Gå til innhold

spørreundersøkelse: hvilken blodtype har dere?

Anbefalte innlegg

• Svar 47
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• lurulf

6

• Line

2

• Zarine

2

• Mary Poppins

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

AB minus. Bæres på gullstol hver gang jeg gir blod.;-)

Skrevet

Jeg vet ikke .....

Jeg har O+

Er det ikke det som er den vanligste blodtypen i Norge? (Eller var det A som var det?)

Skrevet

Jeg har O+

Er det ikke det som er den vanligste blodtypen i Norge? (Eller var det A som var det?)

Eg trur det var slik at A er vanlegast i Noreg, mens blodtype null er vanlegast på verdsbasis.

Skrevet

Eg trur det var slik at A er vanlegast i Noreg, mens blodtype null er vanlegast på verdsbasis.

Takk for svar. Da hadde jeg delvis rett, da jo :)

Skrevet

Jeg vet ikke .....

Beklager, innlegget mitt skulle naturligvis under hovedinnlegget.)

Skrevet

0 Rhesus minus! Universalblod som kan brukes av alle i et nødsfall, men jeg selv kan bare motta min egen blodtype!

Skrevet

0 rhesus+ har jeg.

Det er ut som du har skrevet 0, altså "null og ikke O som i Ola.

Det heter nemlig ikke 0, men O.

Skrevet

0 Rhesus minus! Universalblod som kan brukes av alle i et nødsfall, men jeg selv kan bare motta min egen blodtype!

Du har skrevet 0 du slik Line har gjort, Det heter O.

Skrevet

Det er ut som du har skrevet 0, altså "null og ikke O som i Ola.

Det heter nemlig ikke 0, men O.

Gjorde det med vilje, siden legen min alltid sier null rhesus pluss. Vet at det heter o som i Ole egentlig.

Skrevet

Du har skrevet 0 du slik Line har gjort, Det heter O.

Det visste jeg ikke! Rart at det da alltid blir omtalt som "Null rhesus minus"...

Skrevet

Det visste jeg ikke! Rart at det da alltid blir omtalt som "Null rhesus minus"...

Sakset fra St Olavs hopitals webside:

Hva er blodtyper?

Blodtyper er arvelige egenskaper som er knyttet til de røde blodlegemenes overflate. Denne overflaten består av et stort antall forskjellige bestanddeler (molekyler) og mange av disse kan variere fra individ til individ. De to blodtypesystemene som har størst betydning kalles ABO og Rhesus (Rh).

I ABO-systemet finnes blodtypene 0, A, B og AB

Hos den norske befolkningen har blodtypene denne fordelingen:

A 49 %

O 39 %

B 8 %

AB 4 %

I Rh-systemet har vi blodtypene Rh+(positiv) og Rh-(negativ).

85% av den norske befolkningen er Rh+(positiv) mens 15% er Rh-(negativ).

Det har ingen helsemessig betydning for deg hvilken blodtype du har.

Ved overføring av røde blodlegemer må vi ta hensyn til giverens og pasientens blodtype. Da gies blod av samme type som pasienten eller som figuren under viser:

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...