Gå til innhold

leieboere vil ikke flytte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leiekontrakten har gått ut for tre mnd. siden,vi har vært behjelpelig med mer tid med forlengelser,og nå viser det seg at de ikke har funnet seg noe nytt nå heller.

Hvordan går vi frem for å få dem ut fortest mulig?

Er det først en advarsel om utkastelse,og så evnt. namnsmann?

Leieboerne er utrolig frekke,og forlanger omtrent alle rettigheter i vårt hus uten leiekontrakt.

mil1365380270
Skrevet

Si opp strømabbonnementet på utleiedelen?

Skrevet

Hvorfor må de flytte? Det er ikke lovlig å bare kaste ut folk ut. Betaler de husleie og ellers følger vilkårene kan du ikke bare be de flytte.

Skrevet

Hvorfor vil dere ha dem ut?

Dersom dere ønsker å bruke leiligheten selv kan dere kreve at de flytter og evt sette namsmannen på dem.

Ellers har dere ikke så mye der får gjort, i alle fall så lenge de betaler leia.

Gjør det klart at dere ønsker de skal flytte. Så kan dere kutte strømmen, spille musikk på natta, kreve å få male i leiligheten (noe dere kan kreve å gjøre) osv., dvs gjør livet surt for dem.

Skrevet

Hvorfor må de flytte? Det er ikke lovlig å bare kaste ut folk ut. Betaler de husleie og ellers følger vilkårene kan du ikke bare be de flytte.

Vet ikke om du forso meg rett,men leiekontrakten er avsluttet..

Mener du at de kan fortsette å bo her uten kontrakt?

Da må vi jo evnt. forlenge kontrakten og det er jo opp til oss om vi vil eller kan.

Vi har mange grunner til å ikke gjøre dette og har derfor laget kontrakten på et år om gangen.

Nå synest jeg du bør forklare hva du mener.

Skrevet

Dersom dere ønsker å bruke leiligheten selv kan dere kreve at de flytter og evt sette namsmannen på dem.

Ellers har dere ikke så mye der får gjort, i alle fall så lenge de betaler leia.

Gjør det klart at dere ønsker de skal flytte. Så kan dere kutte strømmen, spille musikk på natta, kreve å få male i leiligheten (noe dere kan kreve å gjøre) osv., dvs gjør livet surt for dem.

Ja vi har gjort det helt klart fra første stund at vi skal bruke leiligheten selv fra den dagen kontrakten gikk ut.

Det er også en uttalige andre grunner til at vi vil ha dem ut,som jeg ikke vil gå inn på her.

Stikkordet er misslighold på svært mange punkter.

Jeg mener vi har alle rettigheter til å gå lovens veg,når de ikke lenger har leiekontrakt,har vi ikke det?

Skrevet

Har man tidsbegrenset leiekontrakt så kan man kreve at leietakeren flytter når kontrakten går ut. Man er ikke pliktig til å fornye kontrakten. Og man trenger heller ikke ha noen grunn for å ikke ville fornye kontrakten.

Det er det eneste smutthullet man har for å få ut leieboere som leier i det huset man har, etter at den nye husleieloven tredde i kraft.

Men det er et eller annet med at om man ikke får dem ut innen så og så lang tid, så får de en eller annen form for hevd på leiligheten. Så med en gang kontrakten er gått ut må man vise at man mener alvor med å begjære utkastelse.

Vi slapp heldigvis å gå så langt, men satt oss ganske godt i reglene da vi fryktet at en forhenværende leieboer som vi ville ha ut kanskje kom til å protestere på å flytte.

Beste hilsen fra

Skrevet

Ja vi har gjort det helt klart fra første stund at vi skal bruke leiligheten selv fra den dagen kontrakten gikk ut.

Det er også en uttalige andre grunner til at vi vil ha dem ut,som jeg ikke vil gå inn på her.

Stikkordet er misslighold på svært mange punkter.

Jeg mener vi har alle rettigheter til å gå lovens veg,når de ikke lenger har leiekontrakt,har vi ikke det?

Nei, de fleste stedene jeg har leid (i studietiden osv) har jeg bare hatt kontrakt første året, siden har jeg bodd kontraktløst (men jeg har flyttet når jeg skulle, da..)

Det er leietakers bolig, selv om det er din eiendom. Så du kan ikke kaste ut noen uten videre, selv om de ikke har kontrakt. Du må bevise at du skal bruke boligen selv (du kan ikke kaste ut noen bare for å leie ut til noen andre).

