Gå til innhold

leieboere vil ikke flytte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Å begynne etter at kontrakten har gått ut er for seint, det skal sendes flytteanmodning tre måneder før den går ut. Sendes ikke dette, og de som bor der blir boende, går kontrakten over til å være tidsubestemt. DA har de et kjempeproblem, dersom de fortsetter å betale husleie :)

Kan ikke for det men jeg godter meg litt over inkompetente utleiere som blir sittende med skjegget i postkassa fordi de ikke kan regelverk...

Selvfølgelig sa vi opp tre mnd før kontrakten ble opphevet. Det var lenge før det vi fant ut at vi ikke ønsket denne leieboeren mer... Men man kan ikke starte utkastelse før kontrakten er gått ut.

Vi har satt oss rimelig godt inn i dette, sjø ;-)

I dette tilfellet liossu skrev om så fikk jo leietakerne beskjed om allerede ved innflytting at det ikke ville bli forlengelse. Og meg bekjent er skriftlige avtaler like bindende som muntlige?

Men så var det bevisbyrden da...

H*n får bare begynne å dokumentere mislighold og gå til husleienemda. Og være glad for at de i framtiden skal bruke boligen selv..

Sånn som husleieloven er nå er det knapt noen som orker å leie ut leiligheter i eget hus lengre, i angst for hva man risikerer å få inn...

Beste hilsen fra

Skrevet

Du må ihvertfall være klar over at en leiekontrakt må ha minst 3 års varighet for å være gyldig.

Jeg syns absolutt du skal melde deg inn i Huseierforeningen, som medlem får du da gratis juridisk råd i slike saker.

Feil! Er det en del av egen bolig, som man bor i selv, så har man lov til å skrive 1-årskontrater. Man har også lov til å skrive kortere avtaler dersom man skal bruke boligen selv før, eller har "annen saklig grunn"

Dette sier husleieloven:

"Det er ikke adgang til å inngå tidsbestemt leieavtale for bolig for kortere tid enn tre år. Minstetiden kan likevel settes til ett år hvis avtalen gjelder lofts- eller sokkelbolig i enebolig eller bolig i tomannsbolig, og utleieren bor i samme hus. Bestemmelsene i første og annet punktum gjelder ikke dersom:

a) husrommet skal brukes som bolig av utleieren selv eller noen som hører til husstanden, eller

B) utleieren har en annen saklig grunn for tidsavgrensningen.

Beste hilsen fra

Skrevet

Jeg forutsetter i det følgende at dere har hatt en gyldig tidsbestemt kontrakt.

Det følger av §9-2 i husleieloven at dersom leietakerne blir boende 3 måneder etter at en tidsbestemt kontrakt løper ut, går kontrakten over til å være tidsubestemt dersom dere ikke skriftlig har oppfordret leietageren til å flytte.

Spørsmålet blir derfor hva slags kommunikasjon som har foregått mellom dere. Har dere sendt leietaker et brev der dere oppfordrer dem til å flytte?

Skrevet

Ikke godt deg for tidlig da,først må du kunne henvise tilnoen lover som sier at vi er nødt til å sende anmodning før leiekontrakten er gått ut.

For det tror jeg ikke noe på.

Vi har snakket med huseiernes landsforbund,som sier at vi ikke trenger å gjøre noe før kontrakten er godt ut.

Du har helt rett i det - jf. svaret mitt lenger oppe. Har du en tidsbestemt kontrakt så løper den ut av seg selv. Avgjørende er om du har oppfordret dem skriflig til å flytte ut innen 3 måneder har gått...?

Skrevet

Jeg forutsetter i det følgende at dere har hatt en gyldig tidsbestemt kontrakt.

Det følger av §9-2 i husleieloven at dersom leietakerne blir boende 3 måneder etter at en tidsbestemt kontrakt løper ut, går kontrakten over til å være tidsubestemt dersom dere ikke skriftlig har oppfordret leietageren til å flytte.

