Gå til innhold

Hvordan ville dere tolket denne oppgaven her?

Anbefalte innlegg

Gjest spespedstudenten
Skrevet

dette er skrevet på svensk:

en linbana kör dagligen 18 resor mellan bergstoppen och dalstationen tur och retur och befordrar 24 personer per omgang. Hur många personer kan linbanan forsla på en dag?

Hvordan vile dere løst denne oppgaven her? svaret var ikke så åpenbart som jeg hadde trodd. oppgaven er også hentet fra en bok om matematikkvansker hos barn

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Der første som faller meg inn er 18*24=432, men det kan vel også være at det menes 18*12=216 fordi det står pr omgang?? Vetikke helt jeg men...

Svenske matematikkoppgaver er nytt for meg..skal innrømme det =)

Gjest spespedstudenten
Skrevet

Der første som faller meg inn er 18*24=432, men det kan vel også være at det menes 18*12=216 fordi det står pr omgang?? Vetikke helt jeg men...

Svenske matematikkoppgaver er nytt for meg..skal innrømme det =)

svaret her skulle i allefall være å multiplisere 36*24

kanskje de har en helt annen matematikklæring i Sverige?

Skrevet

Det er jo ikke sikkert at de som skal opp på bergtoppen skal ned igjen og vice versa...? Si at en person skal opp på denne bergstoppen for å stå på ski ned. Eller en annen som har vært på fjelltur og er utslitt, og derfor heller tar banen ned det siste stykket. Da blir de jo to personer og ikke en på en tur/retur reise mellom nede i dalen og oppe på fjelltoppen. :-)

Tror dette regnes på samme måte som reisende i fx. Oslo Sporveier. De snakker jo om at det er så og så mange som har reist med de. Men det er jo egentlig et mye lavere antall mennesker som reiser daglig, samt noen som bare reiser en sjelden gang, og de teller vel igrunnen antall "føtter som har vært innom et transport middel delt på to" - og ikke antallet unike personer?

Gjest spespedstudenten
Skrevet

Det er jo ikke sikkert at de som skal opp på bergtoppen skal ned igjen og vice versa...? Si at en person skal opp på denne bergstoppen for å stå på ski ned. Eller en annen som har vært på fjelltur og er utslitt, og derfor heller tar banen ned det siste stykket. Da blir de jo to personer og ikke en på en tur/retur reise mellom nede i dalen og oppe på fjelltoppen. :-)

Tror dette regnes på samme måte som reisende i fx. Oslo Sporveier. De snakker jo om at det er så og så mange som har reist med de. Men det er jo egentlig et mye lavere antall mennesker som reiser daglig, samt noen som bare reiser en sjelden gang, og de teller vel igrunnen antall "føtter som har vært innom et transport middel delt på to" - og ikke antallet unike personer?

så da er dere enig i at denne oppgaven ikke var helt klar. synes ikke det var så rart at 12 åringen ikke klarte å løse denne korrekt. Jeg hadde også blitt rimlig forvirret.

Gjest spespedstudenten
Skrevet

24 * 2 er 48. 48 ganger atten er?

Eller?

18*2=36. 36*24 (personer)864 personer kan derfor teoretisk sett kjøre linbanen hver dag.

Men synes oppgaven var forvirrende

Skrevet

Det står jo "hvor mange... KAN....".

Da er de ute etter maks teoretisk antall.

Og da blir antallet 18*2*24.

Men skjønner godt at mange regner med at folk reiser tur-retur lg kun regner 18*24.

Ingen god oppgave da den kan tolkes ulikt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...