Jeg ville ikke blandet inn mislighold i saken hvis dere hele tiden har gjort det klart at dere skal ha leiligheten til eget bruk (og ikke har tenkt å leie ut til noen andre), det er det sterkeste kortet dere har.

Mislighold må kunne dokumenteres, det er vanskelig.

Skrevet

Har man tidsbegrenset leiekontrakt så kan man kreve at leietakeren flytter når kontrakten går ut. Man er ikke pliktig til å fornye kontrakten. Og man trenger heller ikke ha noen grunn for å ikke ville fornye kontrakten.

Det er det eneste smutthullet man har for å få ut leieboere som leier i det huset man har, etter at den nye husleieloven tredde i kraft.

Men det er et eller annet med at om man ikke får dem ut innen så og så lang tid, så får de en eller annen form for hevd på leiligheten. Så med en gang kontrakten er gått ut må man vise at man mener alvor med å begjære utkastelse.

Vi slapp heldigvis å gå så langt, men satt oss ganske godt i reglene da vi fryktet at en forhenværende leieboer som vi ville ha ut kanskje kom til å protestere på å flytte.

Beste hilsen fra

Det er akkurat samme oppfatning av saken jeg har.

Vi er nå livredde for at det skal gå så lang tid at de kan kreve å få bo her på livstid.

Så vi er vel nødt til å sette igang utkastelse p.g.a dette.

Vi har gitt dem en mnd. av gangen nå i tre mnd.

som forlengelse,fra 1.februar har de ingen ny forlengelse.

Tror det er snakk om fire mnd utover kontrakten som er siste frist.

Vet du hvor lang prosessen er med tanke på namnsmann?

Skrevet

Vet ikke om du forso meg rett,men leiekontrakten er avsluttet..

Mener du at de kan fortsette å bo her uten kontrakt?

Da må vi jo evnt. forlenge kontrakten og det er jo opp til oss om vi vil eller kan.

Vi har mange grunner til å ikke gjøre dette og har derfor laget kontrakten på et år om gangen.

Nå synest jeg du bør forklare hva du mener.

Jeg innbilte meg at man ikke kan kaste ut folk på den måten. Det er utrolig strengt med uteleieleiligheter, leieboere står sterkt. Jeg har selv leieboere og er jeg så uheldig å få leieboere som ikke betaler eller holder åpent hus hver helg har jeg lite jeg skulle ha sagt.

Dog, jeg ser du skriver dere skal bruke leiligheten selv, det er visstnok lovlig grunn til å si opp folk har jeg forstått.

Husk at alt må skje skriftlig sånn at du har ditt på det tørre hvis det blir noe mer ut av dette.

Skrevet

Nei, de fleste stedene jeg har leid (i studietiden osv) har jeg bare hatt kontrakt første året, siden har jeg bodd kontraktløst (men jeg har flyttet når jeg skulle, da..)

Det er leietakers bolig, selv om det er din eiendom. Så du kan ikke kaste ut noen uten videre, selv om de ikke har kontrakt. Du må bevise at du skal bruke boligen selv (du kan ikke kaste ut noen bare for å leie ut til noen andre).

Jeg ville ikke blandet inn mislighold i saken hvis dere hele tiden har gjort det klart at dere skal ha leiligheten til eget bruk (og ikke har tenkt å leie ut til noen andre), det er det sterkeste kortet dere har.

Mislighold må kunne dokumenteres, det er vanskelig.

det er vel ikke snakk om utkastelse egentlig når de ikke har noe skriftelig kontrakt på at de har lov til å bo der.

Som "snø" sier er dette den eneste sikkerheten vi har,at leiekontrakten er gått ut.

Gjest Leietaker
Skrevet

Beste hilsen fra

Å begynne etter at kontrakten har gått ut er for seint, det skal sendes flytteanmodning tre måneder før den går ut. Sendes ikke dette, og de som bor der blir boende, går kontrakten over til å være tidsubestemt. DA har de et kjempeproblem, dersom de fortsetter å betale husleie :)

Kan ikke for det men jeg godter meg litt over inkompetente utleiere som blir sittende med skjegget i postkassa fordi de ikke kan regelverk...

Skrevet

Jeg innbilte meg at man ikke kan kaste ut folk på den måten. Det er utrolig strengt med uteleieleiligheter, leieboere står sterkt. Jeg har selv leieboere og er jeg så uheldig å få leieboere som ikke betaler eller holder åpent hus hver helg har jeg lite jeg skulle ha sagt.

