Gå til innhold

Lutet/oljet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan møbler som er lutet/oljet males med en gang, eller må jeg gjøre noe annet forarbeid først? I så fall hva? Vaske med rødsprit?

Gjest tottlå
Skrevet

Jeg holder selv på å beiser møblene min. De var lutet!

Først vasket jeg dem med grønnsåpe, deretter med rødsprit.....(så rammler du i golvet av den billige rusen fra rødspriten).....Så kan du beise, eller male.....(snakker med deg selv, ser rosa elefanter og ler deg ihjel av de teite hylelydene i ørene dine, etter den heeeeerlige lukten av beis/maling)!!!

Skrevet

Først vasket jeg dem med grønnsåpe, deretter med rødsprit.....(så rammler du i golvet av den billige rusen fra rødspriten).....Så kan du beise, eller male.....(snakker med deg selv, ser rosa elefanter og ler deg ihjel av de teite hylelydene i ørene dine, etter den heeeeerlige lukten av beis/maling)!!!

*lol*

Gjest ChiengMai
Skrevet

Då får kjøpt trerens hos maleforretningen. Har selv brukt det på både luta og olja møbler før beising med godt resultat.

Gjest tottlå
Skrevet

*lol*

Helt sant, altså!!! Jeg ble helt rusa av alle gassene. Rammla i golvet fordi føttene ikke hangt med!

Tihi....

Skrevet

Det er helt feil og vaske med grønnsåpe når du skal male eller lakke etterpå. Grønnsåpe brukes bare på lutet og oljet treverk fordi den legger igjen ett fettlag etter seg. Dette er nettopp for å beskytte treverk mot at div. støv og skitt skal feste seg.

I ditt tilfelle er du nok berget fordi du vasket med rødsprit som tar av fettlaget igjen!!

Det riktige er nevnt tidligere her i tråden: trerens først og så maling eller lakk.

Gjest tottlå
Skrevet

Det er helt feil og vaske med grønnsåpe når du skal male eller lakke etterpå. Grønnsåpe brukes bare på lutet og oljet treverk fordi den legger igjen ett fettlag etter seg. Dette er nettopp for å beskytte treverk mot at div. støv og skitt skal feste seg.

I ditt tilfelle er du nok berget fordi du vasket med rødsprit som tar av fettlaget igjen!!

Det riktige er nevnt tidligere her i tråden: trerens først og så maling eller lakk.

OK! :D Jeg fikk det nå fint!!

Skrevet

I malerbutikken jeg handler har de sluttet og anbefale rødsprit. Salmiakkvann gjør akkurat samme nytten sa de. Så det er det jeg bruker nå.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...