Spørsmålet blir derfor hva slags kommunikasjon som har foregått mellom dere. Har dere sendt leietaker et brev der dere oppfordrer dem til å flytte?

Et kjapt søk i relevant rettspraksis viser at denne 3-måneders fristen først begynner å løpe etter utløpet av de forlengelsene du har gitt. Du burde derfor fortsatt være innenfor fristen. Har du forlengelsene skriftlig?

Du kan sende brev om at leieforholdet avsluttes ved utløpet av den siste forlengelsen dere har gitt - du trenger ikke vente til den utløper.

Prosessen da er å sende flyttemelding, og dersom de ikke flytter må dere gå til namsmannen og få hjelp.

Skrevet

Et annet spørsmål er om dere har med et punkt i leiekontrakten som gjør den til et særskilt tvangsgrunnlag? Det må være med for at dere skal kunne gå rett til namsmannen.

Gjest ett alternativ
Skrevet

Jeg hadde en gang en leietaker som misligholdt leiligheten. Det jeg gjorde var forsåvidt ulovlig, men jeg valgte det likevel:

Jeg skiftet låsen mens han var på jobb, og satte alle tingene hans utenfor. Han ble rasende, kontaktet advokat og truet med søksmål - men han hadde aldri råd til å gå til sak - det er jo ganske dyrt. Og hadde han gått til sak, ville jeg nok neppe tapt mer enn jeg allerede gjorde hvis han hadde fortsatt å bo der.

Det hører med til historien at denne mannen ikke betalte husleien på flere måneder, ødela ting i leiligheten, og hadde fått flere skriftlige oppsigelser av meg.

Poenget er: skal DU måtte ta bryet med rettsak, eller skal HAN måtte ta det. Du kan jo avveie fordeler og ulemper.

Skrevet

Et annet spørsmål er om dere har med et punkt i leiekontrakten som gjør den til et særskilt tvangsgrunnlag? Det må være med for at dere skal kunne gå rett til namsmannen.

Har du en vedtagelse om særskilt tvangsgrunnlag i kontrakten kan du sende følgende brev:

Til Navn,

Postadresse

Ifølge husleiekontrakten utløper leieforholdet den xxxx. Jeg anmoder med dette om at du flytter innen 14 dager fra i dag. Jeg gjør oppmerksom på at dersom fraflytting ikke skjer, vil utkastelse bli begjært. Utkastelse unngår om du flytter frivillig. (Se tvangsfullbyrdelsesloven §13-2 (3) bokstav b, jf § 4-18 (1)).

Skrevet

Ja vi har gjort det helt klart fra første stund at vi skal bruke leiligheten selv fra den dagen kontrakten gikk ut.

Det er også en uttalige andre grunner til at vi vil ha dem ut,som jeg ikke vil gå inn på her.

Stikkordet er misslighold på svært mange punkter.

Jeg mener vi har alle rettigheter til å gå lovens veg,når de ikke lenger har leiekontrakt,har vi ikke det?

Så lenge dere skal bruke leiligheten selv, altså ikke leie den ut til noen andre, så har dere full rett til å kaste dem ut. Men siden de betaler leia er det ikke enkelt.

Ta kontakt med namsmannen.

Skrevet

Lever en skriftlig utflyttingsanmodning straks i dag!

Skrevet

Å begynne etter at kontrakten har gått ut er for seint, det skal sendes flytteanmodning tre måneder før den går ut. Sendes ikke dette, og de som bor der blir boende, går kontrakten over til å være tidsubestemt. DA har de et kjempeproblem, dersom de fortsetter å betale husleie :)

Kan ikke for det men jeg godter meg litt over inkompetente utleiere som blir sittende med skjegget i postkassa fordi de ikke kan regelverk...

Godter du deg fordi noen utleiere ikke kan regelverket godt nok??

Betyr det at du mener det da er fritt frem å utnytte situasjonen mest mulig for leier?

Jaja, dette sier mye om din personlige egenskaper.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...