Gå til innhold

Smertestillende ved fødsler

Anbefalte innlegg

Gjest Ønsker meg barn en dag
Skrevet

Kanskje feil forum å poste dette, men jeg prøver likevel siden de fleste skriver her.

Hvordan er det i Norge med hensyn til smertestillende ved en fødsel? Hva slags medisiner kan man få for å ta bort mest mulig smerte? Jeg er klar over at en fødsel i seg selv vil være veldig vond, etter hva jeg har hørt. Men hva slags bedøvelser kan man få dersom man er en skikkelig pingle og ikke tåler smerter noe særlig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk epidural ved to av mine fire fødseler og var kjempegodt fornøyd med det.

Skrevet

Epidural, vil jeg tro er det mest aktuelle da.

Hvordan virker Epidural og hva slags medikament er det?

Skrevet

Epidural er vanlig, og fjerner det verste av smertene for de fleste.

Man kan immidlertid ikke sette epidural før fødselen (åpningen) er kommet ganske langt, så begynnelsen av fødselen (riene ifb med åpningen) kan være veldig vonde. Går fødselen veldig fort, kan man risikere at det ikke er tid til å sette epidural. Så det er ikke noe man kan bestemme 100% på forhånd, man må se an fødselen.

Føder man på mindre sykehus / fødestuer, må du undersøke hviilke tilbud dette stedet har, det er ikke alle steder som tilbyr alt. Det er også en begrensning på antall anestesileger, føder du samtidig med at det har vært en stor alvorlig ulykke, kan det hende at anestesilegen er opptatt, og at det ikke er noen som kan sette epidural på deg. Mindre sykhus er mindre fleksible mht dette (har mindre personale på vakt), men i prinisppet er dette en situasjon man kan komme opp i over alt i verden.

Noen har stor glede av å føde i vann, andre sverger til akumpunktur, noen har glede av lystgass..

I tillegg gis det ofte en lokalbedøvende sprøyte akkurat når barnet kommer ut, dette er ting man kan snakke med jordmor om. (har man en godtvirkende epidural, trenger man ikke dette).

På de store sykehusene tilbyr de det samme som venninner som har født i USA og i Tyskland har fått, så jeg tror ikke tilbudet generelt er mindre.

men det er nok flere her (både fødende og helsepersonell) som har tiltro til en "naturlig" fødsel. Og terskelen for keisersnitt er høyere her enn i mange andre land.

De store sykehusene tilbyr egne kurs for kvinner som har større engstelse enn normalt for fødselen.

Gjest et godt alternativ
Skrevet

Gjør som meg: adopter i steden! :-) Det er fysisk smertefritt, og med veldig gode resultater!

Hilsen mamma til en aldeles nydelig kinesisk jente!

Skrevet

Epidural er vanlig, og fjerner det verste av smertene for de fleste.

Man kan immidlertid ikke sette epidural før fødselen (åpningen) er kommet ganske langt, så begynnelsen av fødselen (riene ifb med åpningen) kan være veldig vonde. Går fødselen veldig fort, kan man risikere at det ikke er tid til å sette epidural. Så det er ikke noe man kan bestemme 100% på forhånd, man må se an fødselen.

Føder man på mindre sykehus / fødestuer, må du undersøke hviilke tilbud dette stedet har, det er ikke alle steder som tilbyr alt. Det er også en begrensning på antall anestesileger, føder du samtidig med at det har vært en stor alvorlig ulykke, kan det hende at anestesilegen er opptatt, og at det ikke er noen som kan sette epidural på deg. Mindre sykhus er mindre fleksible mht dette (har mindre personale på vakt), men i prinisppet er dette en situasjon man kan komme opp i over alt i verden.

Noen har stor glede av å føde i vann, andre sverger til akumpunktur, noen har glede av lystgass..

I tillegg gis det ofte en lokalbedøvende sprøyte akkurat når barnet kommer ut, dette er ting man kan snakke med jordmor om. (har man en godtvirkende epidural, trenger man ikke dette).

På de store sykehusene tilbyr de det samme som venninner som har født i USA og i Tyskland har fått, så jeg tror ikke tilbudet generelt er mindre.

men det er nok flere her (både fødende og helsepersonell) som har tiltro til en "naturlig" fødsel. Og terskelen for keisersnitt er høyere her enn i mange andre land.

De store sykehusene tilbyr egne kurs for kvinner som har større engstelse enn normalt for fødselen.

Jeg kan ikke påstå at epidural ikke kan settes før fødselen har kommet langt,men den første gangen jeg fikk denne bedøvelsen så fikk jeg først drypp for å sett igang fødselen.

Jeg fikk beskjed om å si fra med en gang jeg synes smertene var sterke så skulle dem sette bedøvelsen. Mulig det er andre regler her nå, dette er over 30 år siden. Eller så er det vel også sånn at fødselen går fortere når man får drypp. Når mine smerter var som sterke menssmerter ble bedøvelsen satt og alt gikk så greit. Deilig uten de smertene. Akkurat hva åpningen var, vet jeg ikke.

Skrevet

Jeg kan ikke påstå at epidural ikke kan settes før fødselen har kommet langt,men den første gangen jeg fikk denne bedøvelsen så fikk jeg først drypp for å sett igang fødselen.

Jeg fikk beskjed om å si fra med en gang jeg synes smertene var sterke så skulle dem sette bedøvelsen. Mulig det er andre regler her nå, dette er over 30 år siden. Eller så er det vel også sånn at fødselen går fortere når man får drypp. Når mine smerter var som sterke menssmerter ble bedøvelsen satt og alt gikk så greit. Deilig uten de smertene. Akkurat hva åpningen var, vet jeg ikke.

Tusen takk for svar :-) Dersom jeg er så heldig å få barn en dag, håper jeg de doper meg ned under fødselen.

Skrevet

Gjør som meg: adopter i steden! :-) Det er fysisk smertefritt, og med veldig gode resultater!

Hilsen mamma til en aldeles nydelig kinesisk jente!

Godt tiltak:-)

Hadde bare fler gjort som deg...

Gjest lille rosinen
Skrevet

Godt tiltak:-)

Hadde bare fler gjort som deg...

Kommer du til å gjøre som "et godt alternativ" da?

For jeg vil føde mine egne barn hvis jeg får muligheten. Hvis ikke, så syns jeg også at adopsjon er et godt alternativ.

(Rødkrøllet med mørke brune øyne... :-)

Skrevet

Det er mykje trafikk på dette forumet, men det er ikkje musestille på graviditet eller foreldreforumet heller, da! Spør gjerne på foreldre-småbarn, så kan du høyre kva mødrene der har for erfaringer. Eller på Gravid - ikkje bare førstegangsfødande der heller.

Du høyres litt ut som veninna mi, som helst vil ha full narkose om det skulle bli snakk om barn ein dag ;-)

Men det treng ikkje vere SÅ ille, altså. Eg er også ei kjempepyse, men eg fødte utan smertestillande 2. og 3. gong, og tar gjerne reprise.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...