler er viktig, og da er det IKKE ålreit med så dårlig forbindelse som det kan være mobilt. Fasttelefon gir mye større nærhet i samtalen, hvis ikke begge har topp forbindelse. Uansett så blir øret veldig veldig varmt med mobil etter en halvtime....

Skrevet

Litt ekko hos oss.

Vi har litt ekko noen ganger, men som oftest er lyden helt ok.

Skrevet

Vi har litt ekko noen ganger, men som oftest er lyden helt ok.

Som regel ganske bra, men vi hadde litt problemer med at det brøt etter bestemte mønstre. Forbasket irriterende, men nå er det ganske bra.

IP-telefon anbefales.

Skrevet

Som regel ganske bra, men vi hadde litt problemer med at det brøt etter bestemte mønstre. Forbasket irriterende, men nå er det ganske bra.

IP-telefon anbefales.

Vi hadde problemer når vi var trege med å betale regninga og hastigheten på linja ble redusert... har lært oss å betale regninger ved forfall :-)

Skrevet

Vi hadde problemer når vi var trege med å betale regninga og hastigheten på linja ble redusert... har lært oss å betale regninger ved forfall :-)

Hehe, vi har det på avtalegiro, kan ikke risikere sånt no.

Skrevet

"Det å kutte ut fasttelefonen, berører det ADSL-abonnementet som er fra Telenor? Det fungerer vel som før?"

Ikke annet enn at det blir 60,- mer i mnd. hvis du ikke har fasttelefonabonnement.

"........................."

Skrevet

Nyere forskning fra NTNU viser at det ikke er stråling fra bærbare telefoner. Varmen skyldes noe annet, husker ikke akkurat hva. Helt ufarlig i hvertfall.

Det som er undersøkt er om varmen man føler skyldes strålingen fra mobiltelefonen, og det gjør det ikke. Det er effekten av å holde en gjenstand tett inntil øret som gjør at det føles varmt.

Men det er ikke bevist at det er ufarlig å snakke mye i mobiltelefon. Hovedproblemene når man forsker på langtidsvirkninger av mobiltelefonbruk, er at vi ikke har brukt gsm-telefoner i lang nok tid til å se effektene, men forskere jeg har hørt holde foredrag om saken anbefaler bruk av håndfri når man snakker mye i mobiltelefon.

Gjest her hos oss
Skrevet

Jeg har bestemt meg for å kutte ut mobilen...

Gjest her hos oss
Skrevet

"Det å kutte ut fasttelefonen, berører det ADSL-abonnementet som er fra Telenor? Det fungerer vel som før?"

Ikke annet enn at det blir 60,- mer i mnd. hvis du ikke har fasttelefonabonnement.

"........................."

Hva med om man har nextgentel? Vi hadde telenor, men ringer nå gjennom pc'en.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...