Dog, jeg ser du skriver dere skal bruke leiligheten selv, det er visstnok lovlig grunn til å si opp folk har jeg forstått.

Husk at alt må skje skriftlig sånn at du har ditt på det tørre hvis det blir noe mer ut av dette.

Vi trenger ikke si opp folk når de ikke har kontrakt.

Da kreves det at de flytter automatisk hvis leiekontrakten ikke er forlenget.

Hvis dette ikke skjer, må vi gå retten og lovens veg med skriftlig advarsel om utkastelse.

Skrevet

Det er akkurat samme oppfatning av saken jeg har.

Vi er nå livredde for at det skal gå så lang tid at de kan kreve å få bo her på livstid.

Så vi er vel nødt til å sette igang utkastelse p.g.a dette.

Vi har gitt dem en mnd. av gangen nå i tre mnd.

som forlengelse,fra 1.februar har de ingen ny forlengelse.

Tror det er snakk om fire mnd utover kontrakten som er siste frist.

Vet du hvor lang prosessen er med tanke på namnsmann?

Her er hva husleieloven sier:

§ 9-2. Tidsbestemte leieavtaler

En leieavtale som er inngått for bestemt tid, opphører uten oppsigelse ved utløpet av den avtalte leietid.

Det kan avtales at en tidsbestemt leieavtale skal kunne sies opp i leietiden i samsvar med bestemmelsene i §§ 9-4 til 9-8.

Fortsetter leieforholdet i mer enn tre måneder etter utløpet av den avtalte leietid uten at utleieren skriftlig har oppfordret leieren til å flytte, er leieavtalen gått over til å være tidsubestemt.

Resten av husleieloven finner du her:

http://www.htu.no/

Lykke til!

Beste hilsen fra

Skrevet

Å begynne etter at kontrakten har gått ut er for seint, det skal sendes flytteanmodning tre måneder før den går ut. Sendes ikke dette, og de som bor der blir boende, går kontrakten over til å være tidsubestemt. DA har de et kjempeproblem, dersom de fortsetter å betale husleie :)

Kan ikke for det men jeg godter meg litt over inkompetente utleiere som blir sittende med skjegget i postkassa fordi de ikke kan regelverk...

Ikke godt deg for tidlig da,først må du kunne henvise tilnoen lover som sier at vi er nødt til å sende anmodning før leiekontrakten er gått ut.

For det tror jeg ikke noe på.

Vi har snakket med huseiernes landsforbund,som sier at vi ikke trenger å gjøre noe før kontrakten er godt ut.

mil1365380270
Skrevet

Hvorfor godter du deg over det?

Skrevet

Sånne som godter seg og ser på utleiere som hår i suppa er årsaken til at færre og færre gidder å leie ut til studenter og andre. Det får leieboerne betale for i form av høyere husleie og dårligere standard.

Først er det tiggerunde når leiligheten er til leie, da er det ikke måte på hvor kjekk og grei folk er. Det hender til og med at de overbyr hverandre i leie. Så - når kontrakten er underskrevet og hverdagen begynner, da blir plutselig den kjekke leietakeren vår verste fiende som gjør alt for å gjøre livet surt for "hushaiene".

Sukk ja, når mine leieboere flytter ut lager jeg trapp ned og tar den i bruk selv.

Skrevet

Her er hva husleieloven sier:

§ 9-2. Tidsbestemte leieavtaler

En leieavtale som er inngått for bestemt tid, opphører uten oppsigelse ved utløpet av den avtalte leietid.

Det kan avtales at en tidsbestemt leieavtale skal kunne sies opp i leietiden i samsvar med bestemmelsene i §§ 9-4 til 9-8.

Fortsetter leieforholdet i mer enn tre måneder etter utløpet av den avtalte leietid uten at utleieren skriftlig har oppfordret leieren til å flytte, er leieavtalen gått over til å være tidsubestemt.

Resten av husleieloven finner du her:

http://www.htu.no/

Lykke til!

Beste hilsen fra

tusen takk, da er det siste frist for oss å sette igang skriftlig advarsel.

Skrevet

Ta deg en titt på husleieloven før du godter deg noe mer.

Der står det jo at du tar feil.

Skrevet

Du må ihvertfall være klar over at en leiekontrakt må ha minst 3 års varighet for å være gyldig.

Jeg syns absolutt du skal melde deg inn i Huseierforeningen, som medlem får du da gratis juridisk råd i slike saker.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...