Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg spontanaborterte i oktober etter fem ukers svangerskap. Legen mente utskrapning ikke var nødvendig. Etter en stund viste det seg likevel at kroppen produserte hcg. Det viste seg at det var vevsrester igjen i livmoren, og jeg var til utskrapning i begynnelsen av desember. I begynnelsen av januar fikk jeg menstruasjon igjen, blødningen varte i to uker, noe jeg synes er unormalt lenge. Vanligvis blør jeg en uke. Jeg har tidligere hatt spiral. Jeg har ett barn (helt normalt svangerskap).Jeg ønsker å bli gravid igjen, men har ikke lyst til å oppleve en abort en gang til. Nå føler jeg meg ikke sikker på at alt er helt i orden, i og med den lange blødningen som også var annerledes enn før - tynnere, mer blodig. Er det normalt etter en utskrapning? Hvor lenge bør jeg vente med å bli gravid? Usikkerheten gjør også at jeg ikke klarer glede meg over sexlivet. Er det noe min fastlege kan sjekke eller vil han bare si at normalt er alt i orden?(Denne uken var jeg sengeliggende en dag med feber og vondt i kroppen, plaget av svimmelhet de siste dagene, men tilskriver det forkjølelsesvirus?)Håper på raskt svar

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/171280-etter-spontanabort-utskrapning/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

For det første: det kan gå flere uker før HCG er borte etter en spontanabort. Du har nå hatt første menstruasjon etter en abort (utskrapning), og den kan ofte være annerledes. Jeg foreslår at du ser det an til neste menstruasjon. Er den helt normal, kan du forsøke å bli gravid igjen. Hvis du fortsetter med feber og ubehag bør du søke lege, men jeg tror det er lite sannsynlig at det har sammenhang med aborten.

Mange kommer nok i ulage etter en spontanabort, spesielt når det har vært en del usikkerhet som i dette tilfelle. Mange kvinner opplever slikt, for minst 15% av alle graviditeter ender med abort. Vi regner med at det skyldes feil med fosteret så det ikke kan leve opp. En trøst er det at du har et barn.

Lykke til med neste forsøket, vennlig hilsen Mette H Moen

Vil bare gi deg et lite tips etter 3 mnd sykdom etter min spontan abort. Hadde feber som kom og gikk, ikke i form, men de fant ikke ut hva det var. Var også innlagt på sykehus, men de mente det var et virus... Spurte alle leger jeg var hos om ikke dette kunne ha noe med spontan aborten å gjøre, men fikk nei til svar... Ble så dårlig i jula at de til slutt sjekket det og da viste det seg at jeg hadde fått en kraftig betennelse i underlivet etter aborten.... Så stå på litt selv og krev en skikkelig gynekologisk undersøkelse med innvendig ultralyd... Det angrer jeg for nå... Nå må jeg operere og fjerne eggledere... Ikke kan jeg bli gravid på "normal" måte. Så stå på og lykke til